Pai

15 januari 2016 - Pai District, Thailand

Eenmaal opgehaald met de bus zaten geen van de jongens bij mij in de bus. Het was een 3 uur durende rit door de bergen waar er aan de weg wordt gewerkt waardoor vele stukken zonder asfalt zijn. Niet de meeste prettige busreis ooit maar ok, door het schommelen viel ik wel lekker in slaap.

Eenmaal aangekomen in Pai ben ik naar het hostel gelopen waar de rest ook zou zitten, dit heet het circus hostel omdat ze in de middag circus lessen geven. Helaas zaten ze al vol voor de avond dus ben ik naar een nabijgelegen hostel gegaan voor de nacht en heb ik vast voor de nacht erna geboekt. Daarna ben ik de stad ingelopen voor eten. Ze hebben hier een nightmarket met ontzettend veel verschillende foodstands. Veels te veel lekker ruikende en uitziende dingen waardoor ik eerst een aantal keer heen en weer heb gelopen voordat ik had besloten wat ik wilde. Hierna terug naar het hostel en in de avond naar het andere hostel waar ze een feest zouden hebben. Dit feest was er niet maar het was wel een hele gezellige avond met veel verschillende mensen.

De volgende ochtend heb ik mijn spullen gepakt en ben ik naar het circus hostel gegaan. Hier kwam ik een van de jongens van Chiang mai tegen, een gezellige duiter en we besloten een scooter te huren en naar de canyon en een waterval te gaan.
De canyon was super mooi, allemaal smalle richeltjes met flinke afgronden ernaast waar je overheen kon lopen. Soms was het flink klauteren maar dat maakte het alleen maar leuker. Daarna naar de waterval maar eenmaal daar aangekomen bleek er geen water te stromen. Wel was er een viewpoint 10km verderop. Dat klonk goed dus wij op pad. Het was een hele mooie weg maar hij was erg stijl omhoog en de weg werd steeds slechter. Toen we op 8/9km waren had de scooter al een tijd zijn benzinewijzer op E staan wat ons deed besluiten terug te keren voordat we zonder bezine kwamen te zitten. Jammer dat we het niet hebben gehaald maar het was een prachtige tocht. In de avond heb ik een jongen uit amerika leren kennen waar ik de stad mee ben ingegaan. Erg gezellig.
De volgende dag besloten de duitse jongen en ik naar een hotspring te gaan. Nog in het hostel spraken we een ierse jongen en nederlands meisje die ook wel mee wilden wat dus ook gebeurden. Het was een heerlijke warmwater bron waar we een uur of 2 hebben rondgedobberd. Daarna weer terug en in de avond met een grote groep de stad in. Dit werd uiteindelijk een late maar erg gezellige avond.
Voor de dag erna stonden geen plannen maar ik leerde een nl jongen kennen die samen met een australier naar een witte boedha ging lopen. Ik ben gezellig meegegaan en na 30/45 min lopen stonden we bovenop een berg met een prachtig uitzicht en een mega witte boedha. Eenmaal terug moesten we alweer afscheid nemen want de heren gingen naar Chiang mai. De rest van de middag heb ik bij het hostel rondgehangen en een boek gelezen. Heerlijk zo nu en dan. In de avond zijn we weer de stad ingegaan maar omdat de duitse jongen en ik besloten hadden de dag erna naar een grot te gaan zijn we optijd naar bed gegaan.
'Vroeg' opgestaan vertrokken we om 10.30 naar de grot. Het was een 1.30 uur durende prachtige rit door de bergen. Halverwege was er een viewpoint en het laatste stuk was super om te rijden. In de grot hadden we een gids die ons op een bamboevlot meenam door de grot. Op 2 plekken zijn we uitgestapt en de grot dieper ingegaan. Met een uur stonden we weer buiten en na een snelle lunch zijn we weer teruggereden.
In de avond, zoals gebruikelijk, weer de stad in. Er was deze avond wel een open microfoon avond waar we 2 uurtjes zijn gaan kijken. Allemaal verschillende mensen die een gedicht voorlazen, een grap vertelde, dansden of een muziekstuk lieten horen. Erg leuk om mee te maken maar aangezien alles in het engels was, was het niet altijd even goed te volgen.

Nu zit in bij het hostel rustite wachten tot het 3 uur is, dan vertrekken de duiter en ik baar Chiang mai om daar een paar dagen door te brengen. Daarna ga ik naar Chiang rai vanwaar ik naar Laos vertrek. Het Thailand avontuur zit er bijna op maar het voelt alsof het grote avontuur pas net is begonnen.