Een weekend vol geschiedenis

6 oktober 2013 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Zaterdag was de dag om uit te slapen. Helaas sliep ik erg onrustig en was ik alsnog iets na 9 wakker. Dat betekend echter niet meteen uit bed natuurlijk. Na een rustig ontbijt waren we rond 12 uur klaar om naar de stad te gaan. Ik wilde kijken of ik een winterjas in de aanbieding kon vinden en margo ging op zoek naar een nieuwe trui. Wij hadden daarom besloten om naar Long street te gaan. Hier was helaas weinig te zien kwa normale kleding. Wel heb ik een rugby shirt van het Zuid Afrikaanse team gekocht. Verder waren er veel leuke kleine winkeltjes en kraampjes met allemaal Afrikaanse artikelen.

Hierna hebben we besloten om samen met geertjan naar het slavenmuseum te gaan. Dit was erg interessant maar veel wisten we natuurlijk al. Toch wel goed om er weer eens aan te denken.

Om 5 uur begon de rugby wedstrijd Zuid-Afrika tegen Nieuw-Zeeland. Dit moeten de twee beste teams van de wereld zijn. Het was een super spannende wedstrijd die lang gelijk op ging. Helaas nam Nieuw-Zeeland uiteindelijk de leiding en hebben ze gewonnen.

Voor zondag ochtend hadden we Robbeneiland gepland. Na een boottocht naar het eiland zijn we met een bus een rondrit over het eiland gaan maken. De gids vertelde erg leuk en sprak niet alleen over de gebouwen en zijn betekenissen maar ook over de dieren die er rondliepen. Daarna werden we bij de gevangenis afgezet waar een ex-gedetineerde ons op stond te wachten. Helaas was deze gids minder interessant. Hij sprak erg binnensmonds waardoor het engels slecht te verstaan was. Wat wel indrukwekkend was, was de gang met cellen waar onder andere ook Nelson Mandela zat. Deze cellen zijn echt super klein en ze moesten op de grond slapen. Het stomme is dat dit in veel gevangenissen over de wereld nog steeds zo is.

Daarna hebben wij onze zoektocht naar een jas en trui voortgezet in het winkelcentrum Waterfront. Nadat dit duidelijk mislukt was zijn we doorgereden naar een ander winkelcentrum Canel Walk genoemd. Dit is echt een mega winkelcentrum. Ik vraag me af of ik ooit zo een grote van binnen heb gezien. We hebben na 2 uur een leuke trui gevonden en waren nog niet eens de helft van de winkels gezien. En nee we zijn niet in elke winkel een half uur blijven hangen. We zijn alleen naar binnen gegaan als we dachten dat er misschien een trui of jas te vinden was en dan hebben we dat snel bekeken en zijn we door gelopen. Als het dus nog een keer een dag goed regent weten wij wat we kunnen gaan doen!