Oost java

26 november 2016 - Canggu, Indonesië

19 nov
Zoals vorige keer verteld zijn we naar de borobudur gereden. Hier aangekomen moesten we allemaal een doek om de benen voordat we naar binnen mochten. Eerst loop je door een groot park waar op dat moment veel aan de gang was aangezien de dag erna een fiets marathon zou starten vanaf hier. Na het park liepen we de tempel op. Vanaf boven heb je een erg mooi uitzicht en er waren allemaal bellen. Het grappige is dat in al die bellen een boeda zit. Na een rondje te hebben gelopen werden we aangesproken door een hele grote groep schoolkinderen die interviews af moesten leggen met toeristen. Dit moest dan gefilmd worden en wij moesten ze een cijfer geven. Helaas voor ons waren wij zowat de enige toeristen dus waren we flink de lul. Nadat we allemaal wat interviews hadden afgelegd waren we er wel klaar mee en zijn we wat gaan eten.
Na de borobudur zijn nog een klein stukje verder gereden naar een kippenkerk. Na een flink steil stuk omhoog lopen stond er bovenop de berg een kerk in de vorm van een kip. Vet lelijk maar wel erg grappig om te hebben gezien. Aangezien het al vrij laat was konden we er niet meer in maar vanaf de deur gezien was dat ook echt niet nodig.
Hierna zijn we weer teruggereden om vervolgens bij de mac te eten.
Na nog een klein stukje waren we weer terug en na een snelle douch zijn we de kroeg weer gaan opzoeken.

20 nov
Deze dag moesten we onze spullen weer inpakken want in de avond zouden we naar bromo vertrekken. We hadden nog wel de scooters waardoor we nog naar een blue lagoon konden rijden. Hier waren alleen maar locals die lekker van het water aan het genieten waren.
Na een paar uur te hebben doorgebracht zijn we weer naar het guesthouse gereden om lekker te douchen. Hierna bij een erg lekkere pizzaria gegeten. Hierna nog even naar de kroeg om afscheid te nemen van iedereen die we daar hadden leren kennen en toen om 12 uur stond de taxi voor om ons naar het treinstation te brengen.

21 nov
Bij het treinstation moesten we nog 1.5 uur wachten en daarna hebben we 5 uur in een niet heel comfortabele trein gezeten. Ik heb redelijk kunnen slapen maar echt lekker is anders. Het treinstation waar we aankwamen moesten we 3 uur wachten waarna we nog 2 uur in een stuk luxere trein door moesten brengen.
Als laatste deel van de reis moesten we met een prive taxi naar het dorpje vlakbij de bromovulkaan rijden. Dit hadden we bij het treinstation geregelt samen met de tour naar bromo en ijen. De komende 2 dagen staan dus volgepland.
Eenmaal bij het huisje hebben we de familiekamer met 5 2p bedden waar we gelijk gebruik van hebben gemaakt. Echt veel en goed hadden we natuurlijk nog niet geslapen. Na dit dutje zijn we nog wat gaan eten en daarna vrij snel naar bed gegaan.

