Cambodja, begin Vietnam

26 februari 2016 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Ik had de afgelopen dagen geen zin om te schrijven maar aangezien het anders niet meer te doen is om alles te onthouden ben ik maar weer eens gaan schrijven. Het zal hierdoor wel een lekker lang verhaal worden :p

Onze eerste dag in Siem Riep hebben we heerlijk uitgeslapen waarna we een rondje door de stad zijn gaan lopen. Er was een overdekte markt, altijd leuk, wel erg warm dus zijn we er maar snel weer uitgelopen. Wel nog even snel 2 shirts gekocht. Na nog wat te hebben gelopen zijn we op zoek gegaan naar de supermarkt waar we de dag ervoor met de tuktuk langs waren gereden. Een super supermarkt was dat! Allemaal geimporteerde spullen, flink aan de prijs maar oh wat heerlijk om weer eens lekkere appels, doritos, normale toastjes en brie te hebben. Hierna nog naar de frozen yoghurt zaak ernaast gegaan en hier lekkere ijsjes gegeten.
Na het ijs zijn we naar ons zwembad gegaan om hier van de zon, het water en het eten te genieten.
Om 4.30 hadden we met maarten afgesproken om naar Ankor wat te gaan. Hier kan je vanaf 5 uur een ticket voor de dag erna kopen en wel vast naar binnen. Zo konden we dus de zonsondergang al bekijken. Door de tempels was dit echt ontzettend mooi! Om 6 uur moesten we helaas de tempel uit maar we konden nog wel vanaf buiten kijken. Een hele mooie setting om zo de zonsondergang mee te maken. Hierna zijn we wat gaan eten en op tijd naar bed gegaan want de volgende ochtend zouden we om 5 uur opgehaald worden om de zonsopgang te bekijken.

De volgende ochtend was het wel wat lastig opstaan moet ik zeggen. Deze tijden ben ik niet meer gewend dat is duidelijk. Buiten was het nog best koud dus met mijn doek als rok en een vest aan de tuktuk in. Naar ankor wat toe was een hele rij met tuktuk, we zijn duidelijk niet de enige die de zonsopgang willen bekijken.
Het is nog donker als we aankomen en er zijn nog niet mega veel mensen gelukkig. Hierdoor kunnen we een vrij goede plek bemachtigen. Nu is het wachten. Ongeveer een uur later begint het lichter te worden. Langzaam aan wordt het steeds lichter en zie je de tempel verschijnen. Erg tof om dat zo te zien. Helaas is het wel wat bewolkt waardoor we de echte zon niet zien. Wel zagen we nu dat het een stuk drukker is geworden ondertussen. Rond 8 uur zijn we de tempels zelf gaan bekijken. Over de hele dag verspreid hebben we de 7 grootste tempels gezien en zijn we een heuvel op geweest vanweer een mooi uitzicht zou moeten zijn, vonden wij erg tegen vallen aangezien er veel bomen voor stonden. Vooral de tempel waar de film tomb raider op is genomen vond ik erg indrukwekkend. Hier groeien allemaal mega bomen op en door de ruïne van de tempel wat een super vet effect geeft. Rond 4 waren we helemaal gesloopt en zijn we weer terug naar het hostel gegaan. Hier even niks gedaan waarna we weer uit eten zijn gegaan en daarna wat gaan drinken in de stad. Tijdens het avondeten voelde edwin en ik mij niet helemaal 100 dus zijn we vroeg naar bed gegaan. De andere 2 zijn nog wel wat gaan drinken.
De volgende ochtend voelde ik mij gelukkig weer prima maar edwin had helaas verhoging. Dit betekende dat andreas en ik een beetje rond hebben gelopen door de stad, weer frozen yoghurt hebben gegeten, naar de supermarkt zijn gegaan en een massage hebben genomen. Ik de avond voelde edwin zich gelukkig iets beter want toen hebben we de nachtbus naar silhanoukville genomen. Een super relaxte bus waar bedden in staan zodat je echt kan slapen. De bedden zijn helaas wel wat kort, voor mij net te doen maar voor die gasten toch wel krap.
Toen we in de ochtend aan kwamen zijn we meteen met de boot naar koh rong gevaren. Hier met de backpack op zoek naar een hostel/bungalow voor een betaalbare prijs. We kwamen er al snel achter dat dit niet echt te doen is helaas. Uiteindelijk hadden we een krappe 4p kamer voor 30 dollar per nacht. De rest van de dag hebben we in bed gelegen, op het strand gelegen en gegeten. Heerlijk ontspannen :).
