Nusa lembogan + sulawesi

29 januari 2017 - Tentena, Indonesië

Sorry voor het lange verslag maar ik had de afgelopen 2 weken geen zin om te schrijven

15 jan
Vandaag helaas nog steeds verbrand maar we wilden we wat doen. Dus met een t-shirt aan op de scooter om het eiland te bekijken. Op de online kaart die we hebben stonden een aantal uitzichtpunten dus hier eerst maar heen. De eerste kwamen we al vrij snel tegen en het was een mooi punt. Na hier even te hebben gestaan zijn we doorgereden naar de volgende. De kaart klopt niet helemaal met de werkelijkheid dus na af en toe terug te zijn gereden kwamen we bij het volgende punt. Super mooi op een klif en je zag de golven mooi tegen de klif aanslaan. Hier hebben we dan ook best lang staan kijken voordat we opzoek gingen naar het volgende punt. De route over het eiland was prachtig, niet heel veel verkeer en veel mooie bomen en ander groen waar je doorheen rijdt. Eenmaal bij het derde uitzichtpunt aangekomen leek dit niet zo heel erg bijzonder ookal stonden er veel scooters en jeeps. We zagen wel een aantal jeeps een zandvlakte overrijden dus zijn we er maar achteraan gegaan. Hier was een prachtig uitzicht, uiteraard waren we dus ook niet de enige hier. Hier was een inham in de rotsen waar de golven hard tegenaan klotsen. Dit leverde regelmatig een hoge opspatting van water op. Heel mooi om te zien. Op eem gegeven moment kwam er zo een hoge golf dat hij over de rand heen sloeg en iedereen, inclusief onszelf, die te dichtbij stond doorweekte.
Daarna maar een stukje verder naar achter gaan staan. Nog even staan kijken naar het mooie natuurgeweld waarna we weer verder zijn gaan rijden.
Er stond nog 1 uitzichtpunt op de kaart. We moesten een brug over naar een ander klein eilandje. Helaas toen we bij de brug aankwamen bleek hij kapot, we konden wel naar de andere kant met bootjes maar dan hadden we geen scooter meer. Maar niet gedaan en het rondje om het eiland af gemaakt.
Na het rondrijden zijn we even in het huisje gaan chillen waarna we weer naar de mexicaan zijn gegaan om een drankje te drinken en avond te eten.

16 jan
Na redelijk optijd te zijn opgestaan zijn we naar de boot gegaan om weer terug te varen naar bali. Eenmaal op bali aangekomen moesten we nog ruim een uur met de auto naar ons hotel. Aangekomen hebben we vrij snel een scooter gehuurd en zijn we denpansar ingereden. We hadden namelijk een aantal dagen geleden een mail gehad dat onze vlucht naar sulawesi was gecanceld dus moesten we naar het kantoor om ons geld terug te krijgen. Heel fijn.... Eenmaal daar ging het gelukkig heel soepel, snel kregen we ons geld terug en ze bevestigde dat de terugvlucht we doorging. Nu maar snel wat eten want het was al rond 5 uur en we hadden na het ontbijt niet echt meer gegeten.
Na een snelle lunch zijn we naar het kantoor van een andere luchtvaartmaatschappij gereden om daar onze vlucht te boeken. Ook dit ging gelukkig allemaal snel en daarna konden we dus snel terug naar het hotel.
Hier even niks gedaan, om de hoek avondgegeten en toen lekker gaan slapen.

17 jan
Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan, snel ontbeten, laatste dingen gepakt en om 8 uur reden we weg naar het vliegveld. Hier aangekomen bleken we in het verkeerde gebouw. De doorgang vinden koste even wat moeite maar toen ging het prima. In het juiste gebouw mijn tas gedropt en door de douane gelopen. Het ging allemaal redelijk rap dus konden we nog even eten voordat we gingen vliegen. Ook nog wat snacks gekocht en toen een korte vlucht. Gelukkig zijn wij beide niet erg groot want zelfs wij zaten al een beetje krap....
Op sulawesi aangekomen liepen we naar de bagageband. Hier moesten we best lang wachten maar het ging snel voorbij doordat we mega vaak gevraagd werden om op de foto te gaan. We waren dan ook de enige blanken op het vliegveld.
Toen ik mijn tas had zijn we maar eens gaan vragen hoe we het beste bij ons hotel konden komen. Er ging gelukkig een bus die ons in een uur naast ons hotel afzetten. Heel prettig. Helaas regende het maar, doordat we zo dichtbij waren konden we onder afdakjes doorlopen en redelijk droog bij het hotel aankomen.
In het hotel hadden ze zowaar en tv mét engelse zenders dus hebben we een tijdje tv gekeken voordat we een mega lange straat door zijn gaan lopen opzoek naar westers eten. Bleek uiteindelijk helaas onmogelijk dus maar bij een straattentje nasi gegeten. Opzich prima maar aangezien we dat hier eigenlijk al dagelijks als lunch eten willen we in de avond graag westers.
Na het eten nog wat tv gekeken en lekker gaan slapen.

