Uluwatu, nusa dua, tulamben

14 december 2016 - Tulamben, Indonesië

6 dec
Na de ochtend te hebben gechilled ben ik samen met simon (een duiters die ik ondertussen al 2 weken ken) op de scooter terug gereden naar canggu. Een ritje van iets meer dan een uur maar met backpack op de rug is dat toch flink belastend.
Eenmaal terug in het hostel waren hier ook nog steeds 3 schotten die er hiervoor ook waren. Het was dus meteen weer gezellig. Het plan was in de middag nog naar het strand te gaan maar uiteindelijk ben ik gewoon in het hostel gebleven. In de avond zijn we nog wel met een grote groep van het hostel uit gegaan.

7 dec
Deze ochtend weer lekker in het hostel blijven hangen. Helaas had ik wel last van een verminderde eetlust maar verder voelde ik mij best prima. Op een gegeven moment zijn we met de hele groep het zwembad in gegaan. Zelf wilde ik liever zonnen dus lag op de rand van het zwembad. Misschien toch niet zo een heel slim idee want toen ik opstond was heel mijn buik zwart... de stenen hadden afgegeven en het zwarte wilde mijn huid echt niet verlaten, lekker lelijk dus. Gelukkig gingen we nu naar het strand dus de hoop was er dat het met zand wel weg te schuren was. Maar ook dit was te veel gevraagd. Wat ik ook deed het zwart bleef op mijn buik De rest van de middag wel heerlijk op het strand gelegen met de hele groep. Helaas niet kunnen surfen want golven die waren er bijna niet. In de avond zijn we weer uitgegaan. Aanvankelijk had ik er niet zoveel zin in aangezien ik me best zwak voelde maar uiteindelijk ben ik tot laat gebleven.
Oh en het zwarte op mijn buik was toch in de loop van de dag wonderbaarlijk verdwenen

8 dec
Vandaag is bijna iedereen van de groep vertrokken. Alleen dixon, een canadees, is er nog dus hebben we besloten samen naar het strand te gaan om te surfen. Eenmaal op het strand bleek dit weer niet te gaan door het gebrek aan golven dus hebben we maar een dagje lekker op het strand gerelaxed. In de avond hadden we geen zin om te stappen en hebben we een filmpje gekeken op de telefoon.

9 dec
Dixon en ik hadden beide nog 1 nacht geboekt dus we hebben nog een dagje in het hostel gehangen en op het stra d gechilled. Helaas weer geen golven dus veel meer dan dat werd het niet.

10 dec
Omdat iedereen vertrokken was en er toch geen golven waren hebben dixon en ik besloten naar uluwatu te gaan. Dit moet een leuk dorpje zijn met mooie stranden, en je moet er kunnen surfen...
Eenmaal aangekomen was het al redelijk laat en zijn we lopend op zoek gegaan naar avond eten. Dit vonden de mensen van het guesthouse maar raar maar ze hebben ons wel de weg gewezen. Het bleek ook nog best een stukje lopen zijn om iets te vinden maar het is uiteindelijk gelukt. We hebben heerlijke burritos gegeten die een stuk gezonder waren dan we hadden verwacht. Volkoren wraps en veel groente maar ze waren heerlijk. Ik zat nog niet helemaal vol en we zijn op zoek gegaan naar een restaurant die toetjes had. Toen we uiteindelijk in een luxe resort een restaurant hadden gevonden met brownies was ik dan ook heel blij. Maar binnen 2 tellen was ik weer verdrietig (lekker overdreven i know) aangezien de brownies 'no have' waren
We hebben het maar opgegeven en hebben koekjes en chips gekocht en zijn terug naar het guesthouse gegaan. Hier weer een filmpje gekeken en lekker geslapen.