De volgende dag voelde iedereen zich gelukkig weer goed. We zijn een stuk gaan lopen langs het strand en door het bos waardoor we bij een ander strand uitkwamen. Hier was het een stuk rustiger en oh zo mooi. Overal hier op het eiland zijn de stranden super wit en de zee heel mooi blauw. Ook zie je bijna geen afval wat het geheel erg mooi maakt.
In de avond hebben we meegedaan aan de kroegentocht. Erg gezellig om zo ook anderen weer te leren kennen. Na een gezellig avondje ben ik rond 2 uur maar naar bed gegaan.
De volgende dag waren we van plan naar long beach te lopen, een uurtje door de jungle ongeveer. Helaas werd nu andreas ziek wakker wat betekende dat edwin en ik gewoon op ons eigen strand hebben gelegen de hele dag. In de avond was er een bierpong toernooi bij het restaurant waar we hadden gegeten. Edwin was al terug en ik was eigenlijk helemaal niet van plan mee te doen maar van het een kwam het andere en toen was ik opeens tweede geworden met mijn team ;p. De avond werd daardoor toch ook weer een stuk later dan verwacht maar het was wel heel gezellig.
De ochtend erna zijn we met de boot terug naar silhanoukville gegaan. Op advies van die 3 nl jongens die we op de boot en in luang prabang al hadden leren kennen zijn we naar het strand otres beach 2 gegaan. Hier hadden we een 3p bungalow direct aan het strand. Ontzettend mooi en heerlijk rustig. De dagen hier hebben we dan ook heerlijk relaxed aan het strand door gebracht. Op zaterdag avond zijn we naar otres village gegaan. Hier was een soort mini festival met eten, shops en live muziek. Erg gezellig om zo toch nog iets te doen in de 3 dagen hier.
Helaas komt aan al het goede een einde en zo ook aan de reis samen met edwin en andreas. Zij hadden een duikcursus in koh tao, thailand geboekt en moesten hiervoor terug naar thailand. Dezelfde avond ben ik naar Phnom Pehn vertrokken, de hoofdstad van Cambodja.
S'avonds aangekomen en meteen naar bed gegaan. De volgende ochtend ben ik naar de ambasade van Vietnam gelopen om mijn visum aan te vragen. Ik kwam om 12 uur aan en uiteraard waren ze tot 14 uur gesloten. Ik ben dus maar opzoek gegaan naar een eettentje. Uiteindelijk bij een koffiebar uitgekomen. Hier de tijd doorgebracht en toen naar de ambasade. Bij de ambasade ging alles gelukkig erg snel waardoor ik zo weer buiten stond. Na een half uurtje terug te hebben gelopen ben ik in het hostel gaan kijken wat ik de volgende dag wilde doen. Zo zat ik op de azie backpackers facebook groep en zag ik een berichtje van een nl meid die de volgende dag een tuktuk had gehuurd om langs alle grote bezienswaardigheden te gaan met de vraag of er mensen mee wilde. Dit kwam super uit dus heb ik gereageerd en een uurtje later zaten we in het hostel gezellig te praten. Die avond zijn we uiteten gegaan en nog gaan stappen met andere uit haar hostel, die 3 min lopen van de mijne was. Super gezellig en oh zo makkelijk om mensen te leren kennen. Heerlijk is dat!
De volgende ochtend werden we om 8.30 opgehaald en zijn we eerst naar het genuicide museum gereden. Hier heb ik een luisterguide genomen om er achter te komen wat voor gruwelijke dingen zich in deze gevangenis hebben afgespeeld. Erg indrukwekkend. Zeker omdat ze veel hebben gelaten zoals het was toen ze het aantroffen. Zo zie je nog bloed op de vloer en het gaas voor de ramen. Ook zag je allemaal foto's van wat er was gebeurd. Hierna zijn we doorgereden naar de killing fields. Ook hier een audioguide meegekregen. Dit was een plek waar mensen die in de gevangenis ondervraagd waren naartoe werden gebracht om vermoord te worden. Omdat kogels duur waren werden die niet gebruikt maar gebruikte men landbouw werktuigen. Veel zag je niet meer van hoe het was geweest maar je kon hier en daar nog wel botten en kledingstukken aan de oppervlakte komen. Ook de grote boom waar babys tegenaan gegooid waren was erg indrukwekkend.
