Volleybal toernooi

18 september 2013 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Na de voetbal wedstrijd van gister was het wel fijn dat we mochten 'uitslapen'. De wekker stond op 8 uur.

Vandaag zijn we naar Observetory geweest. Dit is waarschijnlijk de rijkste basisschool waar wij les zullen geven. Eerst hebben we hier 4 lessen  gegeven waarna we 's middags een volleybal toernooi hadden. Er zouden 4 scholen aan meedoen. Helaas was er 1 die opeens niet meer kon waardoor alles wat veranderd moest worden. We hadden 3 team waardoor iedere school 2 wedstijden moest spelen. Bij toeval heeft elke school 1x gewonnen waardoor we moesten gaan kijken naar het punten aantal. Mijn team heeft uiteindelijk gewonnen. Er was ook een Fair Play beker, deze ging helaas niet naar mijn school. Ik en volgens mij ook alle leerlingen en andere vrijwilligers hebben het in ieder geval goed naar ons zin gehad. 1 nadeel, de zon scheen vandaag heerlijk wat niet voorspeld was. Daardoor had ik geen zonnebrand opgedaan/bij me en ben ik nu dus verbrand in mijn gezicht.

Op de terugweg moesten we ook een heel team terug brengen. We zaten met 13 personen in de auto... Dit zijn de kinderen die we op vrijdag les geven. Deze kinderen komen uit Hout Bay. Dit is een van de armste sloppenwijken van Kaapstad. Het is best heel indrukwekkend om daar door de wijk te rijden. Bijna alle huizen zijn of containers of gemaakt van 4 golfplaten en een dak. Dit dak is ook een golfplaat. Er zijn ook af en toe een paar huisjes die wel van beton zijn, maar heel groot zijn deze nou ook weer niet. We zijn deze week al eerder door de wijk gereden maar iedere keer pakt het je weer. Het besef dat deze mensen met vaak 5 of meer personen in een even grote ruimte leven als mijn kamer groot is. En dan is mijn kamer nog warm en droog. Bij deze huisjes sijpelt de regen overal doorheen en warm kan het ook niet zijn. Ook zie je volledige winkelstraten in de wijk. Dit zijn ook even grote containers/golfplaathuisjes. Op de buitenkant zit een stuk hout waar op geschilderd staat wat voor winkel het is. Dit zijn een soort slagers, kappers, kleding winkels en supermarkten. Erg vreemd om het zo te zien moet ik zeggen. Het meest vreemde is dat je nog geen 5 minuten verder rijdt en daar de duurste wijk van Kaapstad tegenkomt. Dit contrast is zo ontzettend groot, dat is echt bizar.

Ik denk niet dat er een dag zal komen waarop ik me niet zal beseffen hoe goed wij het eigenlijk hebben in Nederland. Ik moet toch wel zeggen dat ik heel blij ben om daar te zijn geboren en niet hier. Wat ik wel merk is dat de kinderen en scholen het heel leuk en goed vinden dat we er zijn. En daar doen we het tenslotte voor.

Nou hopen dat het morgen droog blijft, dan kunnen we lesgeven. Anders gaan we misschien bij een school Mama Mia kijken. We zullen zien.