18 jan
Vandaag hebben we een scooter gehuurd en zijn we makassar gaan verkennen. Je hebt hier fort rotterdam dat ooit van nederland is geweest. De recensies waren al niet al te best maar aangezien het zowat het enige was zijn we er toch heen gegaan. Het zijn een aantal gebouwen die nog steeds gebruikt worden en dus goed zijn onderhouden. Verder is er nergens iets van informatie over de geschiedenis te vinden dus dat is wel erg jammer. Ook in het museum dat we in zijn gegaan werd niks verteld over het fort. Er werden alleen maar standaard geschiedenis dingen laten zien. Denk aan speerpunten en kleding.
We waren hier dan ook weer snel weg en zijn toen wat gaan eten. Vervolgens wilden we ergens heen rijden maar kwamen we opeens op een grote tolweg waar we moesten stoppen voor betaalhokjes. Echter mochten hier helemaal geen scooters/motoren komen dus werden we tegengehouden door een mannetje dat daar werkten. Wij werden de scooter af gestuurd en hij nam de scooter en sleutel mee. Ondertussen stuurde hij ons het hokje van de politie in. Niet 100% op ons gemak gingen we daar naar binnen en probeerden we uit te leggen dat we hier helemaal niet wilden zijn en dat we terug willen. Ze maakten totaal geen geïntereseerde indruk en riepen het mannetje weer om ons de weg te wijzen. We werden gelukkig een steegje ingestuurd en toen stonden we opeens in het midden van een woonwijk waar je normaal nooit zou komen. We werden dan ook erg vreemd aangekeken maar goed, wij snel weer de weg op. Na nog even rond te zijn gereden zijn we terug gegaan naar het hotel. Na even niks te hebben gedaan zijn we met de scioter weer opzoek gegaan naar westers eten. Op de kaart hadden we een pizzaria gezien, helaas bleek deze weg te zijn. Ook alle andere restaurants die leken op westers konden we niet vinden dus uiteindelijk hebben we besloten naar de pizza hut te gaan. Hier redelijk gegeten en toen lekker gaan slapen.

19 jan
Na vroeg te zijn opgestaan stond er een taxi klaar voor ons en een ouder koppel uit denemarken. Gezamelijk zijn we naar het busstation gereden en hier hebben wij een busticket naar rantepao geboekt. Het koppel heeft in het hotel al een 3/4 daagse tour geboekt dus de bus was voor hen al geregeld. Wel zaten we in dezelfde bus. Het was leuk om met hen te praten aangezien het echte backpackers waren. Ieder jaar trekken ze er voor 2 maanden op uit net hun backpacks. Heel leuk om die verhalen te horen. Toen de bus eenmaal vertrok was het een mega luxe chill bus. Met voeten steunen en al hebben wij een prima 6/7 uur reizen gehad. Aangekomen in rantepao regende het weer en het hotel dat we hadden geboekt was best een stukje weg. Dus hebben we maar voor bijna niks een taxi genomen en binnen 5 min waren we in het hotel. Dit bleek het hotel te zijn waar mijn ouders ook hebben gezeten dus dat was wel grappig. Nadat de wc het niet deed op de eerste kamer werden we heel netjes in een andere ondergebracht. En toen weer op zoek naar eten. We hadden zo snel al niet echt iets westers gezien maar ik had het oude verslag van mijn ouders en daar stond cafe aras in. Hier dus maar heen gegaan en ja hoor, lekkere buffalo steak gegeten. In de avond zijn we vroeg in slaap gevallen want zo een dag reizen hakt er altijd in.

