Laatste dagen Thailand en het begin van Laos

24 januari 2016 - Luang Prabang, Laos

De laatste keer vertelde ik dat we aan het wachten waren op onze bus die om 3 uur zou vertrekken. Eenmaal bij het busstation aangekomen waren er vele bussen maar geen nummer 3, dit stond op ons blaadje. Wij vragen waar we moeten zijn maar er werd gezegd, hij komt eraan. Om 3.15 waren bijna alle bussen weg maar was nummer 3 nog steeds nergens te bekennen. Nog maar eens na gaan vragen zegt de vrouw van de office dat we bus 20 hadden moeten hebben en dat die al weg was. Blijkbaar hadden we ons moeten melden wat niemand ons ooit verteld had. Gelukkig ging er om 17.30 nog een bus waar plek was dus konden we die nemen. In de tussentijd hebben we maar een massage genomen, die helaas niet echt veel voorstelde.
Om 17.30 met de bus naar chaing mai en eenmaal daar aangekomen een rustige avond gehad.
De volgende dag zijn we naar een ander hostel gegaan waar ik de duitser vorige keer heb leren kennen. Een ontzettend leuk hostel met 2 katten en af en toe 2 hondjes in de gezamelijke ruimte. Omdat we voor deze dag verder nog niks hadden gepland hebben we weer een massage genomen, we wilde een goede en hebben uiteindelijk gekozen voor een 2 uur durende, eerst thais en dan olie. Heerlijk was het. De rest van de dag hebben we een beetje rondgelopen en bij het hostel gezeten.
De volgende dag zijn we, samen met 2 andere, naar de canyon van chiang mai gegaan. Hoge rotswanden met eromheen water. Er waren verschillende plekken waar je naar beneden kon springen waarvan de hoogste rond de 15m was. Toch wel spannend als je daar boven staat maar wel heel tof om te doen. In de avond zijn we met een grote groep vanuit het hostel naar een dragqueen/ladyboyshow geweest. 1.5 uur show die erg leuk was om te zien, helaas stond de muziek zo hard dat ik de hele tijd mijn oren dicht moest houden om geen schade op te lopen. Daarna met z'n alle nog op stap geweest wat voor een gezellige avond zorgde.
De dag erna hadden we nog niks gepland maar na een gesprek met een meisje hebben we besloten, samen met haar, naar het 3D art museum te gaan. Allemaal tekeningen op de muur en vloer die zo zijn gemaakt dat het net lijkt of je je ergens anders begeeft. Erg leuk om een keer te hebben gedaan. Aan het eind van de dag ging de duiter helaas naar bangkok en heb ik een rustig avondje gehad.
De dag erna ben ik met de bus vertrokken naar chiang rai en chiang khong. Mijn pla was met een mini van naar chiang rai te reizen. Daar met een taxi/tuktuk naar de witte tempel en daarna met een bus naar chiang khong. Nou bleek dat de mini van al een stop bij de witte tempel maakte waardoor ik veel tijd bespaarde. De bus naar chiang khong was een lokale bus wat erg leuk was om mee te maken. Uiteraard geen airco dus alle ramen en deuren staan tijdens de rit gewoon open. In chiang khong leerde ik 4 spaanse en 1 mensen kennen waar ik mee uit eten ben gegaan en daarna een bar in ben gegaan. Hier kwam ik weer mensen tegen die ook in de mini van zaten wat erg gezellig was. Het werd uiteindelijk een van de leukste avonden tot nu toe op mijn reis. De barvrouwen hadden zin in een feestje dus bij iedere bestelling werden er gratis shotjes uitgegeven. Dit leide er natuurlijk toe dat iedereen vrij aangeschoten/dronken werd. Er waren een aantal oudere russische mannen die helemaal los gingen samen met andere, een stuk jongere, mannen. Erg lachwekkend voor ons.

