Eerste dagen vakantie

17 november 2013 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Dag 1, woensdag

Onze eerste dag vakantie! We beginnen met de auto ophalen. We hadden gevraagd of we de rode versie van de spark mochten hebben dit keer, deze kleur hadden we namelijk nog niet gehad. De man van het verhuur bedrijf zei toen dat hij zijn best ging doen. Op het moment dat we vandaag de zaak inlopen herkende hij ons meteen en vertelde dat ze de rode al sinds maandag voor ons gereserveerd hadden. Dus wij hebben een rode auto! Hiermee naar huis gereden, snel nog boodschappen gedaan en dan rond 10 uur zijn we gaan rijden. Omdat we veel in de buurt van Kaapstad al hadden gezien zijn we in 1x naar Cape L’agulhas gereden. Dit is het meest zuidelijke punt van Afrika. Dit is ook de plek waar de Atlantische en Indische oceaan elkaar raken. De kust lijn was hier ontzettend mooi, hier hebben we dan ook wel even naar zitten kijken.

Hierna zijn we doorgereden naar Witsand. Maar om hier te komen was nog wel een avontuur. Het eerste gedeelte was gewoon op een geasfalteerde weg waar je 120 mag. Maar na een tijdje ging deze weg over naar een ‘dirt road’. Met ons bakkie kon je hier niet harder dan 60. Het was misschien wel mogelijk maar het leek ons niet zo slim. Andere auto’s (jeeps e.d.) en vrachtwagens haalden ons met hoge snelheden in. Als er een vrachtwagen langs reed was dit niet al te leuk. Je zag namelijk niks meer door de enorme stofwolk die er achteraan vliegt. Een ander gedeelte van ons avontuur was dat de weg andere plaatsen aangaf dan die op onze kaart stonden. Hierdoor wisten we af en toe niet precies waar we heen moesten. Meestal is dit goed gegaan maar 1x zijn we verkeerd gereden. Het stomste was dat we aanvankelijk goed zaten maar dachten dat we verkeerd gingen en dus zijn gekeerd… Eenmaal terug bij de goede weg kwamen we aan bij een pont. Eerst hadden we het idee dat de weg ophield en aan de andere kant van de weg verder ging. Na een tweede keer kijken zagen we echter de pont alleen had deze geen motor. Nee deze werd verplaatst door mankracht. Er gingen 3 mannen mee de pont op om met een soort harnas aan, aan een touw te trekken om zo de pont in beweging te krijgen. Het ging hierdoor niet snel maar we zijn er gekomen en het was erg interessant om te zien hoe ze dat doen. Daarna moesten we nog een klein stukje voordat we in Witsand aankwamen. Hier zijn we meteen opzoek gegaan naar een B&B aangezien het ondertussen al 6 uur was. Deze was gelukkig makkelijk te vinden en ze hebben ook nog een restaurant voor ons gebeld. Deze ging, hadden wij het idee, speciaal voor ons open. We hebben een lekkere steak gegeten en een bijzonder toetje. Een pizza pudding. Dit houdt in een pizza bodem met chocola erover. Daarop lag weer appel met kaneel. Dit hele zooitje de pizzaoven in en daarna werd er nog ijs op gelegd. Erg vreemd maar ook erg lekker.

