Laatste dagen werken en eerste helft van de trip

2 juni 2017 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

1/7 mei
Dit weekend hebben we niet veel bijzonders gedaan. Wel zijn we lekker uit eten geweest voor Cathy haar verjaardag. Ook hebben we lord of the rings deel 2 gekeken.

8/14 mei
Mijn laatste week werken, wat ben ik er klaar mee (en dixon met het thuis zitten en niks doen).
De monteur van het werk heeft de auto een snelle check gegeven en we hebben nieuwe voorbanden en zuurstofindicatoren in de auto gezet. 400 dollar lichter maar wel veilig op de weg. Vrijdag brownies meegenomen voor iedereen op werk en dan was het toch echt klaar. Een beetje en raar idee maar oh zo heerlijk.

Voor dit weekend heb ik Paul en Cathy een nachtje naar een luxe resort gegeven als bedankje voor alles wat ze voor ons hebben gedaan. Zonder hen zou de trip er een stuk anders uitzien aangezien ik nu veel meer geld kon sparen.
Dixon en ik zijn met de kinderen thuis gebleven en hebben lekker pizza gemaakt en spelletjes gespeeld. Zondag ochtend heeft Dixon Anais naar turnen gebracht en heb ik pannenkoeken voor iedereen gemaakt. Paul en Cathy kwamen al vrij snel terug en hebben het heerlijk gehad. Dit gaf ons tijd om alle spullen te pakken want morgen vertrekken we

15 mei
Na de laatste dingen te hebben gepakt zijn we op weg gegaan, op naar het noorden. Na een flink stuk rijden zijn we bij een strand uitgekomen waar we een stuk over hebben gelopen. Daarna zijn we verder gereden om eten te kopen en een slaapplek te vinden. Na even zoeken hadden we een mooie plek waar we binnen konden koken en warm konden zitten. Dit hebben we dan ook gedaan en zijn toen vroeg naar bed gegaan. Dit is trouwens elke dag aangezien het om 6 uur donker is en te koud is om buiten te zitten.

16 mei
Na een rustige ochtend zijn we weer op weggegaan en zijn we met een pont het water over gegaan. Aan de andere kant was een mooi uitzicht waar we gelunched hebben. Onderweg naar de volgende campplek zijn we bij een aantal watervallen gestopt die helaas een beetje tegenvielen. Dit lag niet zozeer aan de watervallen maar meer aan het feit dat ze direct naast de weg waren. We hoefden er geen moeite voor te doen en op een of andere manier lijkt de waterval dan minder.
In de avond zijn we naar natuurlijke hotsprings gegaan. We hadden geen douch dus dit was wel lekker.

17 mei
Vandaag zijn we helemaal naar de top van het noord eiland gereden. Dit was een flinke rit maar dat was het zeker waard. Na de rit was een een wandeling naar het puntje. Aanvankelijk lag alles een beetje in de mist maar eenmaal bij de punt was het weggetrokken en was het prachtig weer. Het was erg mooi om te zien hoe twee oceanen zich mengen op dit punt. Je ziet golven midden op zee, vreemd maar mooi.
Vervolgens zijn we naar onze campplek gereden. Een super mooi grasveld direct aan de zee. We hebben dan ook lekker een stuk gelopen en van de zonsondergang genoten.

18 mei
Vandaag weer opweg richting auckland. Ditmaal gaan we via de westkust. We zijn gestopt op het 90 miles beach. Niet erg bijzonder vonden wij, we waren dan ook snel weer weg. Terug bij de auto zijn we op zoek gegaan naar een slaapplek, we vonden een prachtige plek waar we helaas veel zandvliegen zijn tegengekomen. Onze enkels hebben beide flink wat beten die nu, ruim 2 weken later, nog steeds jeuken!

19 mei
Na een langzame ochtend zijn we verder zuidelijk gereden we zijn gestopt in een bos waar ze mega oude, grote, dikke bomen hebben. Er waren meerdere wandelingen naar verschillende bomen. Omdat alle wandelingen niet zo heel ver waren hebben we ze allemaa gedaan. En ja deze bomen zijn zeker erg dik. Ruim 16 meter in omtrek
Tijdens de tocht begon het te regenen maar dat maakte ons niet meer uit. Wel besloten we hierdoor om meteen door te rijden naar auckland ipv nog een nachtje ergens te slapen. We waren vlak voor het avond eten thuis dus konden we lekker mee eten.

20 mei
Vandaag regende het de hele dag. We hadden gedacht een uur te lopen met de hond maar dit ging helaas niet door. Daardood hebben we eigenlijk de hele dag binnen gezeten en ons verveeld. In de avond zijn we gaan eten bij Robert en Linda, Pauls broer en vrouw. Dit was gelukkig erg gezellig.

