Vietnam

14 maart 2016 - Sa Pa, Vietnam

Om 12:30 met de bus opgehaald om naar dalat te gaan. Aanvankelijk waren er te weinig plekken in de bus maar dit kwam gelukkig doordat er een paar 100 meter verder 10 mensen uit moesten stappen. Even leek het erop dat ik 2 stoelen voor mezelf zou hebben maar natuurlijk was dat te mooi om waar te zijn. Er stapten nieuwe mensen in dus ben ik verplaatst om naast een andere toerist te zitten ipv een local. Hij was echter eigenlijk veels te groot voor de bus dus toen hij in slaap viel lag hij half over mij heen :p
Eenmaal aangekomen was het, zoals verwacht, flink koud. Gelukkig had ik mijn vestje in mijn kleine rugzak gedaan. De motortaxi was veels te duur dus ben ik gaan lopen. Dat ging vrij goed tot het eind. Volgens mijn telefoon moest ik rechtdoor lopen maar daar stond een gebouw, ik zo goed als mogelijk rechtdoor lopen maar ik kwam niet bij het hostel aan. Gelukkig was er een vrouwtje, die blijkbaar doorgad waar ik naar toe moest, die mij een mini steegje inwees. Met een beetje tegenzin liep ik erin maar na een paar 100 meter was daar dan toch echt het hostel. Ik werd super ontvangen. De vrouwen van het hostel gaven me meteen een knuffel en ik mocht meteen mee eten met de maaltijd. Super gezellig! Ondertussen had ik Thomas, Renee en Guido alweer geappt dat ik er was dus die kwamen mij halen om wat te eten. Na het eten zijn we naar een van de vreemdste kroegen ooit gegaan. Ze hebben allemaal kleine gangetjes, trappetjes en kamertjes die aan elkaar verbonden zijn. Op de bovenste verdieping is een normale ruimte met stoelen en tafels. Super leuk om door heen te lopen. Hierna lekker naar bed gegaan.
Voor de volgende dag hadden we een canyoning tour bedacht maar de dag ervoor zijn er 3 engelse overleden in de canyon waardoor alles gecancelled was. Jammer maar heel logisch. Als backup plan zijn we voor mij een north face jack, schoenen en een spijkerbroek gaan kopen, wijn en kaas gaan halen en zijn we gaan borrelen. In de avond hebben we de verjaardag van Sam gevierd, een van de inmiddels 6 jongens die dezelfde tocht doen op de motor.
De volgende ochtend zijn we om 12 uur naar Nha Trang vertrokken. Hier waren al 2 goede vriendinnen van Renee (Else en Nadia). Zij hadden een 6p dorm geregeld wat super uitkwam. Die avond zijn we met ons alle wat gaan eten en wat gaan drinken en daarna zijn we redelijk optijd naar bed gegaan.
Onze eerste dag in Nha Trang was het plan naar het strand te gaan. Helaas waaide het zo hard dat hier geen hol aan was. We hebben toen maar een aantal local bussen gepakt en hebben de stad bekeken. Zo hebben we oude torens gezien, wat tempels en een grote budha bekeken. In de avond zijn we sushi gaan eten want, de volgende dag was Else jarig. Na het eten zijn we naar een bar gegaan waar die 6 motor jongens ook weer waren. Om 12 uur uiteraard een drankje gedronken maar daarna redelijk optijd naar bed want we hadden grootse plannen voor haar verjaardag (die renee helaas tijdens het avondeten al had verklapt).
Vroeg opgestaan want we gingen naar het waterpark. Eenmaal daar aangekomen bleek het sinds 2 dagen dicht voor onderhoud. Wat nu?.... In de taxi terug reden we langs het strand waar ook een zwembad was. Niet echt een waterpark maar toch iets. Wij uitgestapt, bleken 3 van de 4 baden dicht en bij het ene open bad waren alle bedjes al bezet.
Dan maar op het strand. De zon was heerlijk en de wind viel mee dus het was prachtig strand weer. De golven waren wel erg hoog wat het leuk maakte om lekker in de golven te spelen. Die avond hebben we een nachtbus gepakt naar Hoi an.