Dag 2, donderdag

Vandaag vroeg uit de veren want we hebben veel te zien. We zijn begonnen met een rit naar Mosselbay. Hier was niet zoveel boeiends te zien behalve een aantal surfers dus zijn we maar snel doorgereden. Wel heb ik nog even het geld dat ik van vaders had gekregen omgewisseld bij de bank. Je denk dat doen we even. Nou ik denk dat we bijna een half uur bezig zijn geweest. Eerst mijn paspoort scannen, dan opzoeken hoe het ook al weer moest en daarna een blaadje geven waarmee ik weer naar een ander loket mocht om het geld te innen. We hadden beter in Kaapstad al kunnen wisselen bij een wisselkantoor. Volgens mij gaat dat 10x sneller maar ok. Eenmaal in George zijn we even bij de supermarkt gestopt om wat te eten te kopen en dit lekker in de auto op te eten. Het was ondertussen een beetje aan het miezeren dus lekker buiten op een bankje werd hem niet. Omdat dit dorpje ook niet zoveel te bieden heeft zijn we weer verder gegaan naar Wilderness. Dit moest namelijk ontzettend mooi zijn. Ik moet zeggen, dat is het ook. Door de regen was het helaas wat minder, eerst maar een warme chocomel. Hierna zijn we naar Clifferd gegaan. Dit is een man die in een grot woont. De serveerster van gisteravond had ons een heel verhaal verteld over een man die in een grot in Wilderness woont. Vroeger was het een restaurant waar je alleen kon komen met de trein. Helaas zijn er rotsen afgebroken waardoor het spoor niet meer bruikbaar was. Wil je nu bij de grot komen met je eerst 10 minuten over het spoor lopen en onder een tunnel door. Dan kom je opeens een plateau met tafeltjes en stoelen, dit was nog van het restaurant.  Aan de rechterkant was de grot en daar was een man bezig met schelpen. Na hallo te hebben gezegd liep ik naar hem toe om hem een briefje te geven. Dit had de serveerster geschreven en moesten wij afgeven. Hierna kregen we een tour door zijn huis. Alles is met de hand gemaakt en er wordt geen elektriciteit gebruikt. Het is er mooi om te zien, er zijn een stuk of 7 slaapkamers en de grot blijkt nog veel groter te zijn. Overal zie je schelpen hangen en staan. Ook vertelde hij dat hij mensen bij hem laat slapen die alles zijn kwijt geraakt. Er hebben ooit verslaafden bij hem gewoond maar ook andere zwervers. Volgens hem is hij door god gestuurd om dit te doen o.i.d. Toen we het ‘huis’ weer uitliepen kwamen we een andere man tegen. Deze man woonde ook in de grot. Hij vertelde ons dat je over de treinbrug kon lopen, dan nog 2 tunnels door en dan was je op Elizabeth Bay. Dit moest ook een mooi strand zijn en de wandeling zou ongeveer 10 minuten duren dus hebben we dat maar gedaan. Toen we boven het strand stonden, stond de man opeens weer achter ons. Hij had een vreemd gevoel dus was ons maar achterna gegaan. Hij was bang dat er een of ander raar persoon op de weg zou staan die ons wat wou doen en dat wilde hij voorkomen. Ontzettend lief en we zijn gezamenlijk terug gelopen. Terug bij de auto zijn we verder gereden naar Knysna. Toen we hier aankwamen was het al vrij laat dus zijn we snel opzoek gegaan naar een slaapplek. Hoe makkelijk het gister ging hoe ingewikkeld vandaag. Overal waar we het vroegen zaten ze al vol. Gelukkig zagen we er 1 helemaal aan het begin van het dorp die nog wel een plek had. Wel iets duurder dan we in gedachten hadden maar er was niks anders en het was een ontzettend mooie plek. Hierna lekker uit eten geweest in het dorp in een soort cafe achtig iets, lekker eten voor weinig.

Dag 3, vrijdag

Vanmorgen weer vroeg wakker want er is nog steeds ontzettend veel te zien hier in de buurt. Allereest zijn we naar de Knysna heads gereden. Dit is de doorgang van de zee naar het meer dat midden in het dorp ligt. Deze doorgang bestaat uit 2 delen van een berg waardoor het een grote kloof wordt. Vele boten zijn hier al ten onder gegaan vanwege de smalle doorgang en de vele rotsen onder water. Als je er bovenop staat is het uitzicht ontzettend mooi. Je kijkt uit over het meer en het dorp eromheen. En in het midden van het meer is nog een stuk land, een soort eilandje waar je wel met de auto naar toe kan rijden. Vanuit hier heb je prachtig zicht op de heads. Het meer is wel een beetje vreemd. Het lijkt namelijk op een moeras en ze zeggen dat het twee keer per dag droog wordt gelegd. Dit moet te maken hebben met het water dat van de ene kant uit zee komt en de andere kant vanuit de bergen. Hierdoor zouden er veel mosselen moeten zitten. Op aanraden van onze gastvrouw zijn we daarna doorgereden naar de Garden of Eden. Dit is het laatste stuk bos in de omgeving waar de mens zich nog niet mee heeft bemoeid zegt men. Er is echter wel een pad aangelegd met houten planken waar je over loopt. Het zou zelfs rolstoelvriendelijk moeten zijn maar soms hangen er takken zo laag of staat er een boom midden op het pad dat het me moeilijk lijkt. Maar dit is wel eindelijk een oerwoud zoals je dat kan noemen. Het deed me weer denken aan Maleisië. Daar waren de bomen en planten nog wel een slag groter maar de ruigheid van het bos was super mooi om te zien. De wandeling is maar 1 kilometer dus we waren er zo weer klaar en zijn doorgereden richting Tsitsikamma.