20 jan
Na heerlijk uit te hebben geslapen hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar een grot gereden. Deze was redelijk in de buurt maar het stukje rijden was al erg mooi. Eenmaal bij de grot werden we iedere stap gevraagd of we op de foto wilden. We zijn de slechtste niet dus ja, 10 min later konden we doorlopen. Toen we bij de grot aankwamen bleek het niet zomaar een grot te zijn. Dit was een van de begraafplaatsen van de toraja bevolking. Hoog tegen de rotswand waren de doodkisten geplaatst en rondom waren overal delen van skeletten te zien. Ook is het hier normaal dat ze van de overledene een houten pop maken die erg sprekend is. Deze poppen stonden allemaal naast elkaar tegen de rotswand gepositioneerd. Erg indrukwekkend om te zien.
We hadden alleen geen flauw idee waar nou de ingang van de grot was. We hadden wel een mega smal gangetje gezien maar dit was toch wel erg donker en creepy. Ook liep er nog een pad de andere kant op dus zijn we die maar gaan bewandelen. Na een paar minuten hadden we echter wel door dat dit het niet was en dat het mini gangetje waarschijnlijk toch de ingang was. Dus wij terug en ja hoor, de gidsen met lantaarns liepen het gangetje in. Dus nadat ik dixon had overgehaald zijn we toch ook naar binnen gegaan. Binnen stonden nog meer doodskisten verspreid, zeker wel een stuk of 15 a 20. De grot was echter niet mega groot dus waren we ook vrij snel weer buiten. Helaas was het weer gaan regenen dus besloten we te wachten. Meestal is de bui met 30 min wel weg maar nu bleef het maar regenen dus besloten we toch maar terug te gaan. Helaas hadden we maar 1 poncho wat betekende dat ik er wel onder kroop maar niks kon zien. Lekker op de locale style. Terug in het hotel bleef het maar regenen dus besloten we daar te eten.
Na het eten hadden we een afspraak met een gids om een tour voor de komende 2 dagen af te spreken voordat we lekker naar bed zijn gegaan.

21 jan
Omdat de begravenis ceremonie pas 2 dagen later was hebben we besloten vandaag rustig an te beginnen en daarna zelf op pad te gaan. Toen we aan het lunchen waren ging het echter weer regenen dus onze stemming werd wad minder. We besloten maar een drankje te nemen en nog wat te chillen in het restaurant. Gelukkig klaarde het weer op en konden we toch nog op pad.
De hele middag hebben we een prachtige route gereden met mooie uitzichten over de rijstvelden. Ook zijn we nog gestopt om graven te bekijken die in een rots waren gegraven.
Redelijk moe maar voldaan zijn we in de avond vroeg naar bed gegaan.

22 jan
Vandaag zijn we vroeg opgestaan want om 9 uur werden we opgehaald door onze gids rante. We zijn de gehele dag rond gereden en hebben van alles gezien. We zijn naar verschillende graven gegaan. Zo hebben we nog meer graven in een rots gezien. Rante vertelde ons dat elk gat voor een hele familie was. Er passen zo'n 10 a 15 personen per gat dus er kunnen vaak meerdere generaties in. Ook hebben we nog een grot bezocht met kisten. Hier kunnen veel meer overledenen in het het is dan ook vaak bedoelt voor een hele stam. Hij vertelde ons onder andere dat ze de lichamen niet zomaar mogen verplaatsen. Dit mag eens in een aantal jaar, dit verschilt blijkbaar, en er moet eerst een buffel ritueel worden geslacht in de grot.
De mooiste van de graven vonden wij het babygraf. Als een kind nog geen tanden heeft wordt het een baby genoemd en wordt het gezien als heilig. Hij staat nog dichy bij de overledenen en hoeft dus niet in een kist te worden gestopt. Een kist hebben ze zodat je zonden worden afgesloten van de wereld. Als een baby overlijd wikkelen ze het in witte doeken en maken een gat in een boom. De baby wordt dan in het gat gelegd en in verloop van tijd groeit de boom om de baby heen. Op deze manier groeit de baby met de boom verder. Een erg mooie gedachte
Als laatst zijn we naar een traditioneel huis gegaan. Hier legde rante ons nog wat meer uit over de verschillende rangen die bij de toraja bestaan. Het huis dat wij bezochten was van de nobele rang, dit is de hoogste rang.
Eenmaal terug in het hotel waren we uitgeput van alle indrukken en verhalen en zijn we snel in slaap gevallen.

