Thailand

28 augustus 2016 - Ko Lanta District, Thailand

Eenmaal aangekomen in Krabi heb ik een bus naar de stad genomen. In deze bus ben ik een aantal andere reizigers tegengekomen. Een jongens had nog geen hostel en is mee gegaan naar die van mij. Met de andere hebben we afgesproken in de avond wat te gaan eten en drinken. Zo gezegd zo gedaan, al lopend naar het centrum hadden we toch wel heel erg honger waardoor we al snel bij een klein restaurantje zijn gaan zitten om te eten. Na het eten hebben we geprobeerd een taxi te pakken naar Au nang wat helaas mislukt is. Daarom zijn we maar bij een barretje in het centrum wat gaan drinken. De volgende dag zouden alle mensen waar ik mee was weggaan maar ik had deze avond al contact met een nl meisje die ook in krabi was. De volgende dag zijn we samen naar railey beach gegaan. Dit was een half uurtje met de boot naar een prachtig strand. De prijzen zijn helaas wel wat hoger maarja. Na deze chille dag zijn we in de avond naar de markt gegaan om wat te eten. De volgende dag moest ik vroeg op dus maakte we de avond maar niet al laat.
Vroeg opgestaan en op naar koh samui. Hier aangekomen bleek het eerste hostel waar ik in liep totaal niet chill, de bedden waren keihard dus liep ik naar de overkant van de straat. Dit bleek een goede keuze. In de kamer leerde ik meteen een nl meisje kennen die vertelde dat het een erg gezellig hostel was. Die middag nog even naar het strand gegaan. In de avond ben ik met dat meisje en nog een andere gaan eten. Toen we terug kwamen zat de gemeenschappelijke ruimte vrij vol met mensen die allemaal gezellig met elkaar aan het drinken waren. Na een paar uur zijn we uiteindelijk met 25 man (in 1 taxi) uit gegaan. Het was een super gezellige avond met een hele leuke groep mensen.
De volgende dag ben ik heerlijk naar het strand gegaan en heb verder niet veel gedaan. In de avond was het weer erg gezellig in het hostel en ben ik uitgegaan met 4 jongens van de avond ervoor. De rest was moe ofzo....
Voor mijn laatste dag koh samui ben ik met 3 andere meiden lekker op de scooter rond gaan rijden. We hebben een aantal mooie view point gezien en zijn aan de andere kant gaan eten zodat we de zonsondergang konden zien. Deze avond hebben we rustig gedaan en zijn niet uit geweest. De ochtend erna zijn we eerst op het strand gaan ontbijten, we hadden de scooters toch nog. Daarna hebben we een pedicure genomen waarna we opgepikt werden om naar koh phanang te gaan.
Hier aangekomen stapte ik in een busje waar ook jon in zat. Dit is een jongen die ik in laos ookal had ontmoet en die lang heeft gereisd met renee, thomas, guido en pim. Met ons alle hadden we op dit eiland weer afgesproken voor de full moon party. Het was erg gezellig om jon weer te zien en we zijn, na het inchecken, op het prive strand van het hostel gaan liggen om te wachten op de rest.
Helaas bleken die vrij laat pas aan te komen waardoor we eerst maar zijn gaan eten. Toen we na het eten terug kwamen was de hele bende compleet wat erg gezellig was. Deze avond hebben we rustig doorgebracht aangezien we allemaal vrij moe waren van het reizen.
De volgende ochtend hebben we na het ontbijt een taxi gepakt naar het strand. We moesten wel enigszinds optijd terug want die avond stond de jungle party op de planning. Via de azie backpackers hadden we nog meer nl leren kennen en iedereen was naar ons hostel gekomen. Hier wat drank spelletjes gedaan en daarna met ons alle vertrokken naar het feest. Het feest was middenin de jungle wat een tof sfeetje gaf. Door al die nl was het erg gezellig en was het opeens 6 uur. Mooie tijd om naar huis te gaan.
Voor de volgende dag hadden we het plan scooters te huren maar we waren eigenlijk allemaal zo brak dat we dat maar niet hebben gedaan. We zijn overdag lekker bij het hostel gebleven en zijn eind van de middag op zoek gegaan naar shirts voor het feest. Ik heb een oranje shirt gekocht zodat ik die ook meteen kon gebruiken voor koningsdag. Nu hadden we niet met de andere nederlanders in ons hostel afgesproken maar we zouden elkaar wel vinden op het feest.... Dat is uiteraard niet, op een paar na, gelukt. Maar het was zeker een leuk feestje. Minder heftig dan ik had verwacht en minder mensen in felle kleuren/geschminkt maar met onze groep heb ik het zeker leuk gehad.
De volgende dag zijn we naar een zwembad in de buurt gegaan. Dit was aan het strand dus kon je kiezen wat je wilde. Hier hebben we lekker heel de dag brak liggen wezen. In de avond zijn we maar niks gaan doen en redelijk optijd naar bed gegaan.
De volgende dag ben ik met 2 nl meiden, die ook in ons hostel zaten en er de hele tijd bij waren, naar koh tao gegaan. Die andere 2 meiden waren van plan te gaan duiken. Zelf had ik er wel over nagedacht maar wist het niet helemaal. Maar na het verhaal van de school had ik toch het idee doe het nou maar, anders heb je er later spijt van. Dit is namelijk een van de goedkoopste plekken ter wereld waar je kan duiken. Dat betekende wel dat ik die avond al in een klaslokaal zat om naar video's te kijken en huiswerk te maken. Ik ging mijn open water samen met een van de meiden doen, de ander deed haar advanced. Omdat we vroeg op moesten staan en alcohol zwaar afgeraden wordt als je duikt zijn we op tijd naar bed gegaan.