Hierna door naar het paleis waar ook 3 jongens van de avond ervoor zouden zijn. Het paleis was echter totaal niet interessant waardoor we er zo weer weg waren. Snel mijn visum opgehaald en als laatst zijn we nog naar de russische markt gegaan. Dit was gewoon ern overdekte markt met van alles en nog wat. En doordat het erg warm was waren we hier ook snel op uitgekeken. Na even te hebben relaxed in het hostel hadden we voor die avond weer afgesproken wat te gaan eten en daarna een bar te gaan zoeken. De bar was echter erg lastig. Aanvankelijk gingen we naar de elefant bar die volgens de lonely planet erg beroemd was, bleek een mega luxe bar te zijn waar de cocktails 16 euro waren. Hier dus maar weer snel weggegaan. Toen op zoek naar een andere bar maar ook dit was een mislukte missie. Alleen maar hoerenbarren gevonden en uiteindelijk maar een drankje in de supermarkt gekocht en aan het water gaan zitten.
Voor de volgende ochtend had ik om 10 uur een bus geboekt naar Ho Chi Minh Vietnam. Dit werd de hele dag bussen en rond 6 uur aankomen. Hier in het hostel een franse jongen leren kennen waar ik mee gegeten heb en nog wat ben gaan drinken.
De volgende dag ben ik een beetje rond gaan lopen door de stad. Ik had een nieuwe oplader voor mijn telefoon nodig en wilde verder gewoon een rustig dagje. Toen ik in de middag terug liep naar het hostel liep ik tegen 3 nl jongens en een nl meisje aan, pim, thomas, guido een renee. Ik had hun al op de boot naar laos leren kennen en ze in vang vieng weer gezien. We hadden ook wel vaer contact met hen gehad over waar ze waren ed. Erg grappig ze nu dus tegen te komen. Blijken ze ook nog in hetzelfde hostel te zitten. We spreken meteen maar af die avond samen wat te gaan eten en drinken. Het werd een gezellig avondje tot een uurtje of 1. Helaas werden we om 2.30 weer gewekt door een gozer die helemaal gek werd in de kamer over het feit dat er bedbugs in zijn bed zaten. Eerst dachten we dat hij vol aan dr drugs zat maar toen we wat beter gingen kijken zagen we in een aantal van onze bedden ook beestjes lopen. Na uitzoeken op internet waren we er vrij van overtuigd dat het bedbugs waren. Deze beestjes bijten en geven nare juikende plekken. Het probleem is dat ze zich overdag graag op donkere plekken verstoppen, ook je tas. En zo wordt het van hostel naar hostel overgebracht. Wij hebben dus maar meteen onze tas dichtgedaan en zijn met iedereen naar beneden gegaan. Daar hebben we gewacht tot het 7 uur was. Ondertussen was de eigenaar gekomen en die heeft ontbijt gemaakt en ons geld teruggegeven. Ook het hij aangeboden de kosten voor de was te betalen. Alles wassen is namelijk de enige manier om die beestjes te doden. Wij zijn toen met ons 5e in de ochtend op zoek gegaan naar een ander hostel. Uiteindelijk hadden we een hotel gevonden. Iets duurder maar wel even lekker. Pim vond dit echter minder en had vrienden van hem die in een ander hostel zaten dus hij is daarheen gegaan. Toen het hotel geregeld was snel alle kleren naar de was gebracht en eindelijk gaan slapen. Rond 14.30 werden guido en ik wakker en hadden we een appje van de anderen dat die al naar het war museum waren. Dus wij ook snel opgestaan, broodjes bij de bakker gehaald en naar het museum gelopen. Hier zie je ook weer verschrikkelijke dingen over de oorlog tussen vietnam en amerika. Alles wordt wel heel eenzijdig bekeken maar ok. Vooral de chemische aanvallen deden me wel wat. Er worden nu nog kinderen geboren met beperkingen door de oorlog van 40/50 jaar geleden. Hierna zijn we gaan eten bij het hostel van pim met de 2 vrienden van hem. Hierna met z'n alle naar een kroegentocht gegaan die erg gezellig was. De volgende dag zijn we met ons 4e (zonder pim) kaarten gaan schrijven en deze verstuurd bij een oud postkantoor die geheel in de franse stijl was gebouwd. Hier was ook een kathedraal alleen was deze dicht... Hierna zijn we opzoek gegaan naar china town wat lastiger was dan het leek. Uiteindelijk wel iets gevonden maar het was niet heel interessant. In de avond zijn we sushi gaan eten(ik had heerlijke kip) en wat gaan drinken in de stad. De volgende dag, onze laatste dag in ho chi mihn, zijn ee naar de cu chi tunnels gegaan. Wij hadden gehoord dat je daar prima met de bus zelf heen kon ipv een groepstour te doen. Het was helaas wat lastiger maar dat maaktje het wel weer leuk. Nadat we de eerste bus hadden genomen moesten we nog een heel stuk achterop een scooter om er te komen. De tunnels zelf waren vooral indrukwekkend als je bedenkt dat mensen echt zo hebben geleefd. Er was een heel gangenstelsel onder de grond van mini tunnels waar je net op je buik kruipend doorheen kon. Ook waren er verschillende kamers zodat ze er ook echt konden wonen. Ook zagen we een aantal vallen gezien die de vietnamezen gebruikten om de amerikanen te vangen. Vreselijk met pinnen en bamboe waar ze invallen. Ook was hier een mogelijkheid om te schieten met de geweren die tijdens deze oorlog waren gebruikt. Dit wilde wij niet aan ons voorbij laten gaan. Renee en ik hebben met een M16 geschoten en de jongens met een M60 en AK47. Erg vet om eens te hebben gedaan.
