Another day full of rain...

19 september 2013 - Kaapstad, Zuid-Afrika

De dag begon een beetje onduidelijk. We zouden iets voor 9 opgehaald worden om naar een basisschool te gaan. Rond 8.45 werd het huis gebeld dat wij om 10 uur pas opgehaald zouden worden omdat het regende. 5 minuten later werd er weer naar het huis gebeld dat we toch om 9 uur op werden gehaald omdat het bij de basisschool niet zou regenen. Moesten we opeens wel weer opschieten. Waarom er niet naar ons zelf werd gebeld was onduidelijk.

Uiteindelijk werden we om 9.20 opgehaald om naar de basisschool te gaan. Eenmaal hier aangekomen konden we geen volleybal geven omdat het te hard waaide. Het werd dus estafette en voetbal. Helaas begon het binnen 10 minuten alweer te regenen en gingen we onder een afdak klapspelletjes doen. Na de pauze zijn Margo en ik naar een andere school gegaan waar ze met de school een Mama Mia show hadden. Dit was echt super leuk  om te zien, 2 van deze groepen hebben we ook beoordeeld op dansen en om ze nu hun eigen stukjes te zien doen was erg leuk. Aan het eind kwam ook de staff en toen werden wij ook meteen het podium op gesleurd. De dans was gelukkig erg simpel dus we konden makkelijk mee doen. Wat ook erg leuk was, was dat we de gang op liepen en dat kinderen die we nog nooit hadden gezien ons meteen kwamen omhelzen. Zo zijn heel veel kinderen hier.

's Middags zouden we op een andere basisschool lesgeven maar hier regende het ook en waaide het weer te hard. Daarom zijn we toen weer naar Hout Bay gegaan om hier in de bibliotheek te gaan lezen en spelletjes te spelen met de kinderen. Maar omdat er geen kinderen in de bieb waren zijn we naar het buurthuis gegaan. Hier was een dansles bezig van kinderen tussen de 6 en de 13. Wouw wat kunnen deze dansen zeg! Op school hebben wij Afrikaanse dans moeten doen maar hier is het zoveel beter. We hebben ook een aantal foto's gemaakt van de kinderen. We zijn van plan een paar van deze uit te printen en aan het buurthuis te geven om op te hangen.

Toen we hierna thuis waren moesten we snel omkleden en onze spullen pakken voor ons avond programma. We gingen om 6 uur naar een Afrikaanse dans show kijken. Hierin werd kort de geschiedenis van de Afrikaanse dans doorgelopen. Dit was leuk om te zien. Ook werd erbij gezongen, alles in Xosha wat dus niet te verstaan is maar, zoals je wel begrijpt. Beetje vreemd maar het verhaal was prima te begrijpen. Na de show zijn we nog even wat gaan eten met ons 5e (ook de Belgen waren mee). Dit was weer super goedkoop. Margo en ik hebben samen voor €10 gegeten. Dit was een pizza, luxe hamburger, een cola, een fanta en 10% fooi. We gaan daar zeker vaker eten.

Na een dag met veel dansen gaan we morgen weer zien wat we gaan doen.

Ohja, het leukste: ze voorspellen voor vannacht sneeuw.... dat is hier meer dan 50 jaar niet geweest. Heel fijn hoor dat jullie het Nederlandse weer met ons willen delen.