21 mei
Vroeg opstaan want Anais heeft haar eerst wedstrijd. Gelukkig hoefde wij niet mee toen zij wegmoest maar toch moesten ook wij vroeg opstaan. De laatste dingen ingepakt en weer op weg.
Haar wedstrijd ging helaas niet zo goed als gehoopt en dat lag uiteraard aan het feit dat wij kwamen kijken. Zelf vonden we het leuk om te zien waar ze 16 uur per week voor traint.
Na de wedstrijd zijn we meteen op weg gegaan en naar Rotorua gereden. Hier zouden 2 schotse vrienden, die we in bali hebben leren kennen, ook zijn. Helaas door een gebrek aan internet was het niet gelukt elkaar te zien. Wel hebben we afgesproken de volgende ochtend samen koffie te drinken.
Wij zijn door de stad gaan lopen waar veel geothermische activiteit is. Hierdoor zijn er veel plekken waar stoom uit de grond komt of plassen water die koken. Het ruikt niet geweldig maar het is interessant om te zien.

22 mei
Optijd opstaan en naar de koffiebar. We waren een beetje laat maar onze vrienden waren nog later. Na een uurtje bij te hebben gepraat zijn we weer op pad gegaan richting lake Taupo. Hier genoten van een mooi uitzicht en toen doorgereden naar een camping ten zuiden van het meer.
Hier aangekomen bleken we de enige te zijn en het was erg afgelegen, heerlijk rustig. Er was een vuurplaats dus zijn we gaan proberen vuur te maken. Dat leek helaas makkelijker dan het was. Na bijna een uur proberen kregen we niet meer dan een klein vuurtje. Het was ondertussen al flink donker en we waren ook nog aan het koken. We hadden het beide erg koud en hebben ons eten dus lekker in de auto opgegeten met de verwarming hoog. Daarna snel naar bed want er was toch niks anders te doen.

23 mei
Na het ontbijt zijn we een wandeling gaan maken die begon op de camping. Na ruim een uur lopen en beekjes oversteken kwamen we op een punt dat het beekje een rivier was geworden die we moesten kruisen. We hadden geen zin in natte voeten dus zijn we terug gaan lopen.
We hebben de auto weer gereed gemaakt om verder te gaan en zijn toen in de stad boodschappen gaan doen. We willen morgen een lange tocht gaan maken over mount doom, lord of the rings, dus zijn we naar de vvv gegaan om te vragen of dat mogelijk was. De vrouw daar vertelden ons dat het de volgende dag sowieso niet zou gaan maar misschien de dag erna. Wij hebben dus besloten bij de start een camping te zoeken en in de ochtend te besluiten of we daar een dag blijven of niet.

24 mei
Na een erg koude nacht, min 2 graden, hebben we besloten niet te blijven. Het weer werd niet beter en we wilden noet in de regen moeten lopen. De tocht zou ongeveer 9 uur duren namelijk.
We zijn in een keer naar wellington gereden. Rond de 5 uur rijden later zijn we eerst naar de ferry gereden om een ticket voor de volgende dag te kopen. 230 dollar (145 euro) verder kunnen we met de auto op de ferry en nee, niet retour....
Vervolgens op zoek naar de parkeerplaats waar we kunnen overnachten. Hier kunnen we helaas maar 12 uur staan dus eerst op zoek naar een andere, gratis, parkeerplaats.
Omdat we niet op de parkeerplaatst willen koken zijn we in een leuk cafetje pizza gaan eten.
Na de auto te hebben verplaatst besloten we ons om te kleden en nog wat te gaan drinken in de stad. Na een leuke avond zijn we rond middernacht lekker in bed gekropen.

25 mei
Vroeg opstaan en naar de boot. We mochten al snel de boot op de toen was het 3 uur varen. De was een grote boot maar omdat we een stukje over de open zee moesten schommelden de boot erg. Vooral als je naar de wc ging merkten je het erg.
Bijna aan het eind kom je door een mooi landschap en zijn we dus ook nog even buiten gaan kijken.
Eenmaal van de boot af zijn we naar Neslon gereden. Hier hadden ze een douch in de stad die je voor 2 dollae kon gebruiken. Super fijn, goedkoop en weer schoon konden we op zoek naar een camping. Een stukjw buiten de stad vonden we een prachtige plek waar we direct aan de zee stonden.

26 mei
Het plan was vandaag een wandeling te maken maar we zijn eerst maar eens een planning gaan maken van wat we allemaal willen zien en hoeveel tijd we hebben. Het bleek dat we meer wilden zien dan we dachten dus zijn we verder gaan rijden om zo een nacht te besparen. We hebben een flinke rit gemaakt naar Westport om daar op een vrij slechte, dure camping te slapen.

