Laatste anderhalve werkweek en weekend voor de reis

12 november 2013 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Zo dat was het dan weer. Na een hele mooie tijd hier in Kaapstad is het afscheid nu op alle scholen geweest wat af en toe moeilijker was dan verwacht. Maar aan het begin van de week hebben we eerst nog wat anders gedaan dan afscheid nemen. We begonnen maandag met verven op Morgenson. Zoals al eerder beschreven hebben we hier een schoolplein project opgestart waar we verschillende spellen op het schoolplein hebben geverfd om zo het spelend leren te bevorderen. Hier zijn we in totaal toch nog 5 ochtenden mee bezig geweest, maar dit was het zeker waard. Op dinsdag zijn we hier mee verder gegaan. Op woensdag zijn we naar Observartry geweest. Hier zouden we lesgeven maar er bleek weer eens iets aan de hand te zijn op de school. De groepen 7 hadden allemaal een tafeltjes waar ze verschillende soorten eten en drinken verkochten. De bedoeling was dat de leerlingen leerde dat je niet zomaar geld kan verdienen maar dat je erover moet nadenken hoe je dingen aanpakt. Ze moesten het eten en drinken zelf kopen en de tafel moesten ze huren. Ook het gebruik van de koelkast e.d. op school moesten ze huren. Daarna mochten ze zelf een prijs bedenken en de hele school kwam in de pauze, dit nu een uur duurde, van alles kopen. Ook de docenten, en dus ook wij, mochten dingen kopen. Het was erg leuk om te zien wat sommige hadden. Je kon echt van alles kopen, van patat tot chips tot taart tot snoep tot hamburgers en worstjes. Als het maar ongezond was. Na de pauze ging het helaas regenen waardoor we geen les meer konden geven. Hierdoor hebben we de groepen 7 gedag gezegd aan het eind van de pauze en zijn we na de pauze naar de groepen 6 gegaan om ze in de klas nog even gedag te zeggen. Het was erg leuk om te zien dat sommige leerlingen het echt jammer vinden dat wij weggingen.

Op donderdag zijn we weer naar Morgenson gegaan om weer te verven. Gaby was toen ook mee geweest. Ze kwam om poetsles te geven aan de kleintjes maar heeft ons ook nog even kunnen helpen met verven. Helaas was het weer wel wat minder en regende het aan het begin ook een beetje. Na Morgenson zijn we naar Zonnebloem gegaan. Hier hebben we alleen de jongens uit de klas gehaald die de vorige keer leuk mee deden. Hierdoor kwam er een stuk betere les en konden we ook echt iets met ze doen. Daarna met de meiden was het zoals vanouds gezellig. Helaas zijn er maar 5 meiden waardoor er weinig spel is en ze niet zoveel kunnen leren. Normaal gaan we hierna ook nog zwemles geven maar omdat het weer minder was hebben we dit niet gedaan.

Vrijdag zijn we naar Oranjekloof geweest. Veel klassen hadden toetsen waardoor het weer lastig was om dezelfde groep als de keren hiervoor mee te nemen. We hebben daarom tegen deze leerlingen gezegd dat ze na schooltijd naar het grasveld moesten komen. We hebben hier nog een voetbaltoernooi gedaan waarna we een groepsfoto hebben gemaakt. Vooral hier was het lastig om de kinderen achter te laten. Met een aantal had ik een goede band opgebouwd en dat maakte het lastig. Je zag aan ze dat ze het er lastig mee hadden. Het is zo jammer dat je na 8 weken zo een goede band hebt en dat je ze dan achter moet laten. Ze hebben geen email en daardoor zal je nooit meer over ze horen hoe ze opgroeien. Ik vind dit erg jammer, ik zou ze graag een goede school bieden waardoor meer kans hebben op een goede baan en een goed leven later. Helaas is een goede school hier even duur of zelfs duurde dan in Nederland en ik zal dit dus als student nooit kunnen betalen. Maar mocht ik de loterij winnen is dat een van de dingen die ik zeker zal doen.

Voor dit weekend hadden we niks gepland, alleen dat we uit wilde gaan. Vrijdag avond waren we veels te moe dus hebben we het maar niet gedaan. Zaterdag zijn we naar een zoutwater zwembad geweest dat direct naast de zee ligt. Lekker even helemaal niks en in de zon liggen. Eenmaal thuis kwam Gaby er achter dat ze fllink verbrand bleek te zijn waardoor ze niet meer uit kon. We hebben daarom besloten toch maar niet te gaan. Zondag zijn we de auto gaan huren voor de komende 10 dagen. Met alle verzekeringen erbij koste het ons €200, niet erg veel dus. De benzine komt er natuurlijk nog wel bij maar dit is deze maand ook weer naar beneden gegaan dus daar hebben we geluk mee. 's Avonds zijn we, zonder Gaby, Lion's Head nog gaan beklimmen. Dit is naast Tafelberg te bekendste berg van Kaapstad. Het begin is vrij vlak maar bovenaan is het flink klimmen, dit was erg leuk om te doen. We hebben hier een uur bovenop de berg gezeten om de zonsondergang te bekijken. Geen heldere lucht maar daardoor niet minder mooi. Wat heb je toch een ontzettend mooi uitzicht van zo hoog, aan de ene kant de stad en aan de andere kant de zee. Heerlijk om daar naar te kijken. Op de terugweg nog mooie foto's kunnen maken van de stad die flikkert door alle lampjes.

Maandag en dinsdag zijn we weer gaan verven. Leuk om te zien en te horen dat de kinderen al lekker gespeeld hebben met de spellen die al op de grond stonden. Dat maakt je werk nog beter. Op maandag hebben we nog wel geholpen met de groep 7. Dit hebben we gedaan omdat we het met deze groep het beste konden vinden op deze school. Hier hebben we ook nog een groepsfoto gemaakt. Toen het verven eenmaal klaar was voelde wij ons erg goed dat we dit hebben kunnen doen. De school was er erg blij mee en alle kinderen vonden het er leuk uitzien en veel hebben er al mee gespeeld. Het was mooi om zo onze minor hier in Afrika te kunnen beëindigen. Nu lekker uit eten en daarna snel de tassen inpakken en vanaf morgen 10 dagen op vakantie!!