Halong Bay, Singapore en Melaka

28 maart 2016 - Kuala Lumpur, Maleisië

Ik doe mijn best iedere keer wat eerder te schrijven maar dat blijft lastig.

Zoals ik in het vorige verhaal vertelde namen we rond 10 uur de bus terug naar Hanoi. We kwamen hier rond 4 uur aan wat betekende dat we eerst naar een hostel moesten om daar in een chill ruimte op de banken een paar uur slaap te pakken. Om 6 uur zijn we weer naar het reisbureau gelopen aangezien we hier onze tassen konden wisselen en ontbijt kregen. Niet veel later zijn we naar het hostel gelopen vanwaar de Halong Bay trip zou beginnen.
Na te hebben gewacht tot iedereen er was zijn we naar de bus gelopen. We moesten eerst 2 uur met de bus. Dan 45 min met een boot, weer 40 min met een bus en dan weer 40 min met een boot. Lekker stukje reizen dus waar ik veel geslapen heb. De laatste boottocht was al erg mooi aangezien je door Halong Bay vaart. Eenmaal aangekomen bij ons eiland kregen we wat regels uitgelegd. Tijdens maaltijden mogen vrouwen altijd eerst opscheppen, heel vervelend... :p, de woorden ten en mine mochten niet uitgesproken worden. Doe je dit wel moet je 10 push-ups doen. Uiteraard heb ik meerdere keren push-ups moeten doen deze paar dagen maar ik heb er ook voor gezorgd dat andere ze moesten doen dus het waren leuke regels. Er hing ook een gong, als je daarop sloeg betekende het dat je een rondje geeft aan iedereen op het eiland, dit zijn tussen de 50 en 100 man dus dat is best veel. Na de uitleg kregen we lunch en werden de kamers verdeeld. Wij kregen met ons 6e een eigen bungalow met badkamer wat super relaxed was. De bungalow was ook nog eens de verste bungalow van de eet/party locatie dus konden we redelijk relaxed slapen.
Na de lunch begon het zuipfestijn. Wij hadden, wat uiteraard niet mocht, onze eigen vodka meegenomen dus waren we heel braaf sprite aan het drinken. Rond 2 uur begonnen de activiteiten waar je je voor op had kunnen geven. Er was tuben, bergbeklimmen en wake boarden. Aanvankelijk zou ik niks gaan doen maar toen ik hoorde dat er maar 2 mensen waren die zouden gaan wake boarden en ze rond een uur bezig zouden blijven besloot ik het toch ook te gaan doen. Dat betekende snel omkleden en de boot op. Eerst heb ik de twee jongens laten gaan, het water was koud dus wilde ik zo laat mogelijk. Toen ik eenmaal aan de beurt was ging het eigenlijk een stuk makkelijker dan verwacht. De eerste keer viel ik, tweede keer stond ik bijna en de derde keer lukte het al. Dat snowboarden heeft duidelijk nut voor meer dingen. Na een aantal keer een beetje achter die boot heen en weer te zijn gegaan ging ik proberen te springen, dit is een stuk lastiger dus viel ik uiteraard sneller. Na 15/20 min had ik het zo koud gekregen dat ik het wel weer genoeg vond en ben ik terug de boot op gegaan.
Eenmaal terug op het eiland lekker warm gedoucht en verder gaan feesten. Voor het avond eten kwam de andere groep, die deze dag op de cruise had gezeten, terug en konden we gezamelijk eten. Na het eten begon het echte feest en werden er allemaal drankspelletjes gespeeld en daarna ging de muziek harder en was er een gezellig feestje. Na iets te veel vodka sprite ben ik heerlijk in slaap gevallen totdat er rond 8 uur de gong afging voor het ontbijt. Bij het ontbijt voelde ik me zwaar klote, heb er 1 ei naar binnen kunnen werken maar daar bleef het bij. Ik ben toen maar weer naar bed gegaan totdat we de cruise op zouden gaan. In de periode dat ik in bed lag heb ik 3x de gong horen gaan wat betekend dat men in de eetzaal allemaal al 3 bier naar binnen hadden gewerkt.
Om 10 uur gingen we de boot op, eigenlijk wilde ik helemaal niet maar achteraf heel blij dat ik mee ben gegaan.
Het eerste uur was iedereen een beetje tam, naast 2x gong, en waren we vooral van het uitzicht aan het genieten. Ik begon me gelukkig al weer een stuk beter te voelen rond 12 uur zijn we gaan kajakken. Heel mooi door deze natuur!
