Einde van de reis in Nieuw Zeeland

24 juni 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

3 juni

We moesten vroeg opstaan want vandaag gaan we een boottocht door milford sound maken. Het was nog een klein uurtje rijden en daarna een kort stukje lopen. We waren veels te vroeg dus hebbben bijna een uur moeten wachten.
Eenmaal op de boot was het koud maar ptachtig, we hadden het geluk dat er geen wolkje aan de lucht hing en er bijna geen wind was. In 2 uur vaarden we tussen de hoge bergpieken door naar de open zee en weer terug. We zagen zeehonden en in de verte zagen we dolfijnen uit het water springen.
Na de boottocht zijn we een stuk gaan rijden naar een meer dat als een spiegel moest fungeren, helaas zaten er eenden in dus was het niet echt een spiegel meer.
Daarna doorgereden naar een camping waar we rustig eten hebben gemaakt en zijn gaan slapen.

4 juni

We zijn laat opgestaan en hebben rustig ontbeten. Daarna zijn we naar Invengargill gereden. Dit is helemaal in het zuiden. Hier hebben ze geen campings dus hebben we alleen boodschappen gedaan en zijn we 30km verderop naar een camping gegaan.
Rustig een boekje gelezen en vroeg avond gegeten. Daarna zijn we naar een ander dorpje gereden voor een cafe met wifi. Even geskyped met het thuisfront en toen weer terug en lekker gaan slapen.

5 juni

Vandaag zijn we naar Bluff gereden, het zuiderlekste stadje van nieuw zeeland. Hier besloten we een tocht te maken naar de top van een heuvel, zou een uur duren. Wij dachten dat het hele rondje een uur zou duren dus besloten we geen water mee te nemen. Helaas was het een uur naar de top en het hele rondje duurde bijna 3 uur...
Eenmaal terug bij de auto meteen gedronken en gegeten.
We hadden nog steeds honger en besloten pizza te halen. In de stad hadden ze goede wifi dus we bleven lang in de auto zitten. Toen snel boodschappen gedaan en naar de volgende camping.

6 juni

Vandaag alweer 6 maanden samen met Dixon! Het is nog steeds een beetje onwerkelijk af en toe maar ik ben heel erg gelukkig.
Na een rustig ochtendje zijn we naar Dunedin gereden. Onderweg zijn we gestopt bij een zwembad waar ze een heerlijke hottub hadden en een goede douch.
Bij Dunedin aangekomen zijn we eerst naar de slaapplaats gereden. Een parkeerplaats met toiletten dit keer. Dit was direct aan het strand dus zijn we hier even naartoe gelopen. Daarna nog even een boek gelezen en toen hebben we ons omgekleed want we gaan uit eten

7 juni

Een dagje dunedin. Eerst maar naar de vvv om te zien wat er te doen is hier. Zij adviseerde ons een streetart route te lopen en naar het museum te gaan. Zo gezegd zo gedaan. De streetart was soms erg indrukwekkend maar lastig te fotograveren, het museum was niet heel erg boeiend maar ze hadden er gratis wifi. We zijn toen maar terug gereden naar de slaapplaats en hebben daar rond gehangen tot we zijn gaan slapen.

8 juni

Op weg naar de Peninsula. Omgeveer een uur rijden van dunedin zou je hier pinguins en albatrossen kunnen zien. Een beetje teleurgesteld reden we weer terug want de pinguins laten zich alleen met avondschemer zien en de albatrossen kan je alleen zien als je een tour van 50 dollar per persoon doet... De omgeving is gelukkig wel erg mooi.
We zijn meteen doorgereden naar een slaapplaats vlakbij Mount Cook. Dit was uiteindelijk de hele dag rijden met hier en daar een korte stop. Helaas moesten we ook stoppen voor de politie want doxon reed te hard Dat is erg makkelijk op de wegen hier en er is zo goed als nooit politie te zien maar nu wel. Dus met een boete op zak gaan we verder.
De slaapplaats is heel erg mooi. Het is direct aan een meer en je kijkt uit over allemaal grote bergen.

9 juni

Vandaag hebben we niet heel veel gedaan. We zijn naar het dorpje naast de camping gereden om onze was te doen. Dit koste veel meer tijd dan verwacht dus de rest van de dag was een beetje weggegooid. We zijn dus maar terug gereden naar de camping om daar de afwas te doen en een rustige namiddag te hebben.

10 juni

Op tijd opgestaan en vertrokken naar Mount Cook. Dit is de hoogste berg van Nieuw Zeeland. De bergen konden we al zien vanaf de camping maar het was toch nog wel een uur rijden om aan de voet van de bergen te komen. Hier aangekomen hebben we een mooie wandeling gemaakt naar de voet van de gletscher. Het was een makkelijke wandeling met niet te veel hoogteverschillen dus dat was fijn.

