Dinsdag

17 september 2013 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vandaag was het opstaan wat lastig. Gister een gezellige avond gehad in Mixas. Daardoor pas rond 12 uur gaan slapen en als de wekker dan weer om 7 uur gaat is dat wat lastig voor ons.

Om 8.10 zouden we opgehaald worden maar dit werd pas 8.30. We hebben dus helaas 20 minuten buiten in de kou staan wachten. Wat wel grappig was om te zien was dat de leerlingen van de basisschool tegenover ons huis allemaal met de auto worden gebracht.. Ze worden bij wijze van rijdend eruit gegooid.

Nadat we opgehaald waren zijn we naar Koeberg gegaan, dit is een basisschool waar we LO lessen geven die meer lijken op wat wij in Nederland doen. De afgelopen weken zijn alle groepen beoordeeld op verschillende onderdelen alleen 2 klassen moesten nog op dans worden beoordeeld. Dit was onze taak voor vandaag. De eerste klas die we kregen was klas 7. Deze leerlingen moesten zelf een dansje verzinnen in een groepje en dan moesten wij ze daarna beoordelen. Het was erg leuk om te zien waar ze mee kwamen. Ook het verschil met Nederlandse kinderen is duidelijk merkbaar. Waar bij ons veel leerlingen zich schamen om te dansen is het hier de normaalste zaak van de wereld. Iedereen doet dus ook gewoon mee. Hierna hadden we klas 5. Hier moesten ze eigenlijk alleen de grapevine (een danspas) leren en hierop beoordeeld worden. Margo en ik vonden dit alleen wel zo simpel voor deze kinderen dat we hebben besloten een klein dansje aan te leren waar ze op beoordeeld werden. Na ongeveer 20/30 minuten oefenen hadden de meeste leerlingen de dans wel door en had bijna iedereen een mooie voldoende.

's Middags zouden we weer naar de middelbare school in Hout Bay gaan om te gaan volleyballen. Helaas regende het daar waardoor we er niet heen konden. We hebben toen besloten even een pizza te eten als lunch bij Waterfront, het winkelcentrum waar we zondag waren. Hierna zijn we snel naar huis gegaan om ons voor te bereiden op de avond.

Eerst zijn we naar Union Street gegaan. Dit is het appartement waar de 2 Belgische meiden en 1 Belgische jongen nu zitten. Dit is ook het appartement waar wij over 6 weken nog 4 weken zullen verblijven. Ik moet zeggen dat het er prima uitziet. De keuken en badkamer zijn kleiner dan wat we nu hebben maar het is wel een heel huis voor jezelf. Nadat we het huis hebben bekeken zijn we met ons 5e uit eten geweest. Ik heb een heerlijk kip schnitzel gegeten. Niet net zo lekker als in Oostenrijk maar, veel beter dan in Nederland. Hier kan ik dus zeker nog wel een keer eten. We moesten ons hier wel een beetje haasten want we zouden daarna naar een voetbalwedstrijd gaan. Ajax Cape Town tegen een club uit Johannesburg.

Deze wedstrijd was in het WK stadion. Wauw wat is dat ding groot zeg! Ik moet zeggen dat ik de eerste helft een beetje saai vond. Er kwamen meerdere kansen om te scoren maar het werd nooit afgemaakt. Na de pauze werd het wel erg spannend. Er werd om en om gescoord tot een uiteindelijke stand van 2-2. Er waren nu ook meer schoten op het doel die ook echt een kans hadden om in het doel te komen. Wat me verder opviel aan deze wedstrijd was dat er best gevaarlijk spel was. Ik denk dat er een stuk of 5 spelers met een brancard het veld af zijn gedragen. (Waarvan er 4 binnen een minuut weer konden spelen.) Daarnaast was het veld heel glad waardoor er super veel spelers constant uitgleden. Het leek af en toe wel breakdance i.p.v. voetbal. Het laatste wat me opviel was dat er aan de overkant van het stadion in een van de eettentjes brand was uit gebroken. Het waren echt super grote vlammen maar het leek alsof niemand er wat aan deed. Supporters die langs liepen deden ook alsof er niks aan de hand was. Uiteindelijk kwam er wel een brandweerwagen en is de brand geblust. Wat er nou precies is gebeurd weten we helaas nog steeds niet.

Morgen gaan we (als het goed is) eerst volleybal les geven en in de middag is er een toernooi tussen de verschillende toernooien. Ik ben benieuwd!!