Laatste dagen bali + nusa lembogan

14 januari 2017 - Nusa Lembongan, Indonesië

4 jan
Zoals in mijn vorige blog verteld zit dixon vandaag in singapore voor een visarun. Na mijn blog te hebben geschreven ben ik naar de gemeenschappelijke ruimte gegaan. Hier zaten we een aantal mensen maar aanvankelijk was iedereen redelijk op zichzelf. Na een paar minuten kwamen er twee jongens aangelopen met haarverf. Het meisje dat bij hun groep hoorde zou hun haar gaan verven en de jongens vroegen of ik en een ander meisje(katy) misschien wilden helpen. Ik had toch niks anders te doen dus prima. Ze hadden hiervoor hun haar groen geverfd en wilden het nu weer redelijk normaal. De een bruin en de ander zwart. Met veel gelach is het uiteindelijk gelukt maar de jongen die zijn haar bruin wilde hebben kreeg uiteindelijk oranje haar. Niet helemaal de bedoeling dus ging hij zijn haar maar afscheren. De rest van de groep wilden naar het strand maar seminyak hadden ze wel gezien, katy en ik zeiden beide dat canggu super was dus gingen ze daar heen, of wij ook mee wilden? Nouja ik had toch niks te doen dus ok.
Eenmaal in canggu hebben we lekker gelunched en ben ik met katy op het strand gaan liggen, heerlijk om weer even echte meidenpraat te hebben. Het is toch anders als er altijd een man bij is
Daarna terug naar de groep die ondertussen lekker aan het drinken was. Wij hebben ook een aantal drankjes gedaan en het was al snel tijd voor avond eten. Dit hebben we met een deel van de groep gedaan bij een restaurant op loopafstand, de rest was te dronken om te rijden. Daarna nog wat gedronken en gedanst en toen zijn katy en ik terug naat seminyak gereden aangezien ik dixon rond 1 uur op het vliegveld op zou halen. Helaas begon het keihard te regenen, wij waren optijd gestopt en hebben het ergste af kunnen wachten maar toen we weer bij het hostel kwamen ging het weer helemaal los. Ik dus dixon maar geappt dat hij toch een taxi moet nemen.
Uiteindelijk was hij rond 12.40 al in het hostel aangezien alles heel snel was verlopen, even onze dag besproken en toen maar snel gaan slapen.

5 jan
Na lekker lang te hebben geslapen zijn we een beetje door het dorpje gaan lopen. Dixon heefr nieuwe slippers nodig maar het is eigenlijk allemaal net niks dus is het niet gelukt. Daarna hebben we nog een massage genomen, prima maar niet geweldig helaas.
In de avond zijn we naar het strand gegaan waar de prijzen wondelijkbaarlijk goedkoper zijn dan in het dorpje. Hier lekker gegeten en een rustige avond gehad.

6 jan
Omdat we alweer een paar dagen bijna niks hebben gedaan zijn we vandaag op pad gegaan naar watervallen. Dit was iets meer dan een uur rijden maar prima te doen. De meeste wegen zijn redelijk goed onderhouden en men rijdt redelijk door.
De waterval was een stuk goedkoper dan verwacht dus dat was een meevaller. Na snel te hebben omgekleed zijn we aan de afdaling begonnen. Ongeveer 10 min later stonden we onderaan de waterval samen met 40/50 andere mensen. Lekker druk dus. Hier even snel een duik genomen want ondertussen was het toch wel flink heet. Gelukkig zagen we ook een restaurantje dus konden we meteen lunchen. Hierna teruggereden en in de avond weer op het strand gegeten.

7 jan
Vandaag moet ik mijn visarun doen. Om 5.30 werd ik opgehaald door de taxi en werd ik netjes bij het vliegveld afgeleverd. Het inchecken ging gelukkig snel en ik kon uiteindelijk nog 30/45 min met karen skypen om de tijd te doden.
Na een prima vlucht van een kleine 3 uur stond ik in kuala lumpur. Ook hier ging alles weer vrij snel en stond ik al snel buiten de douane. En toen begon het wachten, ik had 5 uur voordat mijn vlucht terug weer zou gaan dus wat te doen?
Eerst maar eens geld gepint. Altijd lastig hoeveel je nodig heb maar ok. Toen alle restaurants afgelopen en er 1 uitgekozen. Heerlijke roti canei met chicken curry gegeten. Het eten in maleisie blijft toch echt heerlijk.
Daarna de winkeltjes afgegaan en rond gekeken. Uiteindelijk een oplaadpaal gevonden dus daar nog een uurtje gezeten zodat mijn telefoon weer vol zou zijn voor de terugweg.
Uiteindelijk weer ingechecked en achter de douane mijn geld opgemaakt aan koffie voor dixon (hij was het er niet mee eens maar ok. Er was niks dat ik zelf wilden en anders ging het op aan m&m's, beetje zonde.)
Na weer een kleine 3 uur vliegen was ik weer op bali en moest ik even wachten maar toen was dixon er om mij mee terug te nemen.