De volgende ochtend leerde we ons groepje en docent kennen waar we de komende 2.5 dagen mee op zouden trekken. We begonnen de dag met nog wat video's en theori waarna we na een korte break het zwembad in zijn gegaan. Hier hebben we alle basisoefeningen aangeleerd gekregen die je nodig zou kunnen hebben als je aan het duiken bent. Het laatste puntje op het programma was een zwemtest. Omdat het zwembad vol zat moesten wij deze in de zee doen. Na 4 maanden niks te hebben gedaan aan sport was 180m zwemmen toch een stuk zwaarder dan gedacht maar uiteraard heb ik het wel gehaald. Daarna moesten we ook nog 10 min drijven. Hier keek ik meer tegenop maar in de zee is drijven erg makkelijk dus was het best heel relaxed. Die avond zijn we weer vroeg naar bed gegaan want de volgende dag moesten we weer duiken.
We begonnen de dag met de laatste theorie dingen en toen moesten we ons examen doen. Met 1 foutje heb ik die heel netjes gehaald waarna we ons klaar maakte voor de echte duiken in de middag. Na de lunch hebben we onze spullen gepakt en zijn we de boot op gegaan. Na een korte tocht kwamen we aan op bestemming en moesten we al onze uitrusting aandoen. En toen was het dan daar, de open zee in. Omdat ik de meeste moeite had om mijn oren te klaren in het zwembad werd ik voorop aan het touw gezet. Via dit touw zouden we rustig naar beneden gaan. Op deze manier kun je heel rustig naar beneden gaan en je snelheid goed in de gaten houden. Na een minuut of 10 zaten we dan opeens op 12 meter diepte. Hier zijn we eerst een beetje rond gaan zwemmen om te wennen aan onze uitrusting en erachter te komen hoe we op een niveau konden blijven. Hierna moesten we nog wat oefeningen doen waarna we weer rond zwommen. Uiteraard waren er al vissen en dergelijk te zien. Hierna zijn we rustig naar boven gekomen en toen zat de eerste duik er alweer op. Eenmaal terug op de boot zouden we naar een andere locatie gaan maar daar bleej het al heel druk dus zijn we gebleven waar we al waren. Hier hebben we een tweede duik gedaan, weer tot 12 meter maar net een ander gebied. Hier hebben we twee verschillende roggen gezien wat heel tof was. Ook deden we nog een paar kleine oefeningen. Hierna moesten we helaas alweer terug naar het eiland. Die avond zijn we vroeg gaan slapen want de volgende dag was de laatste dag van de curcus en moesten we om 6.15 al klaar staan.
Zo gezegd zo gedaan. Snel alle spullen gepakt en de boot weer op. Nu zijn we wel naar de volgende locatie gegaan waar we met de eerste duik tot 16 meter zijn gedoken. Tijdens deze duik hebben we heel veel geluk gehad. We hebben 2 schildpadden en twee soorten aalen gezien. Vooral de schildpadden waren heel tof om te zien. De tweede duik was iets minder diep maar zeker ook mooi. Hier waren veel grote vissen en hier hebben we ook weer een rog gezien. Toen we weer terug waren op het eiland kregen we allemaal ons diploma wat betekend dat ik voortaan zelfstandig mag duiken :) De rest van de dag hebben we geslapen en op het strand gelegen. In de avond kregen we de dvd te zien waar onze groep gefilmd was. Heel leuk om alles zo terug te zien. Die avond was het koningsnacht wat betekende dat ik op zoek ging naar een nl feest. Dit was helaas een stuk lastiger dan gehoopt. Na bij verschillende tenten te zijn geweest kwam ik wel bij een leuk feestje terecht waar ook pim weer was. Helaas waren er alleen niet echt veel nederlanders.
De volgende dag hadden we besloten overdag lekker te chillen en niks te doen en in de avond wilden we koningsdag gaan vieren. Helaas viel dit weer tegen. Blijkbaar was er overdag wel een leuk feest geweest maar toen wij er aankwamen was er niet zoveel meer aan. Toen maar besloten terug naar het hostel te gaan.
De laatste dag op Koh Tao hebben we een scooter gehuurd en zijn we het eiland rond gegaan. Hier mooie uitichtpunten en een leuk stand bezocht. In de avond werd ik opgehaald en heb ik de boot en bus naar Au Nang gepakt, dit is vlakbij krabi. Tijdens deze reis ben ik een aantal nl meiden tegengekomen die naar hetzelfde hostel gingen. Eenmaal aangekomen bij het hostel zijn we nog een paar uurtjes naar het strand gegaan. Niet echt een mooi strand maar het was wel even lekker. In de avond was er een kroegentocht vanuit het hostel georganiseerd. Eerste was er een gratis bbq en daarna allemaal spelletjes. Heel gezellig maar eigenlijk veels te veel alcohol.
Voor de volgende dag hadden we besloten mee te gaan met de boottocht die het hostel organiseerde. Eigenlijk voelde ik me veels te slecht maar achteraf was ik blij dat ik mee was gegaan. Na een duik in het water en de lunch voelde ik me namelijk vele malen beter en kon ik echt gaan genieten. We zijn bij een mooie kleine baai gestopt, op een strand met piemelgrotten en een geheim zwemplekje en als laatst zijn we naar een mooi strand gegaan waar we zonsondergang hebben bekeken. In de avond was er een vodka avond bij het hostel maar eigenlijk waren we allemaal zo moe dat we hier niet naartoe zijn gegaan.
De volgende dag werden we (5 nl meiden) rond het middaguur opgehaald en zijn we naar Koh Lanta gegaan. Dit is een erg rustig eiland en nu is het laagseizoen waardoor het nog rustiger is.