Hier kwamen we erg vroeg aan. We konden gelukkig onze tassen al wel droppen maar onze kamer konden we nog niet in. We zijn lopend naar het centrum gegaan wat verder bleek dan verwacht. Hier zijn we opzoek gegaan naar ontbijt. Dit bleek lastiger dan gehoopt, de restaurantjes hier bleken vrij duur maar uiteindelijk vonden we een kraampje waar ze broodjes voor een euro maakten. Hierna nog even wat gedronken en toen met de fiets terug naar het hostel want de eigenaar had gezegd dat we om 11 uur de kamer in konden. Uiteraard was dit niet waar. Nu werd er 12 uur gezegd. We konden gelukkig al wel douchen dus zijn we dit maar gaan doen. Helaas bleek ook 12 uur niet waar. Op dit moment zijn we weer naar de stad gereden om wat te eten en voor de jongens een pak aan te laten meten. De rest van de dag zijn we door de stad gefietst en hebben we de binnenstad bekeken, ook zijn we naar een pottenbakkers dorpje gereden dat een beetje tegenviel maar doordat het miezerde was het wel prima want het was binnen. Hierna terug naar het hostel om eindelijk echt in te checken. Meteen een half uur in slaap gevallen. Hierna hebben we ons klaar gemaakt voor de avond. We zouden om 5 uur de fietsen terug brengen maar het was een stuk harder gaan regenen dus bleven we nog even wachten. Helaas stopte het niet en zijn we dus door de regen gaan fietsen. Gelukkig had ik mijn poncho bij me :)
De rest van de avond zijn we aan het water uit eten gegaan en hebben we hier wat gedronken.
De volgende dag zou het weer miezeren maar gelukkig was het mooi weer. We zijn terug gegaan naar de stad om de pakken van de mannen te passen. Ze waren bijna goed maar de broeken moesten nog wat worden ingekort. In de middag konden we ze ophalen. Toch maar weer fietsen gehuurd en naar een plek gereden waar ze alle groente voor de stad verbouwen. Leuk voor even maar we waren blij dat we het de dag ervoor niet meer hadden gedaan. Daarna zijn we doorgereden naar het strand om daar even rond te lopen en te eten. Toen we eenmaal terugreden naar de stad waren we een stuk later dan verwacht. Hierdoor moesten we flink doorfietsen want om 5.30 zou de laatste bus naar danang vertrekken.
De pakken van de jongens waren goed maar wat we niet wisten was dat de zakken ed nog opem gemaakt moesten worden. Dit zou dus nog 15/20 min duren. Wij meiden zijn daarom naar het hostel gegaan en zijn met alle tassen naar de bus gaan lopen terwijl de jongens aan het wachten waren en de taxi namen. Net op het nippertje hadden we de bus gehaald waardoor we 2 uur in een local bus konden zitten :)
Eenmaal in danang aangekomen zag het er super tof uit, overal neon lichten die hele straaten, bruggen en gebouwen verlichten. Maar toen we eenmaal een taxi naar ons hotel namen zagen we een andere deel van de stad. Ons hotel stond in een wijk vol met hotels die geheel verlaten waren. Overal waar je keek zag je deze mega hotels maar nergens mensen, heel apart.
We hebben in de avond dan ook niet vele gedaan, gegeten bij een veels te duur visrestaurant en verder film gekeken op de hotel kamer.
De volgende ochtend hebben er na het ontbijt gezocht naar een hostel, we hadden behoefte aan meer mensen. Deze konden we gelukkig vlak aan het strand vinden. Toen we eenmaal over waren zijn we opzoek gegaan naar lunch en surfboards. Beide gevonden op dezelfde plek waarna we uiteraard naar het strand zijn gegaan. We konden maar 3 boards huren en de rest had nog nooit op een surfboard gestaan dus ik heb met mijn vele kennis..... zo goed mogelijk les gegeven. Het resulteerde in een super gezellige middag waarbij iedereen iig bijna heeft gestaan. Helaas waren er ook wat problemen met de 2 vriendinnen van renee want zij hadden een ander idee van de reis dan hoe hij nu was verlopen. Daarom waren ze veel met renee aan het praten waardoor ik met de jongens alleen ol het strand zat en we niet echt wisten hoe of wat. In de avond hebben we het er met elkaar hierover gepraat en werd er besloten gezamelijk door te reizen. We zijn toen met de taxi de stad in gegaan rn hebben daar het centrum nog even bekeken met alle lampjes, super leuk.
De volgende dag wilden we naar Hue maar eigenlijk wilden we zelf met de scooter daarheen rijden. We hadden namelijk gehoord dat dit het mooiste stuk moest zijn van ho chi minh naar hanoi om op de scooter te doen. Helaas was er na veel rond vragen niet iets gevonden waardoor we een prive taxi hadden besteld. Hierdoir konden we alsnog zelf zeggen wanneer we wilden stoppen om iets te zien. Maar voordat we op pad gingen zijn we nog naar marble mountains gegaan. Dit was een berg met meerdere tempels erop, grotten erin en vele smalle padjes. Uiteindelijk was er ook een mooi uitzicht over de, grotendeels verlaten, stad.
De rit naar Hue was prachtig. We zijn op meerdere plekken gestopt om van het uitzicht te genieten. Rond een uurtje of 5/6 zijn we aangekomen en een hostel gaan zoeken. De rest van de avond zijn we gaan eten en wat gaan drinken.