8 jan
Femke (een vriendin/collega) is momenteel ook aan het reizen met haar vriend(vincent) en we zouden elkaar steeds missen, maar omdat ik mijn plannen heb geweizigd gaan we elkaar vandaag toch zien!
In de ochtend zijn dixon en ik weer vertrokken naar canggu, dit keer hebben we een appartement geboekt voor ons vieren en hier hebben we ons de rest van de dag vermaakt met een boek en de puppy van de eigenaar. Na een late lunch en boodschappen te hebben gedaan zijn we naar het vliegveld gereden met 2 scooters om femke en vincent op te halen. Ze hadden al geappt dat ze vertraging hadden dus gelukkig hoefden we niet mega lang te wachten tot ze er waren.
Eenmaal op de scooter zijn we weer naar het strand van seminyak gereden om wat te eten. Het was ondertussen al half tien dus we hadden allemaal best wel honger.
Omdat wij hun ophaalden besloten femke en vincent voor het avondeten te betalen, super lief! Toen snel de spullen weer gepakt en naar het appartement gereden. Hier nog even gepraat maar toen lekker snel gaan slapen.

9 jan
Na rustig te zijn opgestaan en ons eigengemaakte ontbijt te hebben gegeten zijn we op zoek gegaan naar een dokter voor femke. Die heeft al een aantal dagen last van haar buik en is eigenlijk iedere maand al wel flink ziek geweest. Bij de dokter heeft ze antibiotica meegekregen die ze een week moet nemen. Het is hoogstwaarschijnlijk een infectie in de darmen. Daarna zijn we lekker naar het strand gereden. Hier hebben we heerlijk in de golven gespeeld en op het strand gelegen. Na de late lunch weer terug naar het strand voor een mooie zonsondergang.
Daarna lekker gedouched en omgekleed om vervolgens te gaan eten bij een hele goede mexicaan. Daarna wilden we nog een drankje gaan doen en ergens gaan dansen maar het leek wel alsof alles dicht was. De strandtent van die middag was wel open mar niet mega veel sfeer. Om 12 uur zijn we dan ook terug gegaan en lekker gaan slapen.

10 jan
Na een klein ontbijt zijn we met de taxi naar ubud gereden. Eenmaal aangekomen meteen gelunched en in de middag naar monkey forest gelopen. Dit viel een beetje tegen. Overal in indonesie kom je aapjes tegen aan de kant van de weg en dit waren precies dezelfde apen. Na een half uurtje waren we hier dan ook alweer weg en zijn we opzoek gegaan naar eten. Na het eten hebben we een vulkaantocht voor de volgende ochtend geboekt wat betekende dat we om 2 uur 's nacht opgehaald zouden worden. We zijn dus maar snel naar bed gegaan.

11 jan
Om 2 uur precies stond de taxi klaar. Eerst nog 2 duitsers opgehaald en dan duurde het nog 40 min voordat we op de plek waren waar we een ontbijt zouden krijgen. Een lekkere banaanpannenkoek. Heerlijk voordat we begonnen anders had ik het heel erg zwaar gekregen. Na dit ontbijt moesten we nog een klein stukje met de auto en toen begon de echte tocht. Aanvankelijk was het een breed pad en erg vlak. Helaas werd het al snel een smal pad waar maar 1 persoon kon lopen en na een minuut of 10 werd het ook een stuk steiler. Gelukkig was het niet een vlakke weg maar waren het stenen die je moest beklimmen. Ik vind dit altijd een stuk minder zwaar en belastend. Na iets meer dan een uur kwamen we op een rustpunt. Helaas voor ons want we dachten dat dit de top was. We moesten hierna nog 30 min en dan echt flink steil omhoog. Het werd een stuk zwaarder en meerdere mensen gleden dan ook uit. Eenmaal op de top was het gelukkig prachtig. Terwijl we rustig bij zaten te komen kwam de zon langzaam op en zagen we de andere vulkanen prachtig verlicht worden door de zon. Ook kregen we hier weer eten waar we erg blij mee waren. Toen de zon eenmaal helemaal op was zijn we aan de afdaling begonnen. Deze ging uteraard sneller maar was ook een stuk verradelijker. Je moest goed oppassen waar je je voeten neerzetten. Op een klein slippertje na van femke zijn we allemaal heel beneden gekomen gelukkig.
Hop weer de auto in en terug naar het hotel. Eigenlijk zouden we nog langs ene koffieplantage gaan maar daar had niemand meer echt zin in dus hebben we het overgeslagen.
Bij het hotel waren we gelukkig nog optijd voor het ontbijt dus dat betekende ontbijt nummer 3
Helaas zat het hotel voor de nacht erna vol dus moesten we onze spullen pakken en een nieuw hotel zoeken. Vincent had gelukkig snel iets gevonden en na even langs te zijn gelopen was er plek voor ons alle en we konden er meteen in, heel fijn want we waren best moe.
Helaas voelde femke zich ondertussen weer wat minder dus hebben wij met ons 3e de spullen gebracht en is vincent daarna teruggelopen voor femke. Toen ze echter bij het hotel aankwamen klopte vincent op de deur dat ze toch weer naar een ziekenhuis gingen want femke voelde zich mega slecht. Wij zijn in het hotel gebleven en hebben geprobeerd wat te slapen.
Toen ze terug kwamen was femke haar bloed geprikt en ze zou binnen 6 uur de uitslag krijgen. Gelukkig waren de steken ook weer redelijk weg dus zijn we maar gaan lunchen. Na de lunch zijn femke en vincent alvast teruggelopen en zijn wij opzoek gegaan naar een boottrip naar nusa lembogan waar we morgen met ons 2e heen gaan.
Eenmaal terug troffen we femke en vincent aan die op het punt stonden naar het ziekenhuis te gaan, femke haar uitslag was binnen. Helemaal begreep ze het niet wat ze had dus besloten dixon en ik mee te gaan mocht onze hulp in vertalen nodig zijn.
Gelukkig was ze snel aan de beurt en bleek het om salmonella te gaan. De antibiotica die ze al slikte kon ze voortzetten en dan zou het met 7 dagen weg moeten zijn. Het was een hele opluchting om te weten wat het was en de juiste medicatie te hebben.
Wij weer terug naar het hotel. Hier nog geslapen en in de avond zijn we nog bij een heerlijke italiaan gaan eten. Toen was het toch al wel weer tijd om te gaan slapen.