Hierna kregen we lunch waarna het feest losbarsten. Ik voelde me weer goed en dus kon de vodka sprite niet uitblijven. Aan het eind van de trip had iedereen een flink bakje op en hebben de jongens niks hoeven kopen aangezien er ongeveer 8a10 rondjes zijn gegeven op de boot. Terug op het eiland waren de motorjongens ook net aangekomen wat het super gezellig maakte. De rest van de avond hebben we flink gefeest. De volgende dag hebben we allemaal het ontbijt overgeslagen en hebben we ons rond 10 uitgechecked. Ik voelde me deze dag een stuk beter aangezien ik de avond ervoor op tijd over was gegaan op het water. De rest voelde zich een stuk minder. Om 11 kregen we lunch en om 12 begonnen we aan de terugtocht.
Eenmaal in hanoi zijn we snel wat gaan eten en gaan chillen in ons hostel. In de avond zijn we nog voor een drankje gegaan maar toen we daar zaten hadden we allemaal het gevoel van wat doen we eigenlijk hier en zijn we dus maar lekker naar bed gegaan.
De volgende dag zijn we in de ochtend allemaal wat anders gaan doen. Ik moest mijn vluchtgegevens uitprinten en een hostel zoeken voor Singapore en de rest was bezig met visa's ophalen, shoppen en andere dingen. Mayke was vrij snel terug en toen zijn we opzoek gegaan naar een regenjack van north face voor mij, niet gelukt helaas, en schoenen voor haar. Rond 3 ben ik met Pim boodschappen gaan doen in een grotere supermarkt en daarna zijn we gaan eten en weer wat gaan drinken. De motorjongens waren ook terug van hun trip en we hebben er een leuke laatste avond van gemaakt.
De volgende ochtend moest ik vroeg opstaan om optijd bij het vliegveld te zijn. Eenmaal op het vliegveld leerde ik een man van 60 kennen die al jaren in Singapore werkt en overal ter wereld is geweest vokr zijn werk. We hebben super gezellig gepraat waardoor het wachten snel voorbij ging. De vlucht zelf ging ook zoala hij hoort te gaan en eenmaal op het vliegveld kwam Alex mij ophalen. Super leuk om haar weer te zien en bij te kletsen! We zijn naar mijn hostel gegaan waarna we uit eten zijn gegaan. In de avond zijn we naar haar universiteit gegaan aangezien we een one man/dans optreden hadden. Deze man was super grappig en kon super goed met zijn lichaam omgaan waardoor het een interessante voorstelling was. Na het optreden ben ik lekker naar het hostel terug gegaan.
De volgende dag zijn Alex en ik naar gardens by the bay geweest. Dit is een groot park met super veel verschillende bomen en planten. Hierna zijn we terug naar het hostel gelopen waardoor ik een groot deel van de stad kon zien. Het is duidelijk een hele andere stad dan in de rest van azie. Alles is schoon en er zijn overal regels voor. Alle gebouwen zijn ook super nieuw en veel hebben bomen en planten op/in het gebouw. Mooi om te zien maar niet helemaal mijn stad, ik heb een beetje meer chaos nodig.
In de avond zijn we naar marina by the bay gegaan. Hier is elke avond een lichtshow gereflecteerd op water wat een bijzonder effect gaf. Na een sprite te hebben gedronken, alcohol is hier veeels te duur, zijn we beide naar huis gegaan. De volgende dag moest alex de hele dag naar school en repetities dus had ik de dag voor mezelf. Ik ben lekker uitgaan slapen, toen even 3 uur gaan shoppen in een winkelcentrum vlakbij en de rest van de dag heb ik in bed geslapen en gelezen in mijn boek. In de avond heb ik 2 films gekeken die in de woonkamer werden gedraaid. Heerlijk een dagje niks.
De dag erna moest alex ook naar school en ben ik naar China town gegaan. Hier een paar uur rondgelopen en verder weer lekker niks in het hostel.
Die avond werd er vanuit het hostel een step tour georganiseerd waar ik aan deel heb genomen. Het was een super leuke manier om de stad te verkennen en andere mensen uit het hostel te leren kennen.
Aangezien ik ondertussen al best wat van de stad had gezien zijn alex en ik op woensdag een wandeling door een nationaal park van singapore gaan maken. Het was in totaal 15km lopen in 32 graden waardoor ik aan het eind flink bezweet was. We hadden besloten beide terug naar ons huis te gaan on daar te douchen en klaar te maken voor de avond want die avond zou er op de uni een avond zijn waar bandjes op zouden treden. Een van de jongens die ik de avond ervoor had leren kennen ging ook mee en eenmaal bij het optreden waren daar ook 3 vrienden van alex. Het bleken uiteindelijk 2 bandjes te zijn die ieder 45 min optraden. Leuk om zo even te hebben gezien.
