Chiang mai

10 januari 2016 - Mueang Chiang Mai District, Thailand

Vlak voordat we naar het immigratie kantoor gingen kwamen alex en ik 2 amerikaanse jongens tegen. Na een leuk kort gesprek hadden we facebook uitgewisseld zodat we wat konden doen. Zo gezegd zo gedaan, de volgende ochtend hadden de heren contact opgenomen en hadden we voor een laat ontbijt afgesproken.
Na dit ontbijt zijn we gaan kijken voor een trektocht, de jongens wilden dit namelijk ook doen dus leek het ons leuk met elkaar te gaan. Na bij een aantal organisaties te hebben gekeken kwamen we bij een kleine organisatie uit waar de tocht erg goed klonkt. Deze tocht was alleen wel duurder dan de gemiddelde tocht waardoor alex heeft besloten het niet te doen. De jongens zouden deze wel doen en ik zat met twijfels. De tocht klonk erg goed maar ik was hier samen met alex en ik wilde haar niet in de steek laten. De jongens zouden de volgende dag om 11 uur terug komen dus ik had nog tijd om erover na te denken.
Hierna zijn alex en ik de stad gaan bekijken en zijn de jongens wat anders gaan doen. We hadden wel afgesproken in de avond weer af te spreken.
In de avond zijn we naar de night market geweest waar we uiteindelijk bij een kroeg met live muziek uitgekomen. Erg gezellig.
De volgende ochtend had alex een kookcursus en ben ik met de jongens naar de reisorganisatie gegaan. Ik had besloten met deze tocht mee te gaan. Achteraf een hele goede keuze.
De rest van de dag ben ik op zoek gegaan naar een plek waar ik mijn boek kon omwisselen en ben ik in een park gaan zitten. In de avond zijn we vroeg naar bed gegaan omdat we beide vroeg opgehaald zouden worden voor onze trek.