Na de wandeling zijn we weer terug gereden naar de camping om hier nog een nachtje te slapen.

Veel campings in het zuiden en oosten van het zuidereiland zijn gratis. Het is meestal niet meer dan een grasveld en/of parkeerplaats met een wc maar meer hebben we uiteraard ook niet nodig.

11 juni

Vandaag hebben we maar een klein uurtje gereden om bij Lake Tekapo aan te komen. Dit meer is door veel mensen aanbevolen dus wij hadden grote verwachtingen. Het was erg mooi maar wij vonden het meer waar we de afgelopen 3 nachten hebben doorgebracht nog veel mooier.

Het was wel weer tijd om te douchen dus zijn we naar de hotpools gegaan. Hier konden we gebruik maken van de sauna en het stoombad en daarna lekker douchen voor 8 dollar. Een prima deal. Ze hadden hier ook wifi dus hebben we hier ook nog wat patat gegeten en niks gedaan. Vervolgens zijn we door het stadje gereden en naar de volgende camping gegaan.

12 juni

Op weg naar Christchurch. Het was een flinke dag rijden met hier en daar een korte stop. De afstanden hier in Nieuw Zeeland zijn eigenlijk helemaal niet zover maar de wegen hebben super veel bochten, ook als dat eigenlijk niet nodig is, en er zijn veel wegwerkzaamheden. Ook vinden ze het leuk om hier eenbaans bruggen te bouwen. Je moet dus altijd afremmen of bijna stilstaan om over een brug te kunnen rijden. Alles duurt hierdoor een stuk langer.

Vlak voor Christchurch vonden we weer een gratis camping dus hier hebben we onze avond doorgebracht.

13 juni

Vandaag zijn we Christchurch gaan bekijken. Deze stad is in 2010 en 2011 geraakt door 2 grote aardbevingen. Hierdoor is het gehele centrum een grote bouwput met gloednieuwe gebouwen. Wel kwamen we af en toe nog een mooi oud gebouw tegen maar die was dan volledig ondersteund door pilaren of zeecontainers omdat het anders om zou vallen. Je kan dus zeker nog wel restanten van de aardbevingen zien.

In de avond zijn we gaan eten bij een bar omdat we daarna naar een meisje zijn gegaan die Dixon heeft leren kennen tijdens zijn azië reis. Erg gezellig om weer even met andere mensen te praten. We vinden het heerlijk met ons 2e maar soms is het ook wel even fijn om met iemand anders te praten.

14 juni

We zijn vandaag verder naar het noorden gereden. We wilden halverwege naar Picton, waar de boot naar het noordereiland vertrekt, slapen op een camping. Helaas ging dat een beetje anders dan verwacht. Cathy had al gewaarschuwd voor wegafsluitingen vanwege een aardbeving van afgelopen oktober maar toen ik op internet keek zag ik niks. Helaas, na een heerlijk uurtje lopen op een heuvel met mega veel wind, kwamen we erachter dat de weg toch wel was afgesloten. Ik nog een keer kijken op internet, dit keer kwam ik op een andere site en ja hoor, heel duidelijk, de weg is dicht. Dus we moesten weer een uur zuidelijk rijden om bij een camping aan te komen. Het was ondertussen donker en deze camping was helaas niet gratis maar dat betekende wel dat ze een keuken en douches hadden. Er kwam later nog een koppel die toevallig ook van Vancouver Island zijn. Daar hebben we nog even mee gepraat en toen zijn we lekker gaan slapen.

15 juni

Na een langere ochtend dan gepland zijn we de auto ingestapt om ruim 6 uur te rijden naar de boot. We moesten eerst bijna helemaal terug naar Christchurch om vervolgens via de westkust naar het noorden te rijden. Hier aangekomen zijn we snel gaan koken en lekker gaan slapen.

16 juni

Vroeg opstaan en op naar de boot. Eerst naar het locket om een kaartje te kopen. Heel fijn 233 dollar voor een auto en 2 personen.... Maar geen andere keus en op de heenweg was het hetzelfde dusja.

Nadat we betaald hebben en rustig hebben gewacht tot we de boot op konden begon een 3 uur durende reis op het water. Het eerste gedeelte ging goed maar daarna kwamen we op de open zee. Die was dit keer een stuk ruiger dan op de heenweg en ik kreeg dan ook langzaam maar zeker steeds meer last van zeeziekte. Gelukkig heb ik alles binnen kunnen houden maar het laatste halfuur heb ik zeker niet meer genoten van de reis.

