Pan gat der an

19 november 2016 - Jogjakarta, Indonesië

14 nov
Na heerlijk te hebben geslapen heb ik een ontbijtje gehaald van het hostel. Terwijl ik deze op at kwam ik in gesprek met een nederlands meisje, brechtje, die het er over had dat ze diezelfde avond samen met 2 nl jongens, jule en mart, naar pangandaran zou vertrekken. Dit is halverwege naar jogjokarta en ze vroeg of ik mee wilde. Wat hier precies te doen was wist ik nog niet maar het klonk prima dus stemde ik in. De rest van de dag zijn we in het hostel gebleven en hebben we gepooled en nintendo gespeeld. Ik ben nog wel even naar een winkeltje gelopen om nieuwe slippers te kopen maar dat was het eigenlijk wel. Rond een uurtje of 5 zijn we pizza gaan eten, ja heel erg eigenlijk na 2 dagen weg te zijn. Daarna hebben we onze tassen gepakt en zijn we naar heyt busstation gegaan. Hier bleek dat de bus om 10 uur weg zou rijden dus konden we rustig nog wat te eten kopen. Uiteindelijk reed de bus om 11 uur weg en hadden we allemaal 4 stoelen voor onszelf in de bus, lekker ruim dus. Helaas kon ik ondanks dat erg slecht slapen.

15 nov
Vroeg in de ochtend kwamen we bij een dorpje aan waar we over moesten stappen voor het laatste stukje. Rechte wegen bestaan hier vrij weinig en ik ben dan ook blij dat ik bijna nooit meer last heb van reisziekte want anders hadden we zeker een aantal keer kunnen stoppen op dit stuk. Maar het uitzicht was prachtig. Na dit korte ritje kwamen we bij een brug aan die kapot is. Hier kan je alleen nog lopend overheen een andere kant hebben we scootertaxi's gebruikt om ons naar een guesthouse te brengen. Hier hadden ze gelukkig plek en konden we meteen de kamers in. Het was een uurtje of 7 dus dat was erg prettig. Na een lekker ontbijtje en geregeld te hebben dat we de volgende dag een canyoning toer zouden doen hebben we ons omgekleed en zijn we naar het strand gelopen. Het was een beetje bewolkt maar dat was niet erg voor mijn nog witte huidje. Na een lekkere duik zijn we met ons alle in slaap gevallen. Toen ik weer wakker werd was de masseur terug waar brechtje en ik naar hadden gevraagd. Het was een doofstomme man die erg goed kon masseren en zo zijn we om en om lekker een uur helemaal losgemaakt. Brechtje ging eerst en toen begon het te regenen. De jongens en ik zijn daarom naar binnen verhuisd waar ze meteen weer in slaap zijn gevallen. Nadat ik ook mijn massage had gehad zijn we over het strand gaan lopen om een leuk eettentje te vinden. Dat lukte alleen niet aangezien wij zowat de enige toeristen in het hele stadje zijn. Dus terug gelopen en helemaal aan de andere kant was een leuk tentje waar we wat hebben gegeten.
Hierna zijn we terug naar onze kamers gegaan om nog wat bij te slapen.
Brechtje en ik zijn daarna even het dorpje ingegaan want jule is 2 dagen later jarig maar we zouden het de avond ervoor al vieren. Maar dan moesten we natuurlijk wel een cadeautje hebben. Na ballonnen, eenhoorn inpakpapier en een pikatuhorloge te hebben gekocht zijn we terug gegaan en zijn we met de jongen gaan eten en daarna nog wat gaan drinken in een strandtent. Hier was ook een groep locals die wenslampionnen aan het oplaten waren. Toen we kwamen kijken en vragen waarom ze dit deden kregen we meteen een aantal lampionnen in onze handen geduwd en mochten we meedoen. Heel erg leuk. Het bleek dat ze ook een band waren die daarna ging optreden dus uiteraard hebben wij daar gekeken. Hierna zijn we nog gaan poolen en toen lekker naar bed.

16 nov
7.45 de wekker want om 8 zouden we gaan ontbijten en om 9 zouden we weggaan. De jongens hadden dit anders begrepen en werden pas om 8 wakker dus die kwamen later pas eten. Uiteindelijk zijn we als echte locals 20 min te laat weggegaan omdat we toen pas klaar waren. We vertrokken vanaf het guesthouse, samen met 2 engelse, op de scooter naar green valley. Dit was ongeveer een uurtje rijden. Hier aangekomen moesten we 20 min door de jungle lopen (op onze slippers) dat kon wel zeiden ze. Opzich hebben we het ook gered maar mijn trailschoenen hadden toch wel erg praktisch geweest. Eenmaal bij de rivier aangekomen werden de kleren en schoenen weer mee terug genomen en gingen wij het water in. We moesten stukjes klimmen en met de stroming meezwemmen. Ook moesten we af en toe een klein watervalletje afspringen. Dit klinkt heel simpel maar vaak zaten de stenen vlak onder het water en waren ze of heel scherp of heel glad.
Na een tijdje was er ook een boom waar je omhoog kon klimmen om daarna van 7 meter naar beneden te springen. Vooral het omhoog klimmen vond ik erg leuk aangezien het via boomwortels en liaanen was.
Eenmaal terug bij het beginpunt zijn we gaan lunchen. Ze hadden verschillende gerechten gemaakt waar we gewoon van konden pakken. Heel relaxed. Daarna nog weer een uur met de scooter gereden om bij de green canyon te komen. Hier werden we met een bootje de rivier op gevaren. Tijdens dit ritje nog een leguaan zien zwemmen maar we waren helaas te laat met een foto nemen.
Opeens veranderde de zijkanten van de rivier van bomen en planten naar steile rotswanden. Hier werd de boot aangelegd en moesten we eruit. Het was hier bizar mooi, van boven de rotsen kwam aan alle kanten water naar beneden en je zag de bomen boven de rotsen uitkomen.
Vanaf hier zou het lastige gedeelte beginnen, we moesten namelijk tegen de stroom in gaan zwemmen. Dit was een sruk zwaarder maar ook een stuk leuker en uitdagender. We moesten nu echt ons best doen. Na een tijdje konden we helaas niet verder en moesten we ons met de stroom mee terug laten drijven. Hier en daar nog stroomversnellingen wat het best leuk maakte. Hierna moesten we weer met de boot en scooter terug.