De volgende dag zijn we naar de Imperial city gegaan. Helaas was Else ziek dus die bleef thuis. De imperial city was vroeger het huis van de keizer. Het stond in het midden van het oude centrum en was omringt door meerdere muren. Er is nu niet heel veel van over na alle oorlogen maar het was nog steeds imposant om te zien hoe groot het ooit geweest was.
Toen we terug kwamen zijn we gaan poolen. Na een gesprek over welke bus we wilde nemen bleek dat nadia en else toch wat anders wilde doen dus zouden wij de volgende dag naar Nha Trang vertrekken en de dames naar het zuiden terug. Die avond hebben we er een rustig avondje van gemaakt.
De volgende ochtend voelde nadia zich gelukkig weer oke en hebben we scooters gehuurd om verschillende tombes en pagodas in de buurt te bekijken. Gelukkig was het overal vrij rustig en konden we alles goed bekijken. Om 5 uur kwam onze bus en hebben we afscheid genomen van nadia en else.
In Nha Trang kwamen we rond 10 uur aan en zijn we alleen in het hostel nog wat gaan drinken voordat we lekker zijn gaan slapen. Toen we wakker werden hebben we ook hier weer scooters gehuurd om een mooie rondrit te maken. Het eerste stuk was vrij simpel tot we bij de dark cave aankwamen. Hier hebben we een actieve tocht gedaan. We begonnen met ziplinen over een rivier. Hierna moesten we 20 meter zwemmen om de grot in te komen. Vervolgens gingen we echt de grot in. Zoals de naam al doet voorspellen was de grot geheel donker waardoor iedereen een helm met lampje ophad. Verder werd aangeraden alleen een bikini te dragen wat erg begrijpelijk was. In de grot was namelijk veel modder. Aanvankelijk alleen bij de voeten maar op een gegeven moment stond de modder tot mijn navel. Het leek net alsof je door gesmolten chocolade liep. Het was super zwaar en je had echt het idee dat je alles in slowmotion deed. Het beste was nog wel dat wanneer je ging zitten/liggen je naar de oppervlakte werd geduwd waardoor je het idee had dat je op een matras lag ofzo. Na hier een tijdje te zijn geweest gingen we de grot weer uit om nog een stuk te zwemmen, hier de lampjes uit te doen en terug te zwemmen naar de opening van de grot. Dit vonden we allemaal een stuk minder leuk aangezien het water vrij koud was en we allemaal aan het bibberen waren. Eenmaal de grot uit gingen we met de kano terug naar het beginpunt waar je, als je wilde, nog een soort survival parcour kon doen over het water.
Hierna hebben we snel wat gegeten en zijn we doorgereden naar de paradise cave. Dit stuk rijden was vele malen mooier aangezien je door de bergen en jungle rijdt.
Eenmaal bij de paradise cave kregen renee en ik korting aangezien het internationale vrouwen dag was :). Deze grot moet de 3e grootste grot van de wereld zijn. Hij was heel mooi verlicht en was zeker groot. We konden ongeveer 1.5km lopen waarna de grot verder ging maar wij niet verder konden lopen. Hierna hebben we het rondje afgemaakt en zijn we teruggereden naar het hostel. Hier hebben we wat gegeten en daarna zijn we in het hostel aan de overkant nog gaan drinken. Hier waren die 6 motorgasten ook aangekomen wat het super gezellig maakte. Diezelfde avond werden we om 22.30 opgehaald met een bus om naar Nhim Binh te gaan.
Om 4 uur in de nacht kwamen we aan en moesten we een taxi zien te fixen naar het hostel. Normaal staan die overal maar nu was er geen een te bekennen. Guido was nog helder en liep naar een groot hotel om te vragen of ze een taxi wilde bellen. Gelukkig wilde dat vrouwtje dat wel doen en binnen 5 minuten zaten we hutje mutje met 5 personen en backpacks in een veels te kleine auto maar we konden richting bed. In het hostel snel naar bed en lekker uitslapen. Rond 10.30 zijn we gaan ontbijten waarna we weer een scooter hadden gehuurd om rond te rijden. Ookal was het bewolkt was het super mooi. Tijdens ons ritje bij een pagode geweest en pasgeboren lammetjes op de weg gezien. Vlak bij het hostel hebben we nog een boottocht gemaakt. Je mag er maar met 2 in en een vietnamees roeit je dan over de rivier. Wij hadden een vrouw die wonderbaarlijk goed engels sprak waardoor ze ons kon vertellen wat ze nog meer als werk deed, over haar leven en haar kinderen. We kwamen ook bootjes tegen met mannen en vrouwen die helemaal geverft waren. Dit bleken acteurs voor de nieuwe king kong film te zijn die ze daar, deels, opnemen. Dezelfde avond hebben we gekeken hoe we het bezste naar Hanoi konden reizen en we besloten de volgende dag rond 11 uur richting de local bus te gaan. Zo gezegd zo gedaan, hoopte we. We hadden na het ontbijt aan de eigenaar van het hostel gevraagd een taxi te bellen maar dit heeft ruim een uur geduurd. Toen hij er eenmaal was, was het 12 uur. Snel naar het busstation en wilde de bus net wegrijden maar we konden gelukkig nog net mee. Eenmaal in Hanoi zijn we naar het hostel gegaan waarna we naar een ander hostel zijn gelopen waar Mayke sliep. Dit is een meisje waar de andere in laos al mee hadden gereisd en nu de laatste week van vietnam met ons zou doen. Gezamelijk zijn we wat gaan eten en in de avond wat gaan drinken. Haar hostel was ontzettend gezellig waardoor het vrij laat werd.
