Eerste echte week lesgeven

4 oktober 2013 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Deze week is de eerste waarin wijzelf op alle scholen les hebben gegeven. Af en toe met hulp van Geertjan die meestal op een andere school voetbal of iets anders aan het geven is.

Het was leuk om deze week alle leerlingen weer te zien. Je zag dat ze het naar hun zin hadden gehad in de vakantie maar je merkte ook in het gedrag dat de vakantie nog er dichtbij was. Zeker de eerste paar dagen waren ze erg sloom. Ja het is warm, dat vinden wij ook maar ze waren echt niet vooruit te branden. Dan zijn 4 lessen achter elkaar soms best vermoeiend. Ook is het lastig om bij de laatste groep net zo positief te zijn als bij de eerste groep. Dit is zeker iets waar we hier goed aan kunnen werken.

Verder is er duidelijk een verschil in niveau te zien op de verschillende scholen. Op Morgonsun hebben de leerlingen 2x in de week volleybal en dat is duidelijk zichtbaar. Maar wat ons ook opviel was dat grade 5 bijna even goed is als grade 7. Dit vonden wij wel een beetje vreemd. Je zou zeggen dat grade 7 al 1/2 jaar langer les heeft...

Verder zijn de leerlingen op Oranjekloof het minst. Dit is de school waar we vandaag les hebben gegeven. Dit is de school waar de leerlingen van het township in Hout Bay naar toe gaan. Doordat wij vorige week iedere dag hier zijn geweest kende we al een aantal van de leerlingen. Dit was wel erg leuk. We hadden op een gegeven moment 21 jongens uit grade 7. Met deze jongens hebben we verschillende ren spelletjes gedaan. Na 5x opnieuw uitleggen wat om een dopje heen rennen was ging het eindelijk goed. Dit was wel vermoeiend. Maar aan het eind van de dag hadden we 13 jongens uit verschillende groepen die na school nog even kwamen volleyballen. Niet het meest geweldige niveau maar het was erg gezellig en ze wilde allemaal volgende week weer komen. Dit was een mooie afsluiter van de week gelukkig.

Omdat alles nog een beetje nieuw is zijn de avonden erg kort. We zijn vrij uitgeteld en gaan na het koken, eten, afwassen en facebooken/skypen vaak snel slapen. We maken daardoor wel lekkere lange nachten waardoor we er de volgende ochtend weer helemaal klaar voor zijn.

Vanavond gaan we uit eten bij Mama Africa. Dit is een restaurant waar ze dieren van hier serveren. Onderandere krokodil en springbok. Ik zal laten weten hoe het was!