22 nov
Om 3.30 werden we opgehaald met een jeep die ons naar een uitkijkpunt zou brengen om de zonsopgang te bekijken. Gezellig met zijn alle schuin achterin waardoor we regelmatig op elkar geduwd werden door de vele bochten. Onze chauffeur had er flink de pas in waardoor we veel andere jeeps inhaalde. Wij vonden dit prachtig dus zaten hem flink aan te moedigen. Dit hd echter wel het gevolg dat we halverwege de berg opeens stil stonden met doorgebrande bedrading. Allemaal de auto uit en met zaklampen bijschijnen zodat hij samen met een andere chauffeur het op kon lossen. Na een tijdje konden we weer verder alleen konden de lichten niet meer aan. Dit betekende in het donker een mega bochtig bergweggetje op. Gelukkig had onze chauffeur duidelijk de rit al 80000x gereden en de auto achter ons had zijn grote koplampen aangezet zodat we wel iets zagen.
Eenmaal boven moesten we nog een klein stukje lopen om vervolgens samen met 400 andere mensen de zonsopgang te bekijken. Dit was erg mooi en we hebben dan ook flink wat foto's gemaakt.
Voordat we terug naar de auto gingen hebben we eerst nog gegeten want daar waren we ondertussen wel erg aan toe.
Nadat we de berg weer af waren zijn we naar de bromo vulkaan zelf gereden. Hier stonden allemaal paarden te wachten om ons naar boven te brengen maar uiteraard vonden wij dat onzin en zijn we lekker gaan lopen. Bovenaan kon je in de krater kijken waar je de rookpluimen omhoog zag komen aangezien dit een vulkaan is die nog actief is. Echt lav komt er echter bijna nooit meer uit.
Na een mega groep nederlanders te zijn tegengekomen en daar even mee te hebben gepraat zijn we terug naar dr homestay gereden om te ontbijten en de tassen te pakken.
Rond 12 uur werden we weer opgehaald met een busje om ons terug naar het treinstation te brengen om vervolgens naar ijen te rijden. Hier aangekomen zijn we buiten wat gaan rondlopen om nog een dutje te doen voor het avondeten. Keuze hierin was er niet want ze hadden alleen een buffet. Het smaakte gelukkig prima waarna we vrij snel naar bed zijn gegaan.

23 nov
Om 1 uur werden we alweer opgehaald om een uur naar de berg te rijden. In de auto kregen we een lunchpakketje met 2 boterhammen en een zakje hagelslag. Ik was helemaal blij en heb dit zodra we bij de berg aankwamen meteen opgegeten. Dit was maar slim ook want de klim daarna was erg vermoeiend. Het is duidelijk dat mijn conditie in de afgelopen jaren flink achteruit is gegaan want ik moest toch best vaak stil staan om mijn hartslag weer naar beneden te krijgen. Bijna bovenaan werd het gelukkig een soort van vlak wat een stuk makkelijker lopen was. Eenmaal op de top waren we er alleen nog niet. Nu moesten we de krater in lopen. Dit was nog zo'n 30 min naar beneden klimmen maar daar wachtte ons dan ook een heel bijzonder natuurverschijnsel namelijk blauw vuur. Er komt hier zwavel uit de berg omhoog dat op een of andere manier verbrand en een constant blauw vuur afgeeft. Ontzettend vet om te zien en ik was heel blij met de gasmaskers die ze mee hadden gegeven.
Door de zwavel komt er een soort van geel gesteente dat door de locale bevolking de berg af wordt gedragen. Dit ziet er ontzettend licht uit maar is makkelijk 70kg dat die mannen naar beneden tillen. Ze gebruiken het voor medicijnen en make up (als ik het goed begrepen heb). Die mannen lopen per dag 2x die berg op en af in die zwavel lucht. Kan niet echt gezond zijn en veel waren dan ook flink aan het hoesten. Ik ben blij dat het mijn werk niet is.
We zijn nog even in de krater gebleven want toen de zon opkwam werd ook een mega meer zichtbaar. Heel indrukwekkend en mooi.
Hierna weer de krater uit geklommen en naar beneden gelopen. Dit ging gelukkig een stuk sneller (beetje jammer van de spierpijn in mijn schenen de dagen erna :p).
Na de afdaling zijn we naar de boot richting bali gebracht. Ook hier werd alles weer voor ons geregeld en we zaten dan al snel op de boot.
Dit tochtje is maar 30 min maar de tijd gaat wel een uur vooruit. Beetje rare gewaarwoording maar ja. Aan de overkant moesten we even wachten maar toen kwam er een auto om ons naar de home stay te brengen. Omdat jule maar een paar dagen mee kon hadden we besloten om naar pemuteran te gaan. Dit is in het noorden van bali en je schijnt hier heel mooi te kunnen snorkelen en duiken.
Aangekomen in de home stay zijn we eerst aan het zwembad gaan liggen om daarna wat te gaan eten. Hierna zijn we allemaal maar gaan slapen aangezien we kapot waren van de gemiste nachten.
In de avond zijn we wat gaan eten en hebben we drank gekocht en bij de home stay lekker wat gedronken voordat we redelijk optijd ons bed in zijn gegaan.