23 jan
Vanmorgen mochten we iets langer uitslapen rond 10.30 zijn we samen met rante op scooters naar een begravenis gereden. Onderweg zijn we nog gestopt om een cadeau te kopen voor de familie, rante pakte een pak van 100 sigaretten en blijkbaar is dat een goed cadeau. Een beetje vreemd voor ons maar ok. Met de sigaretten op zak gingen we verder en al snel kwamen we bij de begravenis. Toen we het terrein opliepen zagen we al meerdere varkens vastgebonden tussen bamboe stokken op de grond liggen. Deze zullen later worden geofferd. Vandaag is de eerste dag van de begravenis die 4 dagen zal duren. Op het terrein zijn een aantal bijgebouwen gemaakt voor alle families die langskwamen. In de gebouwen waren ruim 50 kamers gemaakt, elke familie heeft zijn eigen kamer. Het eerste uur hebben we in zo een kamer gezeten en gewacht. Toen werd de lunch geserveerd, rijst met vis, varken en tofu. Rond 12 uur zijn we het terrein op gelopen en hebben we een beetje rondgekeken en toen begon de ceremonie. Als eerste werd er een buffel ritiueel geslacht. Dit doen ze door de buffel met 1 haal bij de keel open te snijden en dan te wachten tot het is uitgebloed. Dit duurde echter een stuk langer dan wij hadden verwacht, wel een minuut of 10/15. Terwijl de buffel stierf ging de ceremonie gewoon door, een grote groep mannen kwam naar voren want de overledenen moest worden verplaatst. Dit gebeurde met schud en gegil want blijkbaar gaat de geest dan beter naar boven. Ook zag het er erg zwaar uit, zeker toen ze de overledenen het gebouw in moesten dragen leek het zwaar, dit was namelijk 2 meter hoog. Ondertussen was de buffel overleden en waren er een stuk of 5 mannen begonnen hem te villen en daarna in stukken te snijden. Het was interessant om te zien hoe kundig en snel dat gaat. Met ongeveer een half uur a een uur was het werk gedaan.
Ook de ceremonie ging door, er werd een lange rij met familieleden gevormd en deze liep, mega traag, een groot bijgebouw in. Daarna werd er een andere rij gevormd met de familieleden die dichtbij de overledenen staan. Ook zij liepen het gebouw in en even later kwamen ze er weer uit. Het was een soort steunbetuiging van de een naar de ander, ik begreep het niet helemaal maar ok.
Vervolgens werden alle varkens vooraan gelegd. Bij elk varken werd er gezegd wie hem had gegeven. Dit duurde allemaal erg lang. Toen zijn wij weer in een kamer gaan zitten om thee te drinken, ja ookal vind ik het niet echt lekker, hier moet ik wel.
Toen alle varkens benoemd waren was het tijd een deel hiervan ritueel te slachten. Ze doen dit door met een mes 1x in het hart te steken en dan een paar minuten te wachten tot het dood is. Echter nog voordat het echt dood is snijden ze de buik open en halen ze alle ingewanden eruit om hem vervolgens met gasbranders te branden. Niet het meest prettige gezicht ooit maar ik ben blij dat ik het heb meegemaakt.
Na nog een paar varkens te hebben gezien en een mega stortbui te hebben afegwacht zijn we terug naar het hotel gereden en hebben we onze bustickets voor morgen geregeld.

24 jan
Vroeg op want om 8 uur werden we opgehaald door de bus. Dit werd uiteraard 8.30 maar ok. Eerst naar het buskantoortje gereden om nog andere op te halen en rond 9 uur zijn we vertrokken. De komende 320 km duurde erg lang. De weg is niet echt top en door de bergen dus hebben we over deze afstand zo'n 13 uur gedaan.
Rond 10 uur in de avond kwamen we dan ook aan in tentena. Dit is een dorpje aan een meer waar mijn ouders ook zijn geweest, de foto's zagen er prachtig uit wat ons heeft doen besluiten hierheen te gaan voor een aantal dagen.
Toen we met de bus aankwamen stond er een mannetje te wachten en vertelde over een aantal verblijf plaatsen. Wij kozen de duurste maar deze had dan wel een warme douch (die ik toch wel heel graag wil altijd) en wifi. Dus achterop de scooter en erheen. Hier werd ons een kamer aangewezen en hebben we lekker geslapen.