11 dec
Vandaag maar een scooter gehuurd om de verschillende strandjes af te gaan en hopelijk te surfen.
Bij het eerste strand aangekomen bleken we nog een flink stuk omlaag te moeten lopen voordat je bij het strand was. Omlaag was prima te doen maar we wisten ook dat we op een gegeven moment weer omhoor zouden moeten. Eenmaal op het strand was het erg lastig om de zee in te gaan. Het was een erg lang stuk enkeldiep en alles was een groot stuk steen met scherpe puntjes. Toen we aan het eind hiervan kwamen zijn we toch maar niet dieper de zee ingegaan aangezien we al konden zien dat er een super sterke stroming stond. Al die moeite voor niks geweest dus.
We hebben nog even op dit strand gelegen voordat we aan de tocht omhoog zijn begonnen. En zoals al verwacht, deze was pittig. Niet alleen door de stijlheid van de weg maar ook de brandende zon die op ons scheen. Eenmaal boven hebben dan ook eerst 30 min uit moeten rusten in de schaduw voordat we naar het volgende strand zijn gereden.
Hier bleek je echter ook weer een stuk omlaag te moeten lopen en daar hadden we niet zoveel zin meer in. Dus we zijn uiteindelijk alle stranden af gereden om bij het laatste strand direct het zand op te kunnen lopen. Dit was helaas bij meer mensen bekend dus het was mega druk.
Terwijl dixon lekker in de zee met de golven in de weer was heb ik heerlijk mensen liggen kijken. Blijft heerlijk om te doen.
Na te hebben gegeten zijn we teruggereden naar het guesthouse. Hier lekker gedouched en even niks gedaan. Rond 9 uur zijn we ons klaar gaan maken om weer te gaan eten en daarna naar single fin te gaan. Dit is de bekendste bar van bali en de beste feestjes zijn op zondag en laat het vandaag nou zondag zijn
Het was een heerlijk feestje, alleen jammer dat de drankjes hier zo godsgruwelijk duur zijn. Je betaald voor sommige drankjes in nederland zelfs minder.

12 dec
Vandaag zijn we, na lekker uit geslapen te hebben, door gereisd naar nusa dua. Hier moet ik de volgende dag vingerafdrukken laten maken voor mijn visumverlening dus het is makkelijk als we er al zijn. De rit ernaar toe duurder alleen een stuk langer dan verwacht dus kwamen we weer vrij laat aan. We zijn dan ook alleen wat gaan eten en daarna gaan slapen.

13 dec
Zoals gezegd moest ik deze ochtend eerst mijn vingerafdrukken zetten en een foto laten maken. Ik had om 10 uur een afspraak en iemand zou me opvangen om mij te helpen. Alleen toen ik er eenmaal was kwam er niemand naar mij toe. Na even te hebben gewacht maar een mannetje aangesproken en die kon mij naar de juiste persoon sturen. Ik kreeg een nummertje en na 45 min wachten was het mijn beurt. Ik moest een kamertje in en daar zatten 3 mannen achter tafels. Ik moest bij 1 tafel gaan zitten en deze man zei alleen dat ik verder naar achter moest schuiven. De foto was al gemaakt voor ik het doorhad en daarna moest ik al mijn vingers op een scan apparaatje houden en daarna mocht ik weer gaan. Het was allemaal geregeld en vrijdag zou ik mijn paspoort terug krijgen.
We hebben nog even getwijfeld wat we de rest van de dag zouden doen maar we zijn toch maar meteen naar tulamben gereden. Hier moet je erg mooi kunnen duiken en heeft dixon een duikschool gevonden die een cursus free diving geeft, duiken zonder zuurstofflessen. Deze rit duurder al gauw 3 uur dus toen we aankwamen in het hotel zijn we het dorpje ingelopen om wat te eten en daarna zijn we lekker in de kamer gaan liggen en gaan slapen.

14 dec
Vanmorgen ontbeten en dixon is om 11.30 naar zijn cursus vertrokken. Ik ben richting het dorpje gelopen en heb een klein pas genomen dat naar een strandje moest leiden. Naa een stukje te hebben gelopen heb ik een mooi verlaten strandje gevonden maar ik had eigenlijk erg honger en dorst dus wilde eerst het dorpje nog weer in.
Hier even rondgelopen en toen een goedkoop restaurantje gevonden. Hier lekker gegeten en daarna ben ik een duikschool ingelopen waar ik voor morgen mijn duiken heb geregeld. Er ligt hier een oud amerikaase gevechtsschip vlak bij de kust die erg mooi moet zijn. Omdat ik de enige ben morgen kan ik alles zelf bepalen. Ik kan beginnen wanneer ik wil en gaan naar plekken die ik wil. Wel stelde de instructeur voor de vroege duik te doen. Deze begint om 5.30 maar dan kan je speciale vissen zien die rond 7 uur van het schip verdwijnen. Dus met mijn gekke kop heb ik ingestemd dus morgen wordt ik om 5.30 opgehaald bij mijn hotel.
Daarna ben ik terug naar het hotel gelopen en gevraagd naar de massages. Zelf hebben ze die niet maar de buren wel, helaas zijn die erg duur dus heb ik het maar niet gedaan. En aangezien ik lui ben had ik geen zin meer om weer terug het dorp ik te lopen dus ben ik de kamer maar ingegaan om dit verslag te schrijven. De rest van de dag zal ik lekker hier bij het hotel blijven, van het zwembad genieten en verder niet zoveel. Morgen veels te vroeg weer op dus vroeg naar bed is het plan.

1. Bert:
    15 december 2016
    nou dat gaat nog steeds lekker, groetjes Bert