27 mei
Snel weg van de camping en op naar een mooie wandeling. Het duurde ongevver 2 uur retour maar we gingen dan wel op zoek naar een colony harrige zeehonden. En wat waren het er veel! Zo leuk om te zien hoe ze daar leven, een beetje luieren op de stenen en onhandig hoppen om zich te verplaaten.
Vervolgens zijn we een een stuk zuidelijker gereden om naar speciale steenformaties te kijken. Het klonk erg interessant en vooral de zee die zich er tussendoor wringt leek ons mooi maar het viel een beetje tegen. We waren dan ook snel weer weg om door de rijden naar Greymouth. Daar vonden we weer een mooie camping aan een meer waar we prachtige sterren konden zien.

28 mei
In de ochtend zijn we eerst naar de riviermond gereden want hier zouden dolfijnen te zien zijn. Helaas was er niks te zien behalve mooie hoge golven.
We zijn verder zuidelijk gereden naar Hokitika. Hier kwamen we vrij vroeg aan en zijn naar het kiwi centre gegaan. Dit was een soort reptielen en vissen dierentuin. Er was ook een groot aquarium met grote glibberige aalen. Deze mochten we voeren wat er leuk was. Wij waren de enige dus de verzorger kon ons veel vertellen. We mochten ze ook aaien, ze zijn erg zacht en een beetje glibberig. Daarna werden de kiwi's gevoerd. Wat een rare en grappige beesten. Je ziet ze bijna nooit in het wild omdat het erg schuchterige beesten zijn die alleen in het donker rondlopen.
Daarna weer, zoals elke dag, opzoek naar een camping.

29 mei
Na een rustige ochtend zijn we naar Franz Josef gereden. Een van de bekendste gletschers van nieuw zeeland. We zijn meteen naar de voet van de gletscher gelopen. Dit was een wandeling van 1.5 uur retour en was veel makkelijker dan we hadden verwacht. De gletscher zelf was een stuk kleiner dan we hadden verwacht/gehoopt maar nog steeds mooi om te zien.
Op de weg terug begon de lucht te betrekken en toen we bij de camping aankwamen regende het. We hadden dus geluk dat we de gletscher al hadden gezien.

30 mei
Het regent nog steeds dus op weg naar de fox gletscher, maar 30 min zuidelijker hebben we besloten hier niet naar toe te lopen. We vonden een uur door de regen lopen naar iets wat we de dag ervoor ook zagen een beetje dom.
We zijn dus door gereden en bij de blue pools gestoopt. Na een korte wandeling, door de regen, kwamen we aan bij de rivier die prachtig blauw was van het ijswater. Hier hebben we even van genoten en zijn toen terug naar de auto gelopen.
Met natte broeken zijn we verder naar het zuiden gereden om in wanaka te stoppen.

31 mei
Op tijd opgestaan en naar roys peak gereden, dit is een berg van waar je een prachtig uitzicht moet hebben. Na 3 uur omhoog lopen in de wolken kwamen we bij het uitzichtpunt aan dat net boven het wolkendek uitstak. We hadden hierdoor een prachtig uitzicht over de wolken met alle bergpieken erboven. Het meer was niet te zien maar ach, dit was ook super mooi.
Na een lunch zijn we weer naar beneden gelopen. Onze benen voelden we ondertussen al flink dus dat wordt leuk de komende dagen.
Gelukkig kwamen we op een gegeven moment onder de wolken uit en hadden we toch nog een mooi uitzicht over het meer. De tocht was het meer dan waard.
Daarna zijn we doorgereden naar queenstown. Hier zijn we gaan eten in de stad om vervolgens naar het zwembad te rijden. We wilden een douch en de camping waar we zullen slapen heeft er geen. Na lekker in het warmw bad te hebben gezeten en te hebben gedouched zijn we in het donker naar de camping gereden.

1 juni
Na redelijk op tijd te zijn opgestaan zijn we naar de gondel gereden. Paul en Cathy hebben ons namelijk een cadeau meegegeven en dat was om in queenstown met de gondel omhoog te gaan, daar te lunchen en 5x van een soort rodelbaan te gaan.
Het uitzicht was erg mooi, de lunch heerlijk, het was een buffet met zo veel lekker eten, en de rodel was super leuk. Aanvankelijk zag het er een beetje saai uit maar je gaat een stuk sneller dan we dachten. Het is meer een soort kartbaan die naar beneden gaat, je moet zelf sturen en remmen. Ook is het niet mega veilig gemaakt dus als je te hard gaat zal je omvallen in de bochten. Dit maakte het zo ontzettend leuk! We hebben echt heel erg genoten en zijn Paul en Cathy erg dankbaar voor dit cadeau.
Na onze 'date' zijn we nog even door de stad gaan lopen om vervolgens terug te gaan naar de camping.

2 juni
Vanmorgen zijn we rustig opgestaan en op zoek gegaan naar een cafe met internet. Hier kon ik fijn deze blog schrijven en kon dixon internet gebruiken. Vanmiddag zullen we verder zuidelijk rijden richting milford sound. Morgen willen we hier een boottrip doen, we zijn benieuwd.