De volgende ochtend was helaas wat minder leuk, met een kater mijn ontbijt naar binnen gewerkt en ben ik met 3 van de spanjaarden richting de grens gegaan. Afgezet door onze hosteleigenaar konden we vrij snel door de grens van thailand. Helaas moesten we daarna 15 min wachten op een bus die ons naar de grens van laos zou brengen. Het was ondertussen 10.15 en de boot zou om 11 uur vertrekken. Aangekomen bij de grens van laos moesten we in een lange rij aansluiten voor ons visum. Hier zagen we weer allemaal mensen van de bus/de avond ervoor wat gezellig was. Deze mensen hadden allemaal een georganiseerde reis wat ons wat meer op ons gemak stelde. Zij moesten ook de boot halen en die zal vast niet zonder hen vertrekken. Toen we eenmaal allemaal een visum hadden en in een tuktuk zaten om naar de boot te rijden was het al 11 uur. Toch een beetje gespannen kwamen we om 11.15 aan en hebben we snel tickets gekocht. Meteen naar de boot gegaan en om 11.30 zaten we. Uiteindelijk ging de boot pas om 12 uur weg toen die helemaal afgeladen was met mensen.
De tocht duurde 7 uur wat toch wel eeg lang was. Het was wel een ontzettend mooi uitzicht de hele tijd. Eenmaal in het dorp aangekomen zijn we snel naar een guest house gegaan. Hier bleek voor mij een de spaanse meid geen plek meer te zijn dus werden we naar het guest house ernaast gebracht. Dit was echter een mini kamer met slechte bedden en geen ventilator. Hier namen we geen genoegen mee dus vroegen we of er niet iets anders was. Na even te hebben gewacht werden we naar een super mooie kamer gebracht met een eigen badkamer en goede bedden. Dit was een veeeeel betere deal. Snel de spullen hierheen gebracht en toen lekker uit eten. In de avond naar de happy bar waar we met een groep mensen van de boot een gezellige avond hebben gehad.
Door de avond ervoor had ik besloten geen alcohol te drinken wat de volgende ochtend heel prettig was. Vroeg werden we weer naar de boot gebracht om weer een tocht van 7 uur te maken. Dit maal zaten we vlakbij andere nederlandse jongens die ik de dag ervoor al op de boot en in het guest house had leren kennen. Dit maakte deze reis een stuk gezelliger en de tijd ging mega snel voorbij. Eenmaal in luang prabang aangekomen ben ik samen met de 3 spaanse opzoek gegaan naar een guest house. Uiteindelijk hebben we een heel goed guest house gevonden met 2p kamers met eigen badkamers en een van de beste bedden tot nu toe.
In de avond lekker gegeten en rondgelopen op de avondmarkt. We hadden al gehoord dat alles hier om 11 uur sluit dus zijn we snel nog naar een bar gegaan. Deze bleek uiteindelijk pas om 11.30 docht te gaan, zo laat . Hierna wilde we naar een bowlingbaan die blijkbaar als enige open is later dan 11 uur. Helaaa hoorde we dat deze dicht was tot 25 januari. Dus zijn we naar een hostel gegaan en hebben we daar tot 2 uur gezeten.
De volgende dag hadden we met de groep nederlanders afgesproken om 12 uur naar de waterval te gaan. De spanjaarden gingen naar grotten maar ik ben met de NL groep naar de waterval gegaan. 45 min in een tuktuk die erg ruw reed waardoor de wagenziekte toch weer voelbaar was. Eenmaal aangekomen bij de waterval was dit gelukkig weg en zijn we omhoog gaan lopen. Eerst kwamen we geredde beren tegen, een soort kleine dierentuin. Best grappig maar wij vroegen ons wel af of ze echt gered waren of dat ze dat alleen maar zeggen. Een stukje doorgelopen zagen we het eerste deel van de waterval. Licht blauwe waterpoolen waar je in kan zwemmen en hele mooie watervallen erbij, prachtig. We besloten eerst helemaal naar boven te lopen om daarna ergens te gaan zwemmen. Zo gezegd zo gedaan. Wat een omtzettend mooi uitzicht daarboven zeg! Het is denk ik echt de mooiste waterval die ik ooit heb gezien. En dat was ook wat de rest zei. Tijdens het zwemmen bleel het water echter wel heel koud maar voor de foto's doen we alles he :p
In de avond weer gegeten en naar de bar gegaan. We hoorde dat de bowlingbaan toch open bleek te zijn dus na de bar zijn we erheen gelopen. Na 15 min lopen kwamen we ergens aan maar dat was absoluut geen bowlingbaan. Dus met de tuktuk maar weer terug. Na op zoek te zij gegaan naar iets anders maar niks te hebben gevonden zijn we maar weer naar huis gegaan.
Vanmorgen ben ik samen met de spanjarden om 5.15 opgestaan om de monniken te zien. Deze zouden om 5.30 bij de bevolking eten halen. Helaas regende het en was het erg koud. Dit was ook voorspeld maar prettig was het niet. Ook kwamen de monniken uiteindelijk pas om 6.30 wat betekend dat we een uur in de kou onder een afdakje hebben staan wachten.
Daarna maar snel terug naar bed. Na een paar uur extra slapen zijn we gaan ontbijten. Aangezien het vandaag niet warmer wordt dan 15 graden loopt iedereen in dikke truien en lange broeken, toch wel een groot verschil met gister waar je nog makkelijk in bikink rond kon lopen. Nu zit ik in een koffietent waar ze enigszinds wifi hebben en de rest van de dag zal ik niet veel meer doen. Het plan is morgen verder te trekken naar vang vieng wat het volgende leuke plekje moet zijn, ik ben benieuwd.