24 nov
Na heerlijk te hebben geslapen en te hebben genoten van een ontbijt zijn we met scooters naar het strand gereden. Dit was wel 200m maar het plan was in de middag ergens anders heen te rijden. Het was alleen zo relaxed op het strand dat we dit niet gedaan hebben. We hebben snorkels gehuurd want vanaf het strand kon je zo ee mooi koraal gebied in zwemmen. Zo hebben we uiteindelijk heel de dag door gebracht en dat was heerlijk. Ook hebben we nog info over duiken gezocht.
Eind van de middag hebben we weer een middagdutje gedaan voordat we zijn gaan eten en naar een bar zijn gegaan. Tussendoor zijn we nog naar de duikschool gelopen waar we een fun dive wilden gaan doen maar die was al dicht.

25 nov
Om 7.30 stonden we voor de duikschool in de hoop dat ze open waren en we nog meekonden. En ja dit kon! Dit betekende dat we om 9 uur vertrokken en jule, mart en ik 2 fun dives gingen doen en brechtje en martijn 2 introductieduiken.
Bij de eerste duik deden mijn oren helaas moeilijk aan het begin maar na een 2e poging zijn we tot 18m langs een klif gaan duiken. Ontzettend mooi en veel koraal en vissen gezien. Helaas naar de lionfish niet veel bijzondere vissen maar goed, je kan niet alles hebben.
Tijdens de lunch ging het mega hard regenen dat we uiteindelijk besloten het water maar in te gaan. Dit bleek een slimme keus want het wat een stuk warmer dan de regen.
En toen was het tijd voor de tweede duik. Deze gingen we met alle 5 doen waardoor we maar tot 14m diep zijn gegaan. We zijn naar een andere spot gegaan maar ook hier was weer een klif. Heel vet aangezien je aan de ene kant een muur van koraal ziet en aan de andere kant is het zowat zwart aangezien het alleen maar water is.
Na deze duik zijn we terug naar de home stay gegaan voor, hoe kan het ook anders, een middagdutje. Je raakt er erg snel aan gewend moet ik zeggen :p
In de avond weer naar dezelfde bar gegaan waar dit keer life muziek was. Wonderbaarlijk goed dus hebben we erg genoten en lekker gedanst. Terug bij de home stay hebben we afscheid van jule genomen aangezien die de volgende ochtend heel vroeg weg moest. Hij zal een paar dagen later ook weer op bali zijn dus misschien zie ik hem dan nog weer.

26 nov
Om 9 uur zijn we gaan ontbijten om daarna onze spullen bij elkaar te pakken en met een private car naar canggu te rijden. Een mooie tocht door de bergen. Helemaal boven was er dikke mist en begon het ook nog hard te regenen. Bij mezelf dacht ik 'als we nu op een andere auto knallen verbaast me dat niks'. Veel auto's reden namelijk zonder licht en ze halen gewoon in waardoor je opeens 3 meter voor je een auto op jouw weghelft ziet verschijnen. Her is gelukkig goed gegaan maar het was wel even een beetje spannend.
In canggu zijn brechtje, mart en martijn eerst afgezet bij een hostel en ben ik daarna bij mijn hostel gedropt. Ik heb gekozen voor een goedkoper hostel maar we zullen elkaar misschien nog wel zien.
Ik zit nu bij een restaurantje vlak naast mijn hostel waar ze een stukje nederlands op het menu hebben. Bitterballen, kroketten en frikandellen kunnen gewoon hier. Ik heb voor roti gekozen wat heerlijk was.
Zometeen komt jeppe (de fin die ik vorig jaar heb leren kennen in thailand en nu 4 maanden in bali studeerd) mij halen en gaan we voor een sunset surfsessie. Ik ben benieuwd!

1. Bert:
    26 november 2016