Op de weg hier naar toe zijn we nog gestopt bij Birds of Eden en Monkeyland. Eerst zijn we Monkeyland in gegaan. Hier kregen we een rondleiding door het stuk land dat ze hadden. Er zat een groot hek omheen maar geen dak dus de apen kunnen, als ze willen, het park uit. In het park zitten 10 soorten apen die bijna allemaal huisdier zijn geweest. De rest komt van dierentuinen die ze niet meer willen en 1 soort zat er al voordat het park kwam. Wij hebben het geluk gehad van elke soort een aap te hebben gezien. Dit is bijzonder want van een aantal soorten hebben ze er maar 1 of een paar. Het was er leuk om de apen te zien en het lijkt een beetje op de apenheul aangezien de apen ook los lopen. Maar hier hebben ze natuurlijk een veel groter gebied om vrij te lopen. Hierna zijn we doorgegaan naar Birds of Eden. Dit park zat aan de andere kant van de parkeerplaats en als je naar beide ging kreeg je ook korting. Hier heb je geen rondleiding maar is er een houten boardwalk gemaakt door het hele park waardoor je ook alles te zien krijgt. Hier is wel het hele park afgebakend met doeken waar de wind en regen wel doorheen komt maar de vogels niet naar buiten kunnen vliegen. Hier hebben we een aantal ontzettend mooie vogels gezien maar ze hadden ook gewoon eenden en duiven. Op een stuk kwamen we flamingo’s tegen. Super mooi om te zien maar ook deze lopen vrij rond en kunnen dus ook opeens heel dichtbij komen. Dit was wel een beetje oppassen met waar je loopt en waar je spullen zijn.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Tsitsikamma national park. We hadden gehoord dat hier mooie wandelingen te maken waren dus dat wilde wij wel gaan doen. Er werd verteld dat er een korte wandeling was naar een waterval en een korte naar een hangbrug. We hebben gekozen om eerst voor de waterval te gaan. De lucht zag er al donker uit dus we namen de regenjassen maar vast mee. Het pad begon leuk. Eindelijk geen houten planken maar gewoon een normaal bospad zoals ze horen te zijn. Maar ook hier wel een beetje klimmen en dalen met stenen en boomwortels. Na ongeveer 10 minuten kwamen we mensen tegen die ons vroegen of we wel echt deze tocht vandaag nog wilde doen. Hij was namelijk nog wel een uur heen en een uur terug en de poort van het park gaat om 7 uur dicht. Het was ondertussen kwart over 4. Na deze mensen te hebben bekeken besloten we door te gaan want wij zouden de tocht hoogstwaarschijnlijk wel sneller lopen dan een uur. En dan nog, al zouden we er een uur over doen dan waren we nog op tijd. Ongeveer 10 minuten na dat gesprek kwamen we weer mensen tegen die ons vroegen of we wel verder zouden gaan. De tocht was namelijk nog 40 minuten en daarbij veel klimmen over stenen. Ze zeiden we dat de waterval heel mooi was. Dus wij zijn gewoon verder gegaan. Een klein stukje verder kwamen we erachter wat ze nou bedoelde met klimmen over stenen. Het hele pad was weg en er waren alleen nog maar rotsen en grote stenen waar je overheen moest gaan. Een duidelijke richting was er ook niet behalve gewoon rechtdoor. Af en toe stond er wel een gele pootafdruk die aangaf waar je heen moest. Deze stuurde je ook af en toe het bos weer in voor een stukje ‘normaal’ pad. Eenmaal bij de waterval moet ik wel zeggen, ik ben blij dat ik ben gegaan. Het was een mooie tocht en de waterval was ook erg mooi om te zien. Maar toen kwam het… het begon te miezeren. Opzich is dat het probleem niet maar, we moesten de hele weg nog terug over de stenen die nu glibberig zijn geworden. Daarnaast was het al weer wat later dus we mochten er ook niet te lang over doen want dan zou het hek dicht gaan. Wij zijn dus voorzichtig maar stevig doorlopend terug gegaan. Helaas zijn we beide wel een aantal keer uitgegleden waarvan beide 1x ‘heftig’, beide een blauwe bil morgen. Terug bij de auto was het iets na 6e dus we hadden het in ongeveer een uur gelopen. We hadden hierdoor genoeg tijd om bij de receptie na te gaan of we misschien in het park konden overnachten. We willen namelijk morgen de touwbrug route nog doen en anders moet je 2x voor de entree van het park betalen. Maar natuurlijk zat het hier al vol. Hij adviseerde ons om naar het dorpje verderop te gaan om het daar te proberen. Eenmaal in Stormsrivier aangekomen zijn we meteen de eerste de beste B&B ingelopen met de vraag of ze nog plek hadden. Maar helaas het zat vol. Ze wist ook dat er veel andere B&Bs in het dorp ook vol zaten. Maar van een wist ze het niet zeker dus ging ze voor ons bellen. Nou deze hadden nog plek. Wij er snel heen en daar stond al een lieve vrouw te wachten op ons. Ze had de kamer laten zien en waar we konden eten. Toen gevraagd wat de prijs was, deze was wel een stuk hoger dan we eigenlijk uit wilde geven maar we waren allang blij dat we een plek hadden om de nacht te kunnen slapen. Na alle spullen uit de auto in de kamer te hebben gezet zijn we uiteten geweest in het buurt restaurant. Het oogde ontzettend duur maar dat was het gelukkig niet. Hierna nog een lekker toetje, Margo een brownie en ik de tiramisu. Beide heerlijk. ’s Avonds nog even naar de weersverwachting van morgen gekeken want ze zeiden dat het zaterdag het ergst zou worden. We hebben daarna besloten dat we uit gaan slapen en dan gaan kijken wat het weer doet. Blijft het droog gaan we de wandeltocht nog doen, gaat het regenen rijden we in een keer naar Jeffrey’s Bay en zoeken daar een sauna o.i.d.