Toen moesten we nog terug. Dat was weer een heel avontuur. Uiteindelijk hebben we 3 bussen moeten pakken maar we zijn terug gekomen. In de avond bij mac gegeten omdat renee en thomas hier al dagen over liepen te zeuren. In de avond zijn guido en ik met pim en de jongens wat gaan drinken. Er waren daar ondertussen nog 2 jongens aangesloten. Weer een mega gezellige avond maar rond 1.30 maar naar huis want de wekker stond op 7 uur om naar mui ne te vertrekken. Eenmaal aangekomen was het ontzettend warm maar het waaide hier flink. Het is ook het kite surf walhalla dus mijn plan was hier een weekje te blijven. Die eerste dag zijn we een beetje rond gaa lopen en lekker gaan borrelen. 2 flessen wijn, toastjes en chips gekocht. Heerlijk. In de avond zijn we bij een restaurant gaan eten waar je vreemde dieren kon eten. Ik had hier geen zin in en nam dus kip met rijst maar die andere 3 hebben krokodil en schildpad gegeten. Eigenlijk wilde ze slang maar die was zo ontzettend duur dat ze er maar vanaf zagen.
Voor de volgende dag hadden we om 14 uur een tocht geboekt naar de zandduinen. De eerste stop was bij een of andere mini rivier dat meer een sloot was. Hier moest je 500m doorheen lopen en dan kwam je ergens uit. De hele tocht stonk het water ontzettend en aan het eind zagen we een rode heuvel. Heel boeiend....
Hierna zijn we doorgereden naar de witte duinen. Halverwege even gestopt om een mooie foto te kunnen maken, we waren net een stel chinezen. Bij de witte duinen kon je een quat huren. We hebben zo 30 min door de duinen kunnen crossen, super tof om te doen. Als laatste stop gingen we naar de rode zandduinen waar we de zonsondergang hebben gekeken. Geen mega geweldige locatie en door de wind werd je volledig gezandstraald dus niet de beste zonsondergang die ik ooit heb gezien maar ja. In de avond zijn we bij het hostel naast ons wat gaan drinken. Hier zaten pim en die 4 gasten, zie gezamelijk de rit op de motor afleggen. Was weer gezellig en daarn ben ik met hen nog naar een of andere club gegaan. Renee, thomas en guido zijn naar bed gegaan aangezien die de volgende ochtend vroeg naar dalat zouden gaan. Na een hele gezellige avond met veel dronken mensen las ik rond 3.30 in bed. Een beetje jammer toen die andere 3 om 7.30 weggingen. Hierna nog geprobeerd in slaap te vallen maar dit ging helaas niet zo heel goed. Om 12 uur uitgechecked bij het guesthouse en ingechecked bij het hostel van pim enzo. Ik zag hier een advertentie van een van de beste kitesurfscholen en zag dat de prijzen 2x zo hoog zijn als in nederland. Ik ga hier dus niet kiten, ga wel weer in nederland. In de middag ben ik nog wel naar het strand geweest om even te kijken. De rest van de dag heb ik aan het zwembad bij het hostel gelegen en gerelaxed met de groep jongens.
Vandaag ben ik rustig opgestaan, ontbeten, uitgechecked en heb ik aan het zwembad gelegen. Om 12.30 kwam de bus me halen om ook naar dalat te rijden. Het is daar 'maar' 22 graden dus ik ben benieuwd.

1. Esther:
    28 februari 2016
    Erg leuk om je belevenissen te lezen Maria, geniet er van!