Eerste dag werken

16 september 2013 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Nou vandaag was het dan eindelijk zover. We gaan aan de slag. Om 9 uur werden we opgehaald door Kevin. In de auto zaten ook al de twee andere meiden die deze week voor het laatst er zijn. Zij kunnen ons dus mooi nog even alles vertellen over de scholen en over de omgeving. Eenmaal aangekomen op de eerste school, Morgensunsskool genaamd, zagen we het gebouw en het sportveld. Het gebouw was netter en kleurrijker dan verwacht. Andere vrijwilligers voor ons hebben de tafels van het rekenen op de muur geschilderd waardoor het een stuk vrolijker wordt. Het veld is niet zoals in Nederland. Verre van eigenlijk maar, nog best goed. Het is een kunstgrasveld met een stukje verder ook nog een veldje van asfalt. Een net om volleybal te geven is er niet, er is alleen een touw dat je zelf aan een paal en het hek moet vastbinden. Daarnaast hadden we 6 pylonen, 15 dopjes en 13 ballen. Dit alles voor een klas van 30 leerlingen. Een beetje improvisatie is dus wel nodig. Hier hebben we 3 klassen les gegeven. Tijdens de pauze hebben we een tijdje met een van de docenten gepraat. Zij vertelde ons over een leerling van die school die vorige week zaterdag 3x in haar gezicht is geschoten. Dit is kwam omdat ze bij een gang hoorde en er een schietgevecht was op een plein voor een kerk. De reden van het gevecht was onduidelijk. Ook vertelde deze docent dat de school probeert te voorkomen dat de kinderen in een gang komen. Ze doen dit door de leerlingen uit bed te halen en mee naar school te nemen. Helaas heeft dit alsnog niet voor alle leerlingen nut. Dit was best heftig om te horen. Maar dat is de realiteit hier.

's Middags zijn we naar een middelbare school in Hout Bay geweest. Hier gaven we volleybal als een buitenschoolse activiteit. Dit was echter wel een beetje vreemd. Het 'veld' bestaat uit een stuk gras/modderveld. Daarop staan 2 palen waarvan we er 1 gebruiken voor het net. De andere kant van het net hangen we in een boom. Dit net is weer hetzelfde stuk touw dat we bij de vorige school ook gebruikte. Het veld wordt aangegeven met 4 pylonen. Het veld is ongeveer 4 bij 4 aan elke kant van het net omdat een meter achter een van deze kanten de tweede paal in de grond staat. Deze paal staat dus midden in het veld.

Hoeveel leerlingen je hebt is ook erg onduidelijk. De leerlingen kunnen zelf beslissen of ze komen of niet. Ook kunnen ze halverwege de 'les' weglopen of erbij komen. Wij hebben nu alleen maar partijtjes gespeeld. Het ene moment hadden we te weinig leerlingen voor 2 teams en het andere moment hadden we 3 volledige teams. Ook zijn de kinderen tijdens het spelen gewoon een appel aan het eten. Als je zegt dat ze zo niet kunnen spelen stoppen ze hem even in hun zak en eten ze verder zodra niemand het ziet. Ook spreken ze hier allemaal Xhosa waardoor wij absoluut niks begrijpen van wat ze zeggen. Tegen ons praten ze wel Engels. Morgen middag gaan we weer naar ze toe. We zullen zien hoe ze dan zijn en hoeveel leerlingen we dan voor ons neus krijgen.

Daarna zijn we weer naar huis gegaan en hebben we met de twee meiden afgesproken om vanavond wat te gaan drinken in een van de local bars. Vanavond komt er ook nog een jongen uit Gent aan, hij is hier ook voor het sporten. Misschien wil hij vanavond ook al wel mee.

Voor de rest van de week hebben we ook al wat plannen gemaakt. Morgen gaan we naar een voetbal wedstrijd van Ajax Cape Town tegen een ander team. Daarnaast gaan we donderdag waarschijnlijk naar een dansvoorstelling.

1. Nikkie:
    17 september 2013
    Super leuk! Ik volg je op de voet.
  2. Jorna:
    17 september 2013