Dag 4, zaterdag

Na lekker te hebben uitgeslapen hebben we eerst eens het weer bekeken. Gelukkig was het droog dus hebben we besloten toch de touwbrug route in Tsitsikamma nog te belopen. De gehele tocht tot de brug was gemaakt met een houten boardwalk. Wij vonden dit wel erg jammer, gewoon een bospad is veel leuker. Er zaten nu ook ontzettend veel trappen in de weg. Maar de natuur eromheen was wel ontzettend mooi, ondanks het mindere weer. Bij de brug hebben we nog wat foto’s genomen. Helaas zagen we het snel donker worden en waren we bang voor regen. Nog geen tel later begon het te spetteren en zijn we snel de brug over gerent. Eenmaal aan de overkant begon het keihard te regenen en te onweren dus probeerde we te schuilen onder een boom. Helemaal lukt dit natuurlijk niet dus onze benen werden alsnog nat. Na de brug kon je nog naar een uitzicht punt lopen. Dit was weer in de bossen, wij zijn daarheen gegaan in de hoop beter te kunnen schuilen. Dit ging niet helemaal, we hebben een tijdje onder een boom gezeten maar onze benen waren ondertussen zeiknat. Hierna dus maar besloten gewoon verder te lopen en te zien wat ons tegemoet zou komen. Wel de cameratas onder mijn jas gedaan zodat deze droger zou blijven. Gelukkig hield het al snel op met regenen. De tocht naar het uitzichtpunt bevatten nog veel meer trappen… Maar wauw wat was het uitzicht uiteindelijk mooi zeg. Erg jammer dat het geen strak blauwe lucht was maar zelfs met een grauwe lucht was het nog mooi. Toen we weer beneden bij het restaurant/auto waren zijn we ons maar gaan omkleden naar iets droog. Meteen ook maar wat gaan eten en daarna door naar Jeffrey’s Bay. Dit was ongeveer een uur rijden. We hebben regen gehad, zonneschijn en helaas veel bewolking. We zitten nu in een ontzettend mooi en groot huis dat wordt gerund door Vlaams sprekende mensen, heel handig. We hebben uitzicht op de zee met heerlijke golven. Hier kan ik wel uren naar kijken.