25 jan
Nadat we wakker waren geworden en hadden ontbeten deed de wifi het opeens niet meer, een beetje jammer want daarom hadden we deze plek gekomen. Na nog even in de kamer te hebben gezeten wilden we een scooter huren om in het stad te lunchen. Echter bleek de scooter kapot of zoiets en de kosten waren 120 duizend voor de dag. Het was echter al rond 3 uur en normaal betalen we altijd 50 duizend voor 24 uur dus hebben we besloten te gaan lopen.
Dit was alleen iets verder dan gedacht maar met 30 min waren we er. Alleen eten vinden om deze tijd was lastig. Uiteindelijk vonden we iets alleen hadden ze geen nasi goreng. Maar de man belde even zijn zus en we konden daar eten. Ze heeft haar restaurant speciaal voor ons geopend en het was ook nog eens erg lekker. Een tip was dus zeker op zijn plaats. Daarna zijn we terug gelopen.
Helaas deed de wifi het nog steeds niet, de man vertelde dat ze het vanavond op zouden lossen maar wij hebben zo onze twijfels. We zijn maar ons boek gaan lezen en tegen de avond zijn we weer richting het stadje gelopen om wat eten en drinken te kopen. Ook de rest van de avond bleef de wifi het niet doen dus hebben we ons vermaakt met een boek en zijn we vroeg gaan slapen.

26 jan
Toen er na het ontbijt nog steeds geen wifi was hebben we onze tas ingepakt en hebben we het hotel naar een resort laten bellen om ons op te halen. We voelen ons hier niet op ons gemak en we willen graag weg. Het resort kwam ons gelukkig snel halen en deze man was super aardig. Eenmaal aangekomen kregen we een heerlijk welkomsdrankje en werden we naar onze kamer gewezen. Het bleek echter een heel appartement met 2 slaapkamers en een woonkamer. Heel relaxed. Het huisje staat direct aan het water van het meer en het is super relaxed. We zijn dan ook heel erg blij dat we zijn verhuisd, ookal is dit de duurste plek waar we hebben gezeten.
We hebben meteen een scooter gehuurd en zijn naar een waterval in de buurt gereden. Eenmaal aangekomen kwamen we het deense stel weer tegen waar we bij in de bus hadden gezeten. Na even bij te hebben gekletst zijn we het park in gegaan en hebben we eerst maar gelunched.
We moesten een klein stukje lopen en kwamen toen bij een hele mooie waterval uit. Omdat het laagseizoen is waren we bijna alleen maar blijkbaar is het tijdens het hoogseizoen super druk hier. Ik kan het wel begrijpen want het was echt en mooie waterval. We zijn naar boven geklommen maar van bovenaf zag je eigenlijk niks. Het water was erg koud dus hebben we besloten terug te rijden ipv te gaan zwemmen.
Bij het resort aangekomen hebben we lekker gegeten en hebben we een jungle trek voor de volgende dag geregeld.

27 jan
Om 8 uur stond er een auto klaar om ons op te halen. We moesten eerst nog wat eten halen op een markt voor tijdens de tocht. Op deze markt verkochten ze ook mega grote vleermuizen om op te eten. De lagen allemaal zonder vleugels en met de bek wijd open, dit komt blijkbaar omdat ze levend verbrand worden. Niet echt lekker maar ok.
Na ruim een uur in het busje stopten we ergens langs de weg. Blijkbaar begon hier het pad, vanaf de weg niet te zien maar daarna was er een smal pad tussen de planten te herkennen. Zo liepen we 4 uur door de jungle terwijl de gids ons verschillende dingen vertelden over planten en bomen. Ook moesten we 3x een rivier kruisen waarvoor we 2x onze schoenen uit moesten doen en tot onze knieën in het water stonden. Dit wisten we niet van te voren anders hadden we wel een handdoekje meegenomen maar ok.
De tocht was erg leuk ookal hebben we helaas geen dieren gezien.
Na weer een uur terug te zijn gereden hebben we nog even bij het huisje gechilled voordat het avondeten klaar was.
Tijdens het eten besproken wat we wilden en besloten nog een dag hier te blijven.

28 jan
Vandaag zijn we de hele dag bij het resort gebleven. Hier is hier heerlijk rustig en we hebben dan ook vrij weinig gedaan. Lekker in de zon gelegen (weer een beetje verbrand...), gezwommen, een boek gelezen, deze blog geschreven enz.
Heerlijk even helemaal niks.

Morgen vertrekken we naar poso vanwaar we weer naar makassar vliegen om weer naar bali te vliegen. Daar hebben we nog 2 dagen samen en dan vliegt dixon naar thailand en ik 2 dagen later naar nieuw zeeland. Gelukkig hoeven we elkaar niet al te lang te missen want dixon zal in april ook naar nieuw zeeland vliegen ipv terug naar canada

1. Bert:
    29 januari 2017
    gaat nog steeds lekker he, tot het volgende verhaal maar weer, groetjes Bert