Terug bij het guesthouse zijn we snel gaan douchen en naar een restaurantje gelopen van een vrouw die we de avond ervoor hadden leren kennen. Brechtje en ik hadden met haar gepraat en ze had voor jule een muur helemaal versierd met balonnen en slingers. Daarna kregen eten, niet heel top maar ach. En daarna kwam ze met een hele toffe verjaardagstaart die brechtje en ik samen met haar hadden geregeld. Heel leuk om te zien hoe blij jule hiermee was. Hij had het namelijk totaal niet verwacht.
Na het eten zijn we naar dezelfde bar geweest als de avond ervoor waar nog meer nederlanders bleken te zijn. Gezamelijk hebben we een super gezellige avond gehad en om 12 uur hebben we uiteraard gezongen voor jule. Nu kreeg hij ook zijn cadeaus. Naast de cadeaus die brechtje en ik de dag ervoor hadden gekocht hadden we ook nog een telefoonhoesje met een plassende eenhoorn erop. Hierna nog een drankje gedaan en terug naar de kamers. Hier hadden we nog ballonnen in de kamer van jule gelegd wat de laatste verrassing van de avond was. Daarna snel gaan slapen.

17 nov
Om 5 uur ging de wekker alweer. Dit omdat we om 6 uur opgehaald zouden worden en naar de bus gebracht zouden worden. Hier was ook martijn, een nl jongen die we in de bar hadden leren kennen en dezelfde kant op wilde. Gezamelijk hebben we tot 3 uur in de bus gezeten. Uiteindelijk zijn we in jogjokarta aangekomen waar we met een taxi naar het hostel zijn gebracht. Hier hebben we onze eigen kamer alleen moest martijn helaas op een andere kamer liggen.
Na te zijn geïnstaleerd zijn we wat gaan eten. Daarna zijn we terug gegaan naar het hostel voor een 'middagslaapje'. Om 9 uur werden we weer wakker en zijn we naar een kroeg gegaan. Lekker gepooled maar ze gingen om 12 al dicht en aangezien we nog steeds jule zijn verjaardag aan het vieren waren gingen we naar een andere tent. Hier speelde een hele leuke reggae band en het zat helemaal vol met locals. Hier zijn we nog tot een uurtje op 2.30 geweest en hebben we verschillende locals leren kennen, erg gezellig.

18 nov
Om 10 stond de wekker want we zouden tot 11 ontbijt hebben. Helaas hadden we dat verkeerd begrepen waardoor we veels te laat waren. We gingen toen maar plannen maken voor de dag maar toen kwam iemand vn het hostel naar ons toe met de vraag of we een bananapancake wilden. Daar gaan we natuurlijk geen nee tegen zeggen en toen hadden we dus toch een ontbijtje. Hierna hebben we 3 scooter geregeld en zijn we naar het paleis van de sultan gereden. Hier zijn we eerst weer gaan eten op de markt die voor de tempel lag. Daarna hebben we nog even rondgestruind voordat we de tempel in zijn gegaan. Dit was erg mooi en het deed mij op ankor wat denken maar dan in het klein. Toen we weer buiten waren was het te laat om nog naar de borobudur te rijden dus gingen we naar een waterval. Helaas begon het keihard te regenen toen we net 5 min onderweg waren. Gelukkig was er wel een klein koffiestandje waar we konden schuilen. Na hier een halfuur te hebben gezeten was de regen een stuk minder geworden en zijn we toch maar gaan rijden maar dan wel terug naar het hostel. Het was helaas nog een uurtje rijden dus kwamen we helemaal doorweekt terug.
Na een lekkere warme douche en te hebben gechilled in het hostel zijn we weer gaan eten en daarna weer naar dezelfde bar gegaan als de dag ervoor. Hier hadden we ondertussen de bareigenaar leren kennen die van alles voor ons regelde. Zo hadden ze alleen bier en radler en heeft hij voor mij een flesje vodka laten kopen voor 3x niks zodat ik ook wat anders kon drinken. Helaas kwam deze pas vlak voordat de tent dichtging maar ik mag hem morgenavond weer meenemen dus dat komt goed.
Daarna zijn we, hoe kan het ook anders, weer gaan eten waarna we lekker zijn gaan slapen.

19 nov
Nu nog lekker in bed en heeft brechtje net een ontbijtje op bed gebracht. Toost met hagelslag :D
Zometeen gaan we met de scooter naar de borobudur en morgen is het plan richting de bromo vulkaan te vertrekken. Ik ben benieuwd.