12 jan
Rustig opgestaan en ontbijt besteld. Komt het vrouwtje van het hotel; jullie taxi staat klaar. Dit was om 11 uur en we zouden om 11.30/12 uur opgehaald worden. Wij waren dus totaal nog niet klaar en hebben toen snel gegeten, tas ingepakt en afscheid genomen van vincent en femke (die zich al weer vele malen beter voelde gelukkig).
Snel de auto in en een uurtje rijden naar sanur. Hier moesten we nog 1.30 uur wachten dus maar weer gegeten.
De boottocht was erg vlot en op het eiland werden we bij ons hotel afgezet.
Hier meteen een scooter gehuurd en opzoek gegaan naar een duikschool. Dixon wilde namelijk graag zijn open water halen en ik zat te denken om mijn advanced te halen. Na bij een aantal scholen te zijn geweest kwamen we bij een erg goede uit. Helaas waren de cursussen wel erg duur dus hebben we besloten dit niet te doen. In plaats hiervan gaat dixon een discovery dive doen en duik ik mee.
Hierna zijn we avond gaan eten bij een heerlijke mexicaan en hebben we een prachtige zonsondergang gezien.

13 jan
Na een rustige ochtend moesten we helaas ook hier opzoek naar een nieuw hotel. We hadden er redelijk snel 1 gevonden en zijn er naar toe gereden, spullen gedropt en dixon heeft de scooter terug gebracht.
Daarna was het al vrij snel tijd om dixon naar de duikschool te brengen voor wat uitleg en wat oefeningen in een zwembad. Ik ben terug gegaan naar het huisje om een groot deel van dit verslag te typen. Vrij snel was het alweer tijd om dixon te halen. We zijn even terug gegaan naar het huisje zodat hij kon douchen en toen zijn we weer naar de mexicaan gegaan. Hier lekker gegeten en toen snel naar bed.

14 jan
Vandaag zijn we vroeg opgestaan omdat we om 8.30 bij de duikschool moesten zijn. Toen iedereen er was zijn we naar de bootgelopen en opweg gegaan. Hier kreeg dixon nog een korte briefing en moesten we 45 min varen. Een prachtige omgeving bracht ons uiteindelijk bij manta point. Hier hebben we de eerste duik gedaan. Officieel moet je bij een discovery duik vast gehouden worden door je instructeur maar omdat dixon rustig was mocht hij 'los' duiken. Na 5 a 10 minuten zagen we waar we voor gingen, de prachtige manta roggen. Man wat zijn die groot en magisch zeg! We hebben er 'maar' 2 gezien maar ze waren super mooi.verder was het koraal ook heel erg kleurrijk en hebben we nog een aantal leuke vissen gezien.
Na een kort boottochtje en de lunch zijn we het water weer ingegaan bij crystal bay. Hier hebben we weer prachtig koraal gezien met mooie vissen. Een aantal kleine garnaalachtigen en zelfs een kleine schildpad. 2 super duiken dus!
Eenmaal weer terug bij de duikschool hebben we alles opgeschreven en toen zijn we weer naar ons huisje gegaan. Hier hadden we nog pizza van gisteravond dus die lekker gegeten en toen even geslapen, duiken is toch altijd maar vermoeiend.
Helaas zijn we ook beide verbrand op onze rug dus zijn we maar de hele middag in het huisje gebleven. In de avond redelijk goed gegeten maar helaas niet zo goed als bij de mexicaan.
Nu weer in het huisje en het verslag afgemaakt, lekker lezen en naar bed.

1. Nikkie:
    27 januari 2017