Hierna zijn we naar het appartement van een van de vrienden van alex gegaan om hier wat te drinken. Eindelijk hadden we weer eens interessante discussies die je met 'normale' backpackers zelden hebt. Toen het wat later werd zijn felix(de jongen van de hostel), een van alex vrienden en ik nog uitgegaan. Tijdens het uitgaan zijn we een jongen uit singapore tegen gekomen waar we het goed mee konden vinden. Na het stappen zijn we met ons 4e nog wat gaan eten een stuk verder in de stad. De taxi en het eten werden door deze jongen betaald omdat hij het zo gezellig met ons vond. Dit klinkt nu misschien een beetje raar maar deze jongen werkt voor een of ander olie bedrijf en verdient daar vrij veel geld mee, ons eten betalen is voor hem een kleinigheidje.
De volgende dag kwam deze singaporse jongen mij en felix ophalen om te gaan lunchen. Wij hadden het er de vorige avond de hele tijd erover gehad hoe erg we kaas miste en dus nam hij ons mee naar het kaas walhala. Hier hadden ze een kaas kamer waar je kazen kon proeven en kopen en in het menu stond netjes beschreven hoe elke kaas smaakte. We hebben hier heerlijk en uitgebreid gegeten en meneer betaalde weer. Eenmaal terug moesten we ons snel douchen en klaar maken voor de avond want dit was de avond dat alex een koor optreden had. Het was in een mooie concertzaal en we hadden vrij goede plekken. Het optreden was super tof. Het eerste gedeelte was klasiek in engels en latijns en het tweede deel was iets losser met verschillende landen en volkeren waar ze liederen van zongen. Na het optreden zijn felix en ik naar de 18e verjaardag van het broertje van die singapoerse jongen gegaan. Heel raar om opeens tussen allemaal 17/18 jarige te staan. Vooral ook omdat ze er een stuk ouder uitzien.
Dit feestje was om 12 uur afgelopen en toen zijn wij, met de 5 personen die ouder waren, naar een bar gegaan om hier nog wat te drinken.
Vrijdag was de laatste dag voor mij in Singapore en zijn alex en ik naar sentosa island gegaan. Dit is een vrij groot eiland waar ze alles wat met entertainment te maken heeft hebben. Wij zijn zelf naar het strand gegaan en hebben hier lekker de hele dag gelegen. In de avond ben ik nog wat gaan drinken bij de rivier met alex en een vriend van haar.
De volgende dag was het tijd om naar Maleisië te vertrekken. Rond 12.30 stapte ik in de metro naar de grens. Alex reed mee dus dat was nog even gezellig. Eenmaal vlakbij de grens moest ik overstappen op een bus. Deze bracht me naar de singapoers kant van de grens. Hier ging alles erg snel en kon ik rap doorlopen. Weer een bus in en die bracht mij naar de maleisiesche grens. Hier duurde het een stuk langer, ik stond ongeveer een uur in de rij om mijn stempels te krijgen. Maar toen ik die eenmaal had was het weer zo gedaan. Na even te hebben gezocht had ik weer een bus gevonden die mij naar een groter busstation zou brengen. Vanuit hier pakte ik weer een bus naar Melaka. Het duurde allemaal een stuk langer dan verwacht en ik kwam uiteindelijk om 20.30 bij het hostel aan. Hier zat een jongen(max) in de kamer waar ik meteen gezellig mee begon te praten. Ik had echter sinds 11.30 niet meer gegeten dus ben ik even wat eten gaan halen. Eenmaal terug hebben max en ik nog tot laat gepraat.
De volgende ochtend waren er opeens 4 austalianen in de kamer naast ons, na gezellig even te hebben gepraat hebben we besloten met ons alle te gaan ontbijten. Hierna zijn we gezamelijk de stad gaan bekijken. Er zijn nog veel nederlandse invloeden uit de tijd dat de voc de stad had veroverd. Zo is er een oude kerk en het stadhuis. Ook is er een soort ford. In de kerk en het ford waren meerdere platen te vinden met oud nederlandse teksten erop. Erg leuk om dat gewoon te kunnen lezen. We hebben even in een park wat gedronken waarna we terug zijn gegaan naar het stadhuis waar een rondleiding gegeven zou worden. Deze was erg interessant, vooral de delen die over nederland gingen vond ik leuk om te horen. Helaas was de man erg lang van stof en na een tijdje waren we er wel klaar mee dus zijn we weer gegaan. We zijn ergens gaan lunchen om daarna afscheid te nemen van 3 van de australianen. De vierde bleef nog 2 uur bij ons en daarna moest die ook gaan. Max en ik zijn wat gaan eten in de stad en daarna wat gaan drinken. Het was zo weer een gezellige avond.
Deze ochtend heb ik gedag gezegd tegen max om na mijn ontbijt een bus te pakken naar Kuala Lumpur. Na een aantal uur reizen ben ik net aangekomen in mijn hostel dat er schoon en gezellig uitziet.