De volgende ochtend zijn renee, guido en thomas naar de ambassade van myanmar gegaan om hun visum aan te vragen en ben ik met mayke een wandeltocht door de stad gaan maken. Tijdens dit tochtje voor mayke ook een north face jack gekocht want in hanoi en ook sapa zou het koud zijn. Hierna met de rest afgesproken en hebben we een tour voor sapa en halong bay geregeld. Uiteraard duurde dit allemaal een stuk langer dan verwacht dus hierna konden we gelijk avond gaan eten en weer naar mayke haar hostel om te feesten.
De volgende ochtend was ook pim, en de andere motor jongens, aangekomen en konden we de laatste dingen regelen voor de tours want pim zou dit ook weer met ons doen. Onze tassen konden we bij het reisbureau achter laten gelukkig waardoor we daar niet mee hoefde te slepen. Hierna zijn we opzoek gegaan naar warme kleren en schoenen voor sapa.
Na de lunch zijn renee, mayke, guido en pim naar pim zijn hostel gegaan om te poulen en zijn thomas en ik nog op zoek gegaan naar een spijkerbroek. Voor thomas hadden we deze, wonderbaarlijk, binnen 10 min gevonden maar een broek voor mij duurde uiteraard langer maar het is gelukt. Hierna naar de rest gegaan en nog wat gaan eten. Dit deden we in het hostel waar mayke zat en daar waren nu ook de andere motor jongens. We hebben hier een gezellige avond gehad tot 9 uur want toen moesten we naar de bus richting sapa. Eenmaal bij de bus hoorde we dat hij pas om 10 zou vertrekken dus zijn we nog wat gaan drinken in een kroeg vlak bij. Daarna heel fijn een nachtbus tot 4 uur maar gelukkig liet de chauffeur ons slapen waardoor we rond 6 een taxi konden pakken richting een hotel in sapa. Hier konden we ontbijten en douchen en om 9 werden we opgehaald door onze tourguide Mo genaamt. Het was buiten nog vrij koud dus met een spijkerbroek, hempje, t-shirt lange mouwen, trui en north face jack aan gingen we op pad. Eerst gingen we naar de markt om eten voor de lunch te halen en daarna gingen we echt op pad. We hebben die dag 14 km gelopen met tussendoor een pauze voor de lunch. We kwamen vet mooie uitzichten tegen maar hoe later het werd hoe meer mist er kwam. Dit had zeker ook wat maar op de foto's ziet het er niet uit. Na deze tocht kwamen we bij onze homestay aan waarna we nog tijd hadden om wat voor ons zelf te doen. Wij gingen op pad voor een fles vodka want onmogelijk was maar een fles sake konden we wel krijgen. Hierna terug gelopen en kaart gaan spelen. Rond 5 uur begon de man des huizes met koken en hebben we geholpen. Nu weet ik precies hoe ik spingrolls moet maken Daarna lekker gegeten met rijstwijn en in de avond bij de warme kolen gezeten. Hier een interessant gesprek gehad met de vrouw des huizes die erg goed engels kon waardoor dat erg leuk was.
Deze morgen stonden er 2 grote stappels pannenkoeken klaar waarna we weer op pad zijn gegaan. Vandaag hebben we 7km gelopen die een stuk pittiger waren maar wel heel leuk. Na de trek kregen we lunch waarna we met een busje terug naar sapa zijn gebracht. Hier hebben we nog een korte stadstour gedaan waar we naar een museum over de verschillende culturen zijn gegaan en een kerk. Vervolgens zijn we naar een kroeg gegaan voor warme chocolade melk aangezien het vandaag wel 11 graden is... Renee en ik hebben vervolgens een massage genomen die heerlijk was. De tafel was zelfs verwarmd, heerlijk!
Nu zitten we in het hotel te wachten op het avond eten en dan vertrekken we om 10 uur weer terug naar hanoi. Als het goed is komen we rond 4 uur aan en rond 7.30 worden we weer opgehaald om een tour naar halong bay te doen. Het staat bekend als de alcohol trip dus ik ben benieuwd.