Om 8.30 werd ik opgehaald, in de pick-up zaten de 2 jongens en een zwitsers stel. Ik kwam er al snel achter dat ze niet mega goed engels spraken dus ik kon mooi mijn duits oefenen deze dagen.
We begonnen op een markt, hier kon je de laatste dingen kopen mocht je iets zijn vergeten of niet hebben. Hierna zijn we een uur gaan rijden naar een waterval. Hier konden we zwemmen maar omdat het water zo koud was ben ik maar tot mijn knieën erin gegaan Hierna zijn we doorgereden naar het beginpunt van de trek waar we ook onze lunch kregen.
Na de lunch begonnen we dan echt met lopen.
Het was een 2.5 uur durende tocht naar de overnachtingsplaats, het dorp van onze gids. Erg mooi door de bossen, uitleg gekregen over verschillende soorten bamboe en bananenbomen. Ook kwamen we langs een plek met een liaan waar we aan konden slingeren. Toch wel erg leuk om te doen, weer even een klein kind zijn.
Eenmaal in het dorp aangekomen vertelde onze gids over de verschillende huizen, heeft hij zijn eigen huis laten zien en hebben we zijn ouders ontmoet. Ook vertelde hij over het werk dat de mannen en vrouwen in het dorp doen en hoe ze koken en wat ze voor voer hebben voor de dieren. Erg leuk en interresant allemaal. Aan het eind kwamen we bij onze overnachtingsplek aan. Een huis van bamboe gemaakt met een grote kamer met 8 matrassen waar klamboes overheen hingen. Helemaal prima voor de nacht.
Na een korte en koude douch en een klein rondje door het dorp was het tijd voor het avond eten. Het was echt heerlijk maar veel en veels te veel. We hebben ruim de helft moeten laten staan. Na het eten werd er een vuur gestookt want de temperatuur was erg snel gezakt. Rond een uur of 7 waren we allemaal bekaf en hadden we het idee dat het al bijna 12 uur was. Maar om nou al om 7 uur naar bed te gaan, dat kan natuurlijk niet. Dus we zijn even blijven zitten maar uiteindelijk lagen we allemaal om 8.30 al in bed.
De volgende ochtend, na veels te veel eten bij het ontbijt, vertrokken we voor 3 uur lopen naar de rivier. Ook nu was het weer een prachtige tocht die contant omhoog of omlaag liep. De spierpijn voel ik nu nog goed. Er waren een aantal stukken die super stijl naar beneden liepen waardoor we erg langzaam moesten lopen en voorzichtig moesten zijn. Wel erg leuk om te doen.
Eenmaal aangekomen bij de rivier lag er een raft van bamboe klaar voor ons om op deze manier naar het olifantenkamp te varen. Iedereen staat op het vlot en de voorste en 2 achterste personen hebben een lange bamboestok in hun handen om mee te sturen. Omdat dit tochtje niet zo moeilijk zou zijn mochten we zelf sturen. Helaas luisterde een van de amerikanen niet zo goed dus op een gegeven moment knalden we keihard tegen een rots aan. Hij in het water en wij allemaal over elkaar heen. Gelukkig was iedereen in orde waardoor de hele situatie erg grappig werd.
Na een half uur kwamen we bij het olifantenkamp aan. Hier kregen we een lunch waarna we weer een klein stukje gingen raften en verderop stonden de olifanten klaar. Ik zat samen met de 2 amerikanen op de ene olifant en de zwiterse zaten samen met de hoeder op de andere. Aan de ene kant was het super vet om bovenop zo'n gigantisch beest te zitten maar aan de andere kant weet je ook dat het eigenlijk niet goed is. Onze olifanten zagen er gelukkig goed uit maar het verblijf was klein en de hoeder had een stok bij zich. Dus ergens weet je dat ze niet helemaal goed behandeld worden. Een erg dubbel gevoel kreeg ik ervan. Na een minuut of 20 kwamen we aan in het dorp voor deze avond en konden we de olifanten bananen voeren.
Omdat het pas 4 uur was ging ik samen met onze gids, de zwiterse man en een van de amerikanen vissen. En dan niet met een hengel ofzo nee met een net die je in het water gooit. Er zit een specialen techniek achter hoe je het net op je armen legt maar als je dit eenmaal doorhebt is het vrij simpel. Helaas had alleen de gids 4 kleine visjes gevangen en de rest van ons niks maar het was wel erg leuk om te doen.
De vissen waren onderdeel van het avondeten wat weer heerlijk maar heel veel was. Zelf heb ik de vissen niet gegeten, als ze groter waren geweest had ik misschien wel een stukje willen proberen maar nu was het zoveel werk met de graden enzo dat ik er geen zin in had.
Na het eten hadden we weer een kampvuur en lieten de eigenaren van het huis zien hoe de traditionele dans eruit ziet. We hebben allemaal meegedanst wat voor veel hilariteit zorgde.
Na een gezellige avond zijn we weer lekker onder de wol gekropen.
De laatste ochtend was aangebroken. Een van de amerikaanse jongense was jarig dus was er een taart geïmproviseerd. Ze hadden pannenkoeken gebakken en daaromheen stukken fruit gelegd. Op de pannenkoeken hadden ze kaarsjes geplaatst. Ook hadden we deze morgen sticky rice die in bamboe was klaargemaakt. Heel erg lekker moet ik zeggen.
Hierna hadden we een rafttocht van 2.5 uur voor de boeg. Dit was een ruiger stuk rivier waar we nog 5 keer zijn gecrashed. Ik heb erg gelachen en we zijn er heel uit gekomen.
Aan het eind hadden we nog lunch en toen hadden we nog een 2 uur durende autotocht terug.

Eenmaal terug ben ik rustig gaan douchen. Eindelijk weer warm water dus kon ik mijn haren weer wassen, heerlijk.
Hierna met alex afgesproken om elkaar nog even te zien en ervaringen uit te delen voordat ze op der bus moest stappen naar bangkok.

En toen was ik weer alleen. Ik ben de stad in gegaan op zoek naar een leuke gezellige plek om te gaan eten. Onderweg kwam ik een groep tegen die vroegen waar ze goedkoop streetfood konden eten. Ik wost het eigenlijk niet maar ze vroegen of ik mee wilde, ik had toch geen andere plannen dus ja, ik ben met hen meegegaan. Uiteindelijk heb ik een hele leuke avond gehad met mensen van over de hele wereld. Er bleken ook 2 jongens bij te zijn die vandaag, net als ik, naar pai vertrekken. Waarschijnlijk zitten we zelfs in dezelfde bus maar dat zie ik zo.

Ik ben nu aan het wachten op deze bus die me ieder moment op kan halen en dan kom ik 3 uur later in pai aan. Ik ben erg benieuwd maar het zal vast leuk worden.