Eenmaal op vaste land hebben we de auto geparkeerd in Wellington en zijn we hier rond gaan lopen. Helaas voelden we ons beide nog niet echt top en zijn we dus snel weer weggegaan en naar een camping gereden. Hier hebben we eten gemaakt en zijn we lekker in bed gaan liggen.

17 juni

Vandaag staat er weer een redelijke autotocht op de planning naar Mount Taranaki. Een vulkaan met sneeuw op de top. Op weg hierheen zijn we bij een zwembad gestopt om weer te kunnen douchen en van de sauna en het stoombad gebruik te maken.

Na op verschillende gratis plekken te hebben gekeken hebben we besloten door te rijden tot de vvv die op 900 meter op de berg staat. Op de parkeerplaats hier is het toegestaan een nachtje te overnachten.

18 juni

Na een koude nacht hebben we onze loopspullen aangetrokken en hebben we een hike van 3.5 uur gemaakt. Deze zou niet te veel hoogteverschillen hebben maar dit was toch meer dan verwacht. (Vandaag 24-6 heb ik eindelijk geen last van mijn kuiten meer...) Het was een erg mooie tocht met mooie uitzichten op de vulkaan en het dal.

Voldaan kwamen we terug bij de auto en zijn we verder gaan rijden. Ongeveer een uurtje verder kwamen we weer een mooie gratis camping tegen dus zijn we daar gestopt om te overnachten.

19 juni

Na een rustige ochtend zijn we richting Hamilton gereden. Onderweg weer bij een zwembad gestopt en uiteindelijk een mooie gratis camping gevonden. Hier kwamen we redelijk vroeg aan en hebben we lekker gerelaxed. Het is hier ondertussen alweer een stuk warmer dus ook in de avond is het minder erg om de auto uit te moeten om te gaan plassen enzo.

20 juni

De laatste dag van onze trip. We zijn eerst Hamilton ingegaan om lekker te brunchen. Daarna zijn we een kapper gaan zoeken voor Dixon en zijn we gaan minigolfen. Het was ondertussen super mooi weer dus in een t-shirt en een vest kon je prima buiten zijn.

En toen was het tijd om terug naar Auckland te rijden. Stiekem hadden we hier helemaal geen zin in en wilde we de andere kant op rijden maar we moeten wel want we vliegen de 25e en we moeten de auto nog verkopen.

Eenmaal in Auckland aangekomen hebben we de familie weer begroet, de auto uitgepakt en konden we lekker mee eten.

21 juni

Vandaag zouden we een afspraak hebben met iemand die interesse had in de auto maar die smste in de ochtend dat hij al een auto had gekocht. Betekende dat we meer tijd hadden om hem schoon te maken maar ook niemand die interesse had. Gelukkig kregen we later op de dag nog een sms van iemand die interesse had dus die zullen we morgen zien. De rest van de dag hebben we de auto schoongemaakt, een wandeling met Hazel gemaakt en series gekeken.

22 juni

De laatste dingen schoongemaakt en in de auto gezet en op naar de stad om de auto te verkopen. We waren beide wel een beetje gespannen maar we hoopte op het beste. Toen we het koppel eenmaal zagen waren zij er snel uit dat ze de auto wilden. Ik had hem aangeboden voor $4000 maar ze wilden er $3500 voor neerleggen. Na kort overleg met Dixon hebben we besloten het bod aan te nemen, $3500 was ook wat ik er zelf voor betaald had.

Terwijl zij het geld gingen halen zijn wij het museum ingegaan waar we geparkeerd hadden. Prima voor een uurtje. Ze kwamen terug, het geld en de sleutels werden gewisseld en toen was de auto weg.

Gelukkig werkt Cathy in de buurt en had ons aangeboden op te halen. We konden ook meteen langs de bank dus stond het geld meteen op mijn rekening. Eenmaal thuis de verzekering opgezegd en de overheid laten weten dat we de auto hadden verkocht en toen was alles geregeld.

23 juni

Vandaag geen zorgen dus hebben we de hele dag lekker lui op de bank gehangen en series gekeken. Ook de hond nog even uitgelaten en verder helemaal niks. Heerlijk.

24 juni

Deze ochtend hebben we niet zoveel te doen maar we gaan straks schaatsen met Nicola en vanavond gaan we uit eten in de Skytower. Voor morgen hebben we ook nog niet echt plannen en dan mogen we onze tassen gaan inpakken want maandag avond zullen we terug naar Nederland vertrekken. Dinsdag om 18.00 komen we aan op schiphol. Wij hebben er allebei erg veel zin in om